صنعت چاپ و بسته بندی در مسیر جهانی شدن، شکیل بودن در کنار کیفیت و قیمت تمام شده پایین بسیار نقش افرین است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ همچنین لحاظ کردن سلیقه مشتریان حضور صنعت چاپ و بسته بندی ایران را در بازارهای بین المللی تضمین خواهد کرد.
27 شرکت خارجی و 155 شرکت داخلی و نمایندگی های شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی تهران که با همکاری نمایشگاه دوسلدورف آلمان در شهر آفتاب درحال برگزاری است، حضور دارند.
یکی از مدیران صنعت چاپ می گوید: از نظر دانش فنی و همچنین تولید برخی ماشین آلات صنعت چاپ و بسته بندی حتی صادرات به بعضی کشورهای اروپایی از شرایط مطلوبی برخورداریم.
محمدی می افزاید: البته حضور شرکت های خارجی در ایران نه تنها به رشد شرکت های ایرانی بلکه به رشد بازار و نیز امکان حضور بیشتر ما در بازارهای بین المللی کمک می کند.
یکی از مدیران صنعت چاپ و بسته بندی می گوید: در صنعت چاپ و بسته بندی به سمتی حرکت می کنیم که با کشورهای منطقه مثل عربستان و ترکیه هم رقابت کنیم.
هزینه بسته بندی در ایجاد ارزش افزوده کالاهای مختلف متفاوت است ولی بسته بندی نقش مهمی در فروش کالا دارد و امروز بسته بندی حرف اصلی را در جلب مشتری می زند.
صالحی افزاید: بیشتر ماشین آلات بسته بندی وارداتی است ولی ما خودمان هم بخش کوچکی از ماشین آلات این صنعت را در داخل تولید می کنیم.
با توجه به دانش فنی و مهندسی موجود در کشور و نیز مواد اولیه فراوان با قیمت مناسب، ایران می تواند به قطب تخصصی صنعت چاپ و بسته بندی در منطقه تبدیل شود.
یکی از تولیدکننده ماشین آلات صنعت چاپ بر این باور است که صنعت چاپ ایران حرف اول را در خاورمیانه می زند و بیشتر کارهای چاپی کشورهای منطقه از جمله حوزه خلیج فارس در ایران انجام می شود.
تاجیک در این حال به وضع صنعت چاپ در سال های اخیر اشاره می کند و می گوید: پیش از این ماشین آلات صنعت چاپ بیشتر از آلمان وارد می شد ولی بالا بودن قیمت و نیز وضع مالیات بر واردات این نوع ماشین آلات باعث شده است صنعتگران به واردات ماشین آلات غیر اروپایی به ویژه چینی روی بیاورند که همین موضوع باعث ضعیف شدن صنعت چاپ ما شده است.
امروز کشور با مشکلی به نام صادرات فله ای مواجه است و بسیاری از تولیدات به این صورت صادر می شود.
یکی از مدیران صنعت بسته بندی می گوید: آنچه که ما در آن خیلی ضعف داریم بسته بندی های خرد،کم حجم، ظریف و خلاقانه است، اینکه آب معدنی یا زعفران را چگونه بسته بندی کنیم، مشکل داریم و در این حوزه خیلی عقب هستیم.
رمضانی با اشاره به وضع مناسب کشور در بسته بندی های حجیم می افزاید: محصولات صنعتی، آرایشی و بهداشتی و سلولزی به بسته بندی حجیم نیاز دارند که ما در این بخش شرایط خوبی داریم و همچنین از توان رقابتی خوبی در این حوزه حتی با اروپایی ها برخورداریم ولی با چینی ها چون مواد اولیه نامرغوب استفاده می کنند ، مشکل دایم.
موقعیت راهبردی و زیرساخت های قوی صنعتی در کنار مواد اولیه و انرژی فراوان و نسبتا ارزان، شرکت های صاحبنام را به سرمایه گذاری و کار و فعالیت در ایران ترغیب کرده است.
مارکو لازارونی تولیدکننده ماشین الات بسته بندی از ایتالیا می گوید: در بسته بندی ها و پوشش های صنعتی تخصص داریم و بازار ایران را برای کار و فعالیت انتخاب کردیم چون بازار جدید و بزرگ با چشم انداز خوب برای توسعه و پیشرفت است.
بونگ سوک کیم تولیدکننده ماشین الات بسته بندی از کره جنوبی هم می گوید: بازار ایران از بازارهای مهم منطقه است و قصد داریم در شروع کار حداقل یک میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کنیم.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ما برای سال آینده خیلی بیشتر خواهد بود، افزود: هدف دیگر ما وارد کردن بهترین و با کیفیت ترین ماشین آلات صنعت بسته بندی و کمک به تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی است.
استیفن اوپگنورت صاحب شرکت اتوماسیون و مهندسی چاپ و بسته بندی از آلمان می گوید: کار ما تولید ماشین آلات چاپ و بسته بندی است و با توجه به توافق با طرف های ایرانی بزودی ماشین آلات و فناوری این صنعت را به ایران که از بازارهای بزرگ منطقه است، منتقل می کنیم.
همچنین در حاشیه نمایشگاه همایش های تخصصی با همکاری فائو ، انجمن سازندگان ماشین آلات بسته بندی و فرآوری محصولات غذایی ایران و آلمان برگزار می شود.
رئیس جهانی فناوری های چاپ نمایشگاه دوسلدورف می گوید: در 10 سال اخیر با ورود فناوری دیجیتال به صنعت چاپ شاهد تغییرات زیادی هستیم، البته در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم از دیدن پیشرفت های ایران به ویژه در بخش طراحی و گرافیک که خیلی قدرتمند است، شگفت زده شدم.
سبین گلاریان می افزاید: با وجود ظرفیت های خوبی که ایران در صنعت چاپ دارد به راحتی می تواند وارد بازارهای بین المللی شود که هم ایران و هم جامعه جهانی از همکاری های متقابل منتفع خواهند شد.
مدیر اتحادیه جهانی فناوری و بسته بندی دوسلدورف می گوید: با برندهای جهانی زیادی در نمایشگاه دوسلدورف همکاری می کنیم و هدف ما از حضور در این نمایشگاه مرتبط کردن کشورهای در حال رشد با برندهای معتبر است.
برنر یابلونوسکی در ادامه می افزاید :ایران در زمینه مواد غذایی از وضع خوبی برخوردار است ولی برای رسیدن به بازارهای جهانی نیاز به بسته بندی های خاص دارد که در تعامل و همکاری با برندهای معتبر فراهم خواهد شد.
مدیر عامل نمایشگاه شهر آفتاب هم با بیان اینکه انگیزه ما از برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی در شهر آفتاب برندسازی و حضور شرکت های خارجی برای انتقال تجهیزات و فناوری های مختلف به کشور است، می گوید: در حال حاضر ایران بعد از کشورهای آلمان، آمریکا، چین، هند، کنیا، روسیه و اندونزی هشتمین کشوری است که در دنیا نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی برگزار می کند.
سید محمد سیدی با اشاره به اینکه ایران به دلیل داشتن اقتصادی پویا، قوی و امن می تواند به عنوان کانون منطقهای در برگزاری نمایشگاه های مختلف تعریف شود، می افزاید: تمام دغدغه ما کمک به فعالان بخش اقتصادی کشور است، این نمایشگاه از زیرساختها و استانداردهای خوبی برخوردار است و باید به آن به عنوان سرمایه ملی نگاه کرد.
بسیاری از کارشناسان حوزه نمایشگاه و تبلیغات بر این باورند که برگزاری نمایشگاه ها می تواند توانمندی شرکت های داخلی را افزایش دهد.
محمد اسماعیل کهن کارشناس امور نمایشگاه و تبلیغات و فعال بخش خصوصی در حوزه چاپ می گوید: لازم است شرکت ها، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به ویژه شرکت های کمتر شناخته شده برای یافتن بازارهای مناسب و شرکای قابل اتکا به صورت منظم و مستمر در نمایشگاههای داخلی و خارجی حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی با همکاری نمایشگاه دوسلدورف آلمان در شهر آفتاب می افزاید: این نمایشگاه می تواند به ارتقای توانمندی شرکت های داخلی در این بخش کمک کند مشروط بر آنکه در هر دوره، از شرکت ها و تولیدکنندگان بزرگ و معتبر داخلی و خارجی دعوت شود.
کهن می گوید: شرکت های خارجی برای عرضه خود در دیگر کشورها و جذب مشتری از حمایت های مالی دولتی برخوردارند در حالی که در ایران اینگونه نیست.
شرکت های ایرانی برای رقابت با دیگر شرکت های بین المللی و کمک به اقتصاد کشور لازم است حمایت شوند و تسهیلات ارزان پرداخت شود.
نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی در نخستین سال برگزاری در شهر آفتاب توانسته است در کنار نمایشگاه های pacprocess دوسلدورف، مسکو، شیکاگو، شانگهای، دهلی نو، جاکارتا و بانکوک به اتحاد بین المللی نمایشگاه های interpack بپیوندد.
از اهداف این نمایشگاه تبدیل شدن ایران به قطب تخصصی حوزه چاپ و بسته بندی در منطقه است تا محلی برای گردهمایی فعالان صنعت چاپ و بسته بندی و رونمایی از جدیدترین نوآوری ها و فناوری های روز دنیا شود.
مشارکت کنندگان این نمایشگاه از بخش های خدمات پیش تولید چاپ، خدمات پس از چاپ، ماشین آلات، ابزار و تجهیزات جانبی چاپ، چاپ دیجیتال، تبدیل و بسته بندی کاغذ، مواد اولیه، مواد کمکی برای بسته بندی، نرم افزارهای مدیریت چاپ هستند.
همچنین بخش های فرآوری و ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها، فرآوری و ماشین آلات بسته بندی مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی، فرآوری و ماشین آلات بسته بندی شیرینی و نان ها، مواد بسته بندی، روش های بسته بندی و تولید بسته بندی، ماشین آلات ساخت و تولید مواد بسته بندی در این نمایشگاه مشارکت دارند.
در طول برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی همایش SAVE FOOD با همکاری سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(فائو)، انجمن مهندسی و سازندگان ماشین آلات بسته بندی و فرآوری محصولات غذایی آلمان (VDMA) و نمایشگاه دوسلدورف برگزار می شود و قرار است هیئت های مختلف خارجی از آلمان، ترکیه، پاکستان، الجزیره، گرجستان، هند، کانادا، امارات متحده عربی، قطر، مصر و افغانستان برای بازدید از این نمایشگاه به تهران سفر کنند.
معاون اقتصادی مالی شهرداری تهران تبدیل ایران به مرکز معرفی و آشنایی با جدیدترین فناوری های صنعت چاپ و بسته بندی را از اهداف برگزاری این نمایشگاه دانست و گفت: در آینده ای نه چندان دور با بهبود بسته بندی در محصولات زعفران، خرما، پسته و کشمش قادر خواهیم بود جزء بهترین صادرکنندگان دنیا باشیم.
مکارم حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نمایشگاه بین المللی تهران تا آماده شدن زیرساخت های لازم در شهر آفتاب به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی به مذاکرات شهردار تهران با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی فضاهای نمایشگاهی پایتخت اشاره کرد و افزود: باتوجه به تفاهم شهردار تهران و وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ارتباطات خوبی که بین شهرداری و دولت برقرار شده، بزودی نشست هایی به منظور ساماندهی فضاهای نمایشگاهی تهران برگزار خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات ترافیکی نمایشگاه بین المللی تهران گفت: البته هنوز زمانی برای پایان فعالیت نمایشگاه بین المللی تهران تعیین نشده است و این نمایشگاه تا آماده شدن زیرساخت های لازم در شهر آفتاب، به فعالیت خود در مکان فعلی ادامه می دهد.
مکارم حسینی با ابراز امیدواری به آغاز عملیات اجرایی توسعه فعالیت های زیرساختی و توسعه فضای نمایشگاهی شهر آفتاب در آینده نزدیک افزود: نمایشگاه شهر آفتاب به لحاظ زیرساختی و توسعه نیازمند اقداماتی است و در برنامه بلندمدت، 15 سالن نمایشگاهی پیش بینی شده که تاکنون فقط 3 سالن آن احداث شده است و این تعداد سالن برای پوشش همه نمایشگاهها کافی نیست.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران هزینه های مربوط به زیرساخت ها و سایر پرداخت های شهر آفتاب را برعهده داشت، گفت: مدل های متعددی را برای سرمایه گذاری و توسعه شهر آفتاب در نظر داریم و احتمال هم دارد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق اتاق بازرگانی کارهای توسعه ای را پیش ببریم.
نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران تا 23 مهر در محل نمایشگاه شهر آفتاب از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدید کنندگان و علاقه مندان به صنعت چاپ و بسته بندی است.
----------------------
گزارش: رضا نصیری