تامین مالی طرح های بزرگ زیربنایی از طریق بودجه امکان پذیر نیست
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سرزمین فرصت هاست و باید این فرصت ها به سرمایه گذاری تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس آخوندی در دومین روز همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی خوب درک کردیم که تامین مالی طرحهای بزرگ زیربنایی از طریق بودجه امکان پذیر نیست. وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگی است و نقش مهمی دارد، تصریح کرد: وقتی میگوییم در چهارراه جهان هستیم، کسی که مدیریت چهارراه شرق و غرب را برعهده دارد این موقعیت برای آن طلایی نیست بلکه مسولیت بین المللی نیز در بردارد. آخوندی با اشاره به اینکه بنده به مسئولیت بین المللی ایران در توسعه منطقه و تجارت در سطح جهان کاملا واقفم، گفت: موقعیت ما حکم میکند که شبکه ریلی آسیایی را برقرار کنیم و این موضوع فراتر از برقرار کردن ریل در راههای داخلی است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: منطقه آسیا باید منطقه یکپارچه در نظر گرفته شود و نقش و سهم خودمان را در این موضوع ایفا کنیم و آسمان ایران باید آسمان امنیت و صلح برای عبور بین المللی باشد. وی افزود: اگر بخواهیم آسمان ایران را در طرح مدیریت آسمان ایران شهر به مسیر عبوری ترافیک دنیا تبدیل کنیم موظف هستیم نسبت به طراحی مسیر هوایی و ... براساس آخرین استانداردهای بین المللی اقدام کنیم. به گفته وی، در حوزه دریا نیز همین ماموریت را داریم. حمل و نقلی که بین دریا، زمین و ریل بخواهد به صورت یکپارچه عمل کند که در فهرست مسئولیت ماست که انجام آن نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری و زیرساخت نَرم است. آخوندی گفت: اطمینان میدهیم که بر مبنای حفظ منافع ملی، مسولیت بین المللی مان را درک میکنیم به همین دلیل تمام طرحهای تعریف شده در سه سطح ملی، منطقهای و بین المللی طراحی شده است. وی ادامه داد: در سطح ملی دنبال آن هستیم که ظرفیتهای ایران برای توسعه را در ۱۰ محور اجرایی کنیم، در سطح منطقهای به حوزه تمدنی ایران شهر اعتقاد داریم و معتقدیم حوزه تمدنی ایران حوزه ایست که بیش از چند هزار سال در این منطقه صلح، امنیت و گفتگو را ایجاد کرده است. با تکیه در حوزه تمدنی نه فقط در حوزه ذهنی بلکه در مبادلات تجاری و زیرساختی میتوانیم تمام موارد مربوطه را مورد بازسازی قرار دهیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از توسعه و آبادانی کشورهای دیگر خوشحال میشویم و تلاش میکنیم ارتباط مان را با کشورهای منطقه و آسیای میانه برقرار کنیم، گفت: نگاه ما فقط سیاسی-امنیتی نیست بلکه نگاه توسعه شبکه حمل و نقل در توسعه حوزه تمدن ایرانی است. عضو کابینه دولت با تاکید بر توسعه تجارت و شبکه حمل و نقل به اهمیت برقراری روابط با کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: باید بتوانیم تامین مالی و تعادل پایدار در این موضوع داشته باشیم و باید تامین مالی پایدار با نظام بهره برداری پایدار مرتبط شود. آخوندی، حرکت به سمت سیستمهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه ملی و بین المللی را از برنامههای دولت برشمرد و اعلام کرد: از دهه ۶۰ قانونی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت داشتیم، اما در حوزه آزادراهها با مشارکت بانکها به صورت محدود انجام میشد البته با همین قانون تمام حوزه حمل و نقل را مورد مشارکت قرار دادیم. وی گفت: فرودگاه شیراز، فرودگاه امام و ترمینال سلام (به زودی مورد بهره برداری قرار میگیرد)، توسعه بندر چابهار، خط راه کرمان به سمت سیرجان و. نمونه هایی از اقدامات انجام شده براساس الگوی جدید مشارکتی و تامین مالی است. وزیر راه و شهرسازی از آماده سازی و ارایه طرحی برای تصویب دو پروژه جدید برای تعمیرات اساسی آزادراهها در هیات دولت خبر داد و گفت: ایران سرزمین فرصت هاست، ولی این فرصتها باید تبدیل به سرمایه گذاری شود.