معاون راه آهن گفت : سهم شبکه حمل و نقل ریلی ایران در حمل بار 12 درصد و جابجایی مسافر 8 درصد است.
وی از راه آهن به عنوان مزیت رقابتی ایران در منطقه یاد کرد و گفت : کریدورهای بین المللی متعددی از ایران عبور می کند که از نظر اقتصاد حمل و نقل در مقایسه با رقبا در موقعیت ممتاز قرار دارد.
بیرانوند با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران پارسال موفق به جابجایی 40 میلیون تن بار شد افزود :تجارت بین اروپا و آسیا در سال 2014 بالغ بر 1200 میلیارد دلار بود که باتوجه به تجارت بیش از 66 میلیارد دلاری ترکیه با کشورهای پیرامون ایران ایجاد مزیت های رقابتی ترانزیتی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در حوزه بار به 40 درصد ، از سیاست های جدی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت کالاست.
وی با اشاره به اینکه برقی سازی 2600 کیلومتر خط آهن امضا شده است ،گفت : ایجاد 680 کیلومتر خطوط حومه ای ، ایجاد 250 کیلومتر خط آهن برای اتصال به مراکز صنعتی و تجاری از سیاست های جدید راه آهن است.
بیرانوند افزود : تامین بیش از 1400 لکوموتیو باری ، 300 لکوموتیو مسافری ، 2500 واگن مسافری نرمال ، حدود 46 هزار واگن باری و ماشین آلات امداد و نجات و همچنین 176 دستگاه واگن قطارهای پرسرعت پیش بینی شده است.
وی گفت : حداکثرسازی منابع خارجی با محوریت سرمایه گذاری مستقیم و سایر اشکال تامین مالی مثل فاینانس دولتی و ترکیبی و مشارکتی از نیازهای ما در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.
بیرانوند افزود : راه آهن امکان خرید تضمینی خدمات ریلی مثل نیروی کشش را دارد ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای سرمایه گذاری خارجی در صنعت ریلی حذف و امکان صدور ضمانتنامه به نفع شرکتهای سرمایه گذار برقرار شده است و ریسک نوسان نرخ ارز بیش از 10 درصد را برای سرمایه گذاران خارجی پوشش می دهیم.
وی با بیان اینکه ریسک جریان مالی در سرمایه گذاری ریلی کاهش یافته است ، گفت : علاوه بر پرداخت تسهیلات خاص به سرمایه گذاران خارجی از محل صندوق توسعه ملی دولت هم 7 میلیارد و 500 میلیون دلار یارانه از محل صرفه جویی مصرف سوخت در اختیار این بخش قرار داده است.