معاون وزیر راه شهرسازی گفت: شورای عالی فنی دستورالعمل طراحی و اجرای نوسازی بتنی را ابلاغ کرد و در نظر داریم برای استقبال پیمانکاران و مهندسین رویه های بتنی قیمت های مناسبی داشته باشند.
محمد شکرچی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: بیش از ۸ دهه از بتن درساختمان ها، بنادر، پل و سد سازیها استفاده شده است، اما در رو سازی از بتن استفاده نکردیم. وی ادامه داد: بدلیل ارزانی قیر در کشور مهندسین مشاور و کار فرمایان از روسازی بتنی استفاده نمیکنند. رئیس مرکز تحققات مسکن، راه و شهرسازی افزود: سامانه جدید استفاده از رویههای بتنی ایجاد شد تا مکانهایی که امکان استفاده از رویههای بتنی وجود دارد مشخص شود بطوریکه بخشی از جادههای استان خراسان، فرودگاه مهرآباد اقدامات رو سازی بتنی صورت گرفت. شکرچی زاده تصریح کرد: استفاده از رویههای بتنی در بزرگراه تهران - شمال، جاده اصفهان - شیراز در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: استفاده از رویههای بتنی در جادهها علاوه برکاهش مصرف برق برای روشنایی، مصرف سوخت و استهلاک وسیله نقلیه را نیز کاهش میدهد. رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در سالهای گذشته تولید ۱۰۰ میلیون تن سیمان در برنامه بود که کارشناسی جدی صورت نگرفته بود و باعث مازاد تولید شد. وی با اشاره به اینکه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در صد صادرات مازاد سیمان هستند گفت: با توجه به اینکه قیمت پایه برای سوخت در تولید سیمان درنظر گفته میشود و بخش قابل توجه قیمت سیمان یارانه است و مازاد تولید منجر به هدر رفت منابع میشود. شکرچی زاده افزود: در سالهای ۸۹ در مسکن مهر ساختمانها تنها تا مرحله اسکلت از بتن استفاده میشد و در نازک کاری از سایر مصالح استفاده شد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید سیاستها همه جانبه باشند، زیرا تولید یک تن سیمان باعث تولید ۸۰۰ کیلوگرم گازهای گلخانه میشود که خطرات زیست محیطی زیادی دارد. وی افزود: سیمان کالای فاسد شدنی و صادراتی نیست، زیرا هزینه حمل و نقل آن زیاد است و باید تولید سیمان حساب شده باشد.