این روزها حرف کنکوراست و انتخاب رشته. داوطلبان ورود به دانشگاه؛ این روزها در تب و تاب انتخابند. انتخابی که بعضاَ آینده شغلی آنان را رقم خواهند زد.
پژوهش خبری صدا و سیما: این روزها حرف کنکوراست و انتخاب رشته. داوطلبان ورود به دانشگاه؛ این روزها در تب و تاب انتخابند. انتخابی که بعضاَ آینده شغلی آنان را رقم خواهند زد. بازار انتخاب رشته هم این روزها داغ داغ است. از دیوارهای آهنین کنکور تا هزینه های میلیونی انتخاب رشته. از هزینه های ریالی تا هزینه های دلاری. در این میان دست واسطه و دلالها هم که بی تاثیر نیست.چرا که نبوغ ما ایرانی ها در شکار فرصت ها و بهره برداری از آن؛ زبانزد خاص و عام است.
رشد قارچ گونه مراکز انتخاب رشته؛ این روزها که چه عرض کنم؛ از همان روز برگزاری کنکور و شاید قبل از آن؛ در فکر شکار مشتریانی بودند که بیشتر داوطلبان در سالهای اخیر؛ تحت تاثیر آنان دست به انتخاب رشته میزنند. موسسههای آموزشی که در رقابت با یکدیگر و به خاطر اعلام آمارهای قبولیشان در رشتههای مطرح و پرطرفدار هم که شده، داوطلبان را به سمتی هدایت میکنند که شاید خواست درونی آنها نباشند. از طرفی دیگر؛ گاهی اوقات داوطلبان نادانسته یا ناخواسته؛ تحت تاثیر دو فضای روانی شدید خانواده و فضای حاکم بر موسسات؛ دست به انتخاب رشتهای میزنند که با روحیاتشان سازگار نیست که متاسفانه بعد از گذشت یک یا دو ترم مجبور به تغییر رشته میشوند.
در واقع اینگونه موسسات با ارائه اطلاعاتی که عمدتاَ اطلاع رسانی کافی آن؛ ازطریق سازمان سنجش صورت می گیرد؛ از غفلت داوطلبان استفاده می کنند تا بگویند تخصصشان در انتخاب رشته بی نظیر است و شانس قبولی داوطلب را افزایش میدهند.
این در حالی است که تمام این اطلاعات در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور موجود است. اما به نظر میرسد بهترین گزینه برای انتخاب رشته شخص داوطلب و خانواده او هستند. ضمن اینکه؛ با مطالعه دقیق دفترچه راهنما، توجه به علاقه و اولویتهای داوطلب و توجه به شرایط رشته تحصیلی میتوان انتخاب رشته موفقی را انجام داد.
آنچه هماکنون در برخی موسسات خصوصی برای انتخاب رشته اتفاق میافتد، صرف قبولی داوطلب در یک رشته و دانشگاه است در حالیکه ممکن است داوطلب نتواند برای ادامه تحصیل به شهر دیگری برود یا رشته تعیین شده با توانایی و روحیات او همخوانی نداشته باشد. بنابراین خانوادهها باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند که صرف ورود به دانشگاه مهم نیست بلکه باید آینده را نیز در نظر بگیرند که آیا رشته انتخاب شده با شرایط روحی و توانایی داوطلب ورود به دانشگاه؛ همخوانی دارد یا نه؟
به نظر می رسد با وجود پایگاه های مختلف انتخاب رشته که به وسیله آموزش و پرورش به داوطلبان کنکور مشاوره ارائه می دهند؛ وجود اینگونه موسسات به داوطلبان اینگونه القا می کنند که هرکه پول بیشتری بدهد؛ انتخاب رشته بهتری خواهد داشت غافل از اینکه توانایی علمی داوطلبان برای تحصیل در یک رشته، بازار کار رشته انتخابی درآینده و توان اقتصادی خانواده برای تامین هزینه های تحصیل در یک رشته؛ از سایر مولفه هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. مو لفه هایی که؛ عمدتاَ در اینگونه انتخاب های بازاری؛ مغفول می مانند. ضمن اینکه موسسات غیر معتبر صرفا به دنبال قبولی داوطلب تحت هر شرایطی و در هر رشته و دانشگاهی هستند.
بنابراین داوطلبان برای انتخاب رشته ای موفق؛ باید به مولفه های مختلفی توجه داشته باشند که مهم ترین آنها بحث علاقه به رشته است چرا که در صورت علاقه مندی به یک رشته؛ احتمال ترک و یا افت تحصیلی به کمترین حد خود می رسد.
پژوهش خبری صدا و سیما// نویسنده: نرگس شامحمدی