افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار
فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور وزرای کشورهای همسایه افتتاح می شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت : با وجود تنگناهای اقتصادی پس از برجام، تلاش کردیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در داخل کشور و همچنین فرصتهای بینالمللی نهایت استفاده را ببریم.
آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر موقعیت خوبی در این حوزه کسب کرده است، افزود: بخش عمده موانعی که در حوزه دریایی بر سر راه تردد کشتیها و توسعه بنادر وجود داشت، برداشته شده است و در برخی از بنادر همچون چابهار، اقدامات بسیار مناسبی انجام گرفت.
اخوندی گفت : پارسال ، بخش عمده ساخت و ساز بندر شهید بهشتی چابهار انجام شد و فروردین 96 در مراسمی بینالمللی با حضور وزرای محترم کشورهای همسایه، در مراسمی شایسته افتتاح خواهد شد.
آخوندی ادامه داد: توانستیم در چابهار، 150 میلیون دلار تسهیلات برای توسعه آن بندر از هندیها بگیریم آن هم با این شرط که سهم هندیها در قرارداد صفر باشد که تحقیقا نمونه مشابهی ندارد. از این جهت نمونه است که چون معمولا کشوری که اعتبار میدهد درخواستاش این است که سهم عمدهای از این اعتبار خرج واردات کشور خودش بشود و در این قرارداد این وضعیت را شاهد نیستیم.
سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی، توسعه 3 فاز بندرعباس را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر اعلام کرد و گفت: مناقصههای فاز 1 و 2 توسعه بندرعباس به صورت بینالمللی انجام شد و مناقصه فاز 3 توسعه آن بندر نیز به زودی انجام میشود و این امیدواری وجود دارد مناقصه این فاز نیز به صورت بینالمللی انجام شود زیرا استقبال خوبی از سوی شرکتهای معتبر دنیا اعلام شده است.
آخوندی ادامه داد: در توسعه بندرعباس، مشارکت دیگر کشورها و در خواستشان برای مشارکت در فاز 1 و 2 بسیار خوب است. اگرچه هنوز برنده اعلام نشده اما خوشبختانه ما از شرکتهای بسیار معتبر جهان در خواست مشارکت داریم که بسیار امیدوارکننده است. این توسعه را در شمال کشور و در بندرهای انزلی و امیرآباد هم داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایهگذاری مناسب در پسکرانههای بنادر خبر داد و گفت: مجموع سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در پسکرانههای کشور در طی 3 سال به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسید که رقم کاملا قابلتوجهی است و میتواند در کل اقتصاد ملی ایران، نقش خوبی داشته باشد.
فعالشدن پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان
وی مشارکت بخش خصوصی را در زیرساخت و در نوسازی ناوگان ریلی از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در بحث زیرساخت، قرارداد قطار سریعالسیر تهران-قم- اصفهان فعال شد که LC(گشایش اعتبار) آن هم از طریق چینیها انجام شد. همچنین در سایر پروژهها، پیشنهادهای خوبی را از دیگر کشورها داریم.
آخوندی گفت: برای برقیکردن قطار تهران- مشهد، قرارداد، نهایی شده فقط در یک بند از آن، چینیها مقداری بحث دارند که اگر تحریم برگردد نتیجه قرارداد چه خواهد شد؟ و به همین دلیل نیز این موضوع، قدری معطل مانده است. معمولا در قراردادها فرض بازگشت تحریم را نمیآوریم که با این تلاشها امیدواریم در همین فروردین ماه با چینیها به توافق برسیم که اگر این توافق صورت بگیرد 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری در این بخش، انجام میشود.
وی تصریح کرد: با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی و گازوئیلی قرارداد خوبی به امضا رساندهایم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه در حوزه ریل اقدامات مناسبی انجام گرفته است، گفت: بخش خصوصی نیز نخستین سرمایهگذاری خود را در بخش راهآهن انجام داد. راهآهن کرمان- سیرجان با سرمایهگذاری بخشی خصوصی در حال انجام است. از آنجا که تا به حال سابقه نداشت که بخش خصوصی در زیرساخت راهآهن سرمایهگذاری کند به همین دلیل برایمان حائز اهمیت است.
بنابر گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی ؛ آخوندی از دیگر اقداماتی که در حوزه ریلی انجام گرفته به بحث استفاده از ماده 12 قانون خروج از رکود و موانع تولید اشاره کرد ، این ماده اجازه میدهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل برود.
وی افزود: موفق شدیم در شورای اقتصاد تصویب کنیم که وزارت نفت مابهالتفاوت استفاده از اجرای ماده 12 قانون خروج از رکود را که اجازه میدهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل منتقل شود ، پرداخت کند. در حال حاضر، قرارداد آن با وزارت نفت منعقد شده است که امیدواریم در سال جاری مورد بهرهبرداری قرار بگیرد تا امیدی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود.
وی تاکید کرد: برای نوسازی باندهای فرودگاهها و سیستم ناوبری هوایی، فقط 800 میلیاردتومان در سال 95 سرمایهگذاری کردیم که در فروردین 96 افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری آنکه تنها یک باند فرودگاه مهرآباد تهران فعالیت میکرد، از تعمیر اساسی باند دوم فرودگاه مهرآباد بعد از 40 سال خبر داد و در رابطه با علل تاخیر برخی از پروازهای داخلی، گفت: یکی از دلایل تاخیرها، فعالیت تنها یک باند فرودگاه بود که با تعمیر اساسی باند دوم امیدواریم مشکل تاخیر پروازهای داخلی برطرف شود.
زیرا تاخیر در نخستین پرواز، به دلیل کارکرد یک باند برای سایر پروازها نیز تاخیر ایجاد میکرد که خوشبختانه این مشکل برطرف شده است.
آخوندی ادامه داد: ما نشست و برخاست باند فرودگاه را از یکدیگر جدا میکنیم که این اقدام، میتواند بخشی از تاخیرات را جبران کند و مقداری اوضاع بهتر خواهد شد.
وی همچنین از سرمایهگذاری در فرودگاهها برای نخستین بار با قانون مشارکت خبر داد و گفت: در سال 95 موفق شدیم مجوز مشارکت در سرمایهگذاری 3 فرودگاه را از دولت بگیریم که این روش تاکنون سابقه نداشت.
برای ترمینال سلام فرودگاه بینالمللی امامخمینی موفق شدیم 550 میلیاردتومان مجوز سرمایهگذاری بگیریم که سرمایهگذاری آن انجام شد و این پروژه در حال انجام است.
آخوندی ادامه داد: برای فرودگاه مشهد، مجوز سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری گرفتیم. برای فرودگاه شیراز، دولت مصوبه 240 میلیاردتومانی داد و برای سایر فرودگاههای اصلی داریم به این سمت میرویم تا از طریق سرمایهگذاری خصوصی تامین منابع کنیم و کار را پیش ببریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمینی به این سمت رفتیم که آزادراهها را گسترش دهیم و همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی را در این بخش افزایش دهیم. خوشبختانه 17 آزادراه را به طور همزمان در حال ساخت داریم. موفق شدیم از هیات وزیران برای 4 آزادراه دیگر به طول 300 کیلومتر مجوز سرمایهگذاری بگیریم.
وی ادامه داد: تحرک خوبی در حوزه آزادراهها آغاز شده است. در سایر راهها کم و بیش با توجه به بحث قیر رایگان و اسناد خزانه اتفاقاتی رخ داده و آمارها موجود است. در سال 95، کل عملکرد طرحهای عمرانی با تعهدات بیش از 17 هزار میلیارد تومان بوده است.
آخوندی افزود: آزادراههای مهمی که شروع شده بود و در این دولت پیشرفت مناسبی داشت ؛ آزادراه تهران- شمال، آزادراه شیراز- اصفهان، آزادراه خرمآباد- اراک بود که خوشبختانه فعال است و سال 96 به بهرهبرداری میرسد و تعداد آزادراههای در حال ساخت 17 آزادراه است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: غیر از بحث زیرساخت، بحث نوسازی ناوگان نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است. 65 هزار کامیون را برای نوسازی ناوگان در دستور کار داریم که این از جمله بزرگترین فعالیت هایی است که در این دوره آغاز شده است. تقریبا هر کارخانهای که در ایران بتواند یک برند بینالمللی را توزیع کند اعم از اسکانیا، بنز و ولوو با تمام ظرفیت به آنها کار ارجاع شده است.
وی ادامه داد: با وزارت نفت برای نوسازی 65 هزار کامیون، قرارداد بستهایم تا مابهالتفاوت را پرداخت کند. تا کنون نیز 16 هزار و 700 کامیون را با کارخانجات قرارداد بستهایم و تحویل به رانندگان نیز آغاز شده است. فقط اسکانیا 400 هزار واحد را به رانندگان تحویل داده است.