بوم کسب و کار نخستین گام برای توسعه استارتاپها
کارشناس بازار یابی و کسب و کارهای اینترنتی گفت: برای توسعه و رشد استارتاپها نخستین گام داشتن بوم کسب و کار است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ ارژنگ در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: «ارزش پیشنهادی» و «جریانهای درآمدی» دو گام اصلی در حوزه بوم کسب و کار است.
وی همچنین با بیان اینکه ارزش پیشنهادی مهمترین بخش بوم کسب و کار است، اظهار داشت: ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق مولفههای کمی و کیفی مختلفی منجمله تازگی، عملکرد، سفارشیسازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوشنامی، قیمت، کاهش هزینهها، کاهش ریسک، دسترسیپذیری، راحتی و آسایش فراهم میسازد.
این کارشناس بازار یابی و کسب و کارهای اینترنتی «روندهای درآمدی را از دیگر ارکان بوم کسب و کار» برشمرد و گفت: جریانهای درآمدی عمدهترین مسئله در پایداری یک استارتاپ است.
وی افزود: روشهای مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره یا قرض، حق استفاده از مجوز یا امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات میشود.
ارژنگ در ادامه بیان داشت: استارتاپ کسب و کار مبتنی بر ایده است و مقیاس پذیری و قابل تکرار بودن از جمله مهمترین ویژگیهای این نوع کسب و کار است.
وی با بیان این جمله که کسب و کارهای کوچک و نوپا (استارتاپ ها) موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار میروند، گفت: رشد سریع از جمله مزایای این نوع کسب وکارهاست که سبب توسعه اقتصاد کشور شده و درنتیجه اشتغال زایی خوبی نیز به همراه دارد.
این کارشناس بازاریابی استارتاپها را گامی بهسوی کارآفرینی و اشتغالزایی دانست و بر ضرورت حمایت جدی از این نوع کسب و کار در جامعه تاکید کرد.