معاون مسافری شرکت راهآهن با بیان اینکه سهم راهآهن از حمل و نقل مسافر از ۸ درصد به ۲۰ درصد در برنامه ششم افزایش یابد، گفت:بستههای حمایتی برای شرکتهای حملونقل مسافر و بخش خصوصی در راه است.
وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده است راهآهن ایران باید 20 درصد سهم جابجایی مسافر از کل حملونقل مسافر در بخش حومه و بینشهری را عهدهدار باشد.
وی افزود : برای دستابی به این هدف علاوه بر اقدامات بسیار بزرگ در زیرساخت از جمله راهاندازی قطارهای سریعالسیر (که شرکت راهآهن، راهاندازی قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان در برنامههای خود دارد) ، افزایش کیفیت و کاهش مدتزمان سفر برای مسافران با عنوان پروژه برقی کردن راهآهن تهران-مشهد در برنامه است.
معاون مسافری راهآهن با اشاره به مصوبه تأسیس شرکت قطارهای حومهای زیر نظر شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام موجب توسعه حملونقل ریلی و ایجاد خطوط مستقل حومهای میشود تا در این بخش نیز شاهد رشد مسافران حومهای باشیم.
خروج 350 ناوگان فرسوده ریلی در سال 95
موسوی با اشاره به برنامههای شرکت راهآهن برای دستیابی به این اهداف گفت : ارتقای کمی و کیفی حملونقل مسافر ریلی در دستور کار قرار دارد و در بخش ناوگان در سال 95 حدود 350 ناوگان فرسوده از رده خارج شد.
وی با تأکید بر تحول جدی در بخش راهبری گفت: در این بخش به دنبال این هستیم که مشتریان از زمان نیت انجام سفر با حملونقل ریلی ، شرایط سفر را از طریق تسهیل نحوه دریافت بلیت، تأمین امکانات متناسب باسلیقههای متفاوت در ایستگاه مبدأ، بینراهی و مقصد فراهم کنیم.
معاون مسافری راهآهن بابیان اینکه ایمنی برند اصلی راهآهن برای حملونقل بار و مسافر است، خاطرنشان کرد: باید وضع موجود را حفظ و ارتقا داد تا مسافران بیشتری تشویق به استفاده از حملونقل ریلی شوند.
موسوی با اشاره به دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه ایستگاههای TOD، اظهار داشت: با اجرای این طرح مسافران بیشتری جذب قطارهای مسافری میشوند.
وی تأکید کرد : باید از فناوریهای جدید در حوزه حملونقل مسافر نهایت استفاده را کرد زیرا دیگر نمیتوان بخش مسافری همزمان به دنبال توسعه و افزایش ضریب اشغال باشد اما از فناوریهای جدید استفاده نکرد و امیدواریم به کمک بخش خصوصی اقدامات بزرگی انجام گیرد.
معاون مسافری راهآهن افزود: اقتصادی کردن بخش مسافری در بخش عملیاتی و سرمایهگذاری در دستور کار شرکت راهآ?هن قرار دارد که بخش سرمایهگذاری با توجه به قوانین بالادستی، بستههای خوبی با قراردادهای بلندمدت بهمنظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایهگذاری تهیه شود و در بخش عملیاتی نیز برنامههایی تدوین و در اختیار سازمان برنامه قرارگرفته است تا حمایتهای قابلتوجهی از دولت کسب شود و در اختیار شرکتهای مسافری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بالا بردن بهرهوری در دستور کار شرکت راهآهن قرار دارد ، گفت : از سال 89 تا 95 جابجایی مسافر کاهشی بود اما با توجه به برنامهریزی انجامشده 4.4 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که بهموجب همکاری شرکت راهآهن و شرکتهای مسافربری با راهاندازی قطارهای گردشی بود که باید تداوم یابد.
معاون مسافری راهآهن در ادامه به راهاندازی قطارهای گردشگری اشاره کرد و گفت: این قطارها در چند مسیر راهاندازی شده است و امیدواریم در آینده در مسافتهای طولانی و مدتزمان 5 روزه و بیشتر تعریف شود و تداوم یابد.