وزارت آموزش و پرورش به شکل مستقیم می تواند در امر کاهش مصرف کالای قاچاق و افزایش استفاده از کالای داخلی تاثیرگذار واقع شود،
پژوهش خبری صدا وسیما: یکی از چالش های اساسی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی که همواره به عنوان یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری نیز به شمار می آید، امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشد که امروزه به یکی از اولویت های اساسی نظام برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. بر اساس دیدگاه و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز خطر جدی و بزرگی است که مبارزه همه جانبه با آن بر همه دستگاه هایی که به نحوی میتوانند در آن موثر و دخیل باشند واجب است تا سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند. در این بین نقش آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران با توجه به در بر داشتن دانشآموزان و همچنین قشر فرهنگی دارای ظرفیت هایی است که میتواند نقش تأثیرگذاری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کاهش تقاضای کالای قاچاق در میان مردم داشته باشد. البته اهمیت نهاد آموزش و پرورش به این موضوع خلاصه نمیشود چنانچه تمام اندیشمندان در گذشته و حال، به این نکته باور داشته اند که راه اصلاح و تحول انسان، از مسیر آموزش و پرورش هر کشوری میگذرد. هر حرکتی که از مسیر آموزش و پرورش دنبال شود و هر گونه محتوایی که از این طریق به جامعه ارائه شود، پویایی و ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به سایر شیوههای فرهنگسازی و اشکال مختلف عرضه محتوای فرهنگی خواهد داشت.
بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش، مهمترین وزارتخانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پرورش نسل ها مسئول بوده و در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند نقشی بی بدیل در عرصه ی توقف قاچاق کالا و ارز در دهه های آتی در کشور ما بازی کند. با وجود اینکه وزارت آموزش و پرورش به شکل مستقیم می تواند در امر کاهش مصرف کالای قاچاق و افزایش استفاده از کالای داخلی تاثیرگذار واقع شود، لازم است توجه ویژه ای به ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و تقبیح قاچاق داشته باشیم. وسعت بسیار زیاد جامعه ی مخاطبان آموزش و پرورش موجب این شده است که این وزارتخانه نقش مهمی در تقاضای دانش آموزان پیدا کند. بدیهی است در صورت افزایش کیفیت تولیدات داخلی و در عین حال تاکید معلمان بر استفاده ی دانش آموزان از کالاهای ایرانی، شاهد افزایش میزان استفاده کالاهای تولید داخل و در نتیجه کاهش میزان استفاده از کالاهای قاچاق در میان دانش آموزان خواهیم بود.
آموزش و پرورش با بهره گیری از فضای آموزشی که در سراسر کشور وجود دارد، و نیز با حضور همکارانی که هر کدام در عرصه برنامهها و فعالیتهای آموزش و پرورش خبره شدهاند، میتواند در تشویق و ترغیب جامعه به استفاده از تولیدات داخلی و ترجیح آنها بر تولیدات خارجی نقش بسیار مؤثری ایفا کند. بدیهی است که انجام این نقش در نهایت به نفع تمام اعضای جامعه ایرانی و ملت ایران خواهد بود چرا که کشور ما هر ساله بخش زیادی از سرمایه های مادی خود را به دلیل قاچاق کالا و ارز از دست می دهد، سرمایه ای که می تواند صرف کارآفرینی و بالا بردن رفاه اجتماعی و افزایش خدمات ارائه شده به جامعه از جمله جامعهی آموزشی کشور شود.
پژوهش خبری // نویسنده مسئول: دکتر سارا شاکري، استاد دانشگاه