قائم مقام مدیر عامل شرکت راهآهن با اشاره به تفاوت کیفیت با کمیت خدمات در بخش حمل و نقل ریلی مسافر تصریح کرد : نیازمند تغییر نگاه اساسی در این بخش هستیم
وی افزود : سهم راهآهن از حمل و نقل مسافر کشور حدود 8 درصد است و برای ارتقای آن به سهم 20 درصد مسیر سخت و دشواری را پیش رو داریم.
قائم مقام مدیر عامل شرکت راهآهن با بیان اینکه بخش حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است، تصریح کرد: یکی از معضلات ما توجه بیش از اندازه به شاخصهای کمی است در حالی که رقیب اصلی راهآهن سفرهای شخصی و حمل و نقل جادهای محسوب میشود و این کیفیت سفر است که خانوادهها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب میکند.
خدایی در ادامه گفت: ارتقای بخش کیفی حوزه مسافر کمتر از بخش کمی است و باید برای ترغیب مسافر سرویس مناسب ارائه شود.
وی با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان اوج سفر یادآور شد: غیر از زمان پیک ظرفیت قطارهای مسافری به طور 100 درصد تکمیل نمیشود که نشان از فقر رغبت مردم است.
قائم مقام مدیر عامل شرکت راهآهن با اشاره به اینکه به هر دلیل همچنان استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: البته به غیر از مسیرهای طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب، در دیگر مسیرها از حمل و نقل جادهای و شهری بیشتر استفاده میشود.
خدایی با بیان اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است، افزود: در حال حاضر عموما از واگنهای چهارصندلی و خدمات خوب از سوی شرکتها به مسافران ارائه میشود در حالی که مسافر آن را نمیخواهد. به طور مثال در کشورهای اروپایی و توسعه یافته مسافر 10 تا 15 دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن میشود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله بررسی بلیت، مسافر در ایستگاهها معطل میشود که این فرایند منسوخ شده در دنیای امروز باعث ایجاد سالنهای انتظار در داخل ایستگاههای کشور شده است.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به سیاستهای توسعه قطارهای حومهای گفت : بهترین نوع ناوگان حومهای «ریل باس» وارد ناوگان حومهای کشور شده است در حالی که در کشورهای جهان عمدتا از واگنهای اتوبوسی استفاده میشود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است.
وی با بیان اینکه نیاززمند تغییر نگاه اساسی هستیم، اظهار کرد: د: طرح های توسعه راه آهن پیشرفت قابل قبولی دارد و به موقعیت بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به پیشرفتهای بخشهای حومه ای، کشنده ها، واگن اظهار کرد: در حوزه واگن برای حضور بخش خصوصی یا ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی و سپس انتقال کامل به بخش خصوصی در حال بررسی هستیم.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد : با توجه به تعطیلات آخر هفته و نقاط دیدنی کشور برگزاری تورهای یک روزه و دوروزه میتواند موثر باشد و میتوان از ناوگانی که در ایام کاری هفته استفاده میشود برای آخر هفته بهرهگیری کرد که این اقدام موجب افزاش بهره وری میشود.
وی در ادامه به لزوم برگزاری تورهای گردشگری با فاصلههای بلندتر اشاره کرد و گفت : این تورها میتواند روزهای بیشتری بین یک هفته تا 10 روز را سپری کند و قطار میتواند به عنوان یک هتل متحرک این بخش را بر عهده بگیرد و به طور قطع این تورها برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود.
خدایی افزود: خارجیها با قیمتهای بالای پیشنهادی برای برگزاری تورهای بلندمدت موافقت خود را اعلام کردهاند.
وی تاکید کرد : حوزههای مرتبط با بخش ریلی اعم از راه آهن ، شرکتهای ریلی و شرکتهای گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راهآهن یا شاخصهای مورد نظر دیگر منجر شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن در پایان خاطر نشان کرد: باید دست در دست هم دهیم و به صورت جزیرهای فکر نکنیم تا فاصله فکری دولت و بخش خصوصی کمتر شود.