توسعه تولید و تجارت فرش دستباف در مسیر اقتصاد مقاومتی
رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشستی با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران بر ضرورت تعامل و توسعه همکاری های فرشی تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش؛ در این نشست که محمدپور (رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران)، یعقوبی (معاون بازرگانی سازمان) و آقا گلزاده (رییس اداره فرش) مهمان مرکز ملی فرش ایران بودند، درباره ساماندهی تشکل های فرش در استان، چگونگی تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در سطح استان مازندران و نیز طرح پژوهشی امکان سنجی ایجاد بازارچه فرش در آن استان بحث و تبادل نظر شد.
برنامه ریزی برای توسعه صادرات و فروش فرش استان از طریق حضور در نمایشگاه های خارجی و داخلی، بستر سازی برای حضور ذینفعان استان در نمایشگاه ها و ضرورت ایجاد ارتباط مناسب بین تولیدکنندگان و خریداران و تجار فرش در سطح کشور از دیگر موضوعات مورد بحث بود.
در این دیدار رییس مرکز ملی فرش ایران بر ضرورت جذب و استفاده از منابع و امکانات استان برای توسعه فرش دستباف تاکید کرد و افزود: هم افزایی بین نهادها در استان به ویژه جلب حمایت های استانداری می تواند تقویت کننده این فعالیت ها باشد.
در این نشست که معاونان و مدیران مرکز ملی فرش ایران نیز حضور داشتند طراحی الگوی مناسب برای توسعه تجارت فرش دستباف استان با بهره گیری از پتانسیل گردشگری نیز از دیگر موضوعات مطرح بود.
هدفگذاری 12 میلیون دلاری برای صادرات فرش زنجان
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان هدفگذاری صادرات فرش دستباف با مبدأ تولید استان زنجان طی سالجاری حدود 12 میلیون دلار برآورد شده است.
سید محسن جعفری افزود : در فروردینماه 800 هزار دلار فرش دستباف با مبدأ تولید استان زنجان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی صادرات فرش دستباف با مبدأ تولید استان زنجان حدود 28 میلیارد ریال است، گفت : محصولات صادر شده با مبدأ تولید استان شامل فرش ابریشمی، پشمی و تابلو فرش بوده است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه آلمان، لبنان، کانادا، چین، روسیه و برزیل از جمله کشورهای عمده مبدأ صادرات فرش دستباف استان هستند، گفت : در سالجاری صادرات 12 میلیون دلار فرش دستباف با مبدأ تولید استان هدفگذاری شده است.
جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 10 هزار نفر بافنده فرش دستباف در استان زنجان بیمه شدهاند، یادآور شد: اجرای طرح راستیآزمایی برای بیمهشدگان فرش از برنامههای سالجاری در استان است.
وی با بیان اینکه برگزاری دورههای آموزشی یکی دیگر از برنامههای پیشبینی شده توسط اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برای سالجاری به شمار میرود، ادامه داد: حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی هم از دیگر برنامهها محسوب میشود
فرش دستباف بخشی از شناسنامه ایران زمین است
نماینده زنجان و طارم و رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جایگاه فرش ایران در جهان و ضرورت احیا و تقویت فرش دستباف در کشور به عنوان تکلیف ملی، گفت: فرش دستباف بخشی از شناسنامه فرهنگی ایران زمین است.
علی وقفچی در آئین افتتاحیه جشنواره ملی فرش دستباف افشار در شهرستان تکاب افزود: توسعه بازارهای فرش دستباف ارزان ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.
برای دستیابی به تولید و اشتغال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی احیای فرش دستباف در کشور یک راهکار اصلی و اساسی است.
وی اظهار داشت : فرش دستباف یکی از بهترین جایگزین ها برای نفت است که باید توجه ویژه ای شود.
رئیس فراکسیون فرش مجلس با بیان اینکه فرش دستباف هویت و شناسنامه ایران است ادامه داد: برای تقویت تولید و اقتصاد داخلی و مقابله با تحریم ها، تولید و صادرات فرش دستباف می تواند به عنوان یک اهرم قوی و اثر بخش عمل کند.
وقفچی افزود: برای احیای تولید و صادرات فرش دستباف باید بخش خصوصی حضور پررنگ تری در این عرصه داشته باشد.
*راه اندازی بورس محلی از نیاز های اصلی فرش دستباف است
نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب نیز در این جشنواره گفت: فرش دستباف افشار تکاب مظهر زیبایی ها، قابلیت ها، هنر و غیرت مردم تکاب است.
جهانبخش محبی نیا افزود: باید فرش دستباف نفیس شهرستان تکاب به عنوان کالایی گران قیمت و اثر هنری در سطوح ملی و بین المللی معرفی شود.
وی ادامه داد: برای حفظ و ارتقای جایگاه فرش دستباف تکاب رعایت ترکیب ، تلاش و تعامل بیشتر برای اثرگذاری، لازم و ضروری است.
دیگر نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در جشنواره ملی فرش دستباف در تکاب با تاکید بر ضرورت اثر بخشی فرش دستباف این شهرستان در اقتصاد منطقه گفت: راه اندازی بورس محلی از نیاز های اصلی فرش دستباف است.
همایون هاشمی افزود: بورس محلی فرش دستباف تکاب محل مناسبی برای رشد و توسعه جریان سیال اثرگذاری اقتصادی در منطقه خواهد بود و باید برای راه اندازی آن تلاش مضاعف شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت های فرش دستباف تکاب تاکنون مغفول مانده است اظهارکرد: تسهیل فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی به قالیبافان و راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف می تواند فرش دستباف تکاب را از بن بست خارج کند.
افزایش تولید فرش دستباف می تواند تکاب را به دروازه صادرات فرش تبدیل کند.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرشبافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز میگردد. در تاریخ طبری از فرشهایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمیترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز میگردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرشهای حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالیهای گرهباف خود فخر میکرده که به نقشهای حاشیه و هیکلهای مردان و شیردالهای افسانهای آراسته بوده است.
کهنترین قالیها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشکانیان تنها میتوان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرشها، به سبب منع شبیهسازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجملگرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت اینگونه فرشها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری میشود.
سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرشهای عظیم و گرانبهای کاخ غازانخان و فرشهای حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.
در دورة تیموریان از کارگاههای بزرگ قالیبافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرشها توسط نگارگران چیرهدست.