سالانه یک میلیون و 400 هزار نفر آموزش مهارتی می بینند
سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: سالانه افزون بر یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور زیرپوشش آموزش های مهارتی قرار می گیرند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی موسوی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در مجموع 70 درصد آموزش های فنی و حرفه ای عملی و 30 درصد نظری است.
وی اظهارداشت: آموزش های فنی و حرفه ای شغلی است بنابراین باید بر اساس فناوری روز ارائه شود به عبارتی تجهیزات مراکز فنی و حرفه ای و اطلاعات مربیان باید به روز باشد.
موسوی گفت : به روز بودن آموزش ها با بازار کار از ویژگی مهم نظام آموزش فنی و حرفه ای است.
وی با اشاره به این جمله که آموزش مبتنی بر سفارش یکی از مهمترین رویکرد های سازمان فنی و حرفه ای کشور است، افزود: این رویکرد یک رویکرد جدید در ایران است.
این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه ای با این رویکرد به دنبال مشارکت بازار کار در برنامه ریزی آموزشی ، تدوین استاندارد آموزش، مشارکت در اجرای آموزش ، مشارکت در ارزشیابی و در نهایت تعیین صلاحیت حرفه ای نیرو کار است.
وی تاکید کرد: با برنامه آموزش مبتنی بر سفارش بهره وری فرآیند آموزش و فنی و حرفه ای فوق العاده افزایش پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند ارتقای بهره وری شرط تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
موسوی در توضیح این جمله که «آیا آموزش فنی و حرفه ای بر اساس تقاضا، نیاز و سفارش می تو اند راهکار مناسبی برای رفع معضل بیکاری یا توانمند سازی واحدهای صنعتی، خدماتی، تجاری و اجتماعی کشور باشد»، گفت: ضرورت های توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در دنیا شامل آموزشی ، اجتماعی، تکنولوژی و اقتصادی است.
وی افزود: معضل اجتماعی بیکاری را می توان از طریق آموزش های فنی و حرفه ای رفع کرد .
این مقام مسئول در فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه موتور محرکه اقتصاد نقدینگی نیست بلکه مهارت است، اظهارداشت: مهارت اولویت اصلی توسعه اقتصادی در هر کشوری است.
وی گفت: آموزش های فنی و حرفه ای مکان و زمان نمی شناسند و از طرفی محدودیت های جنسیتی هم ندارد.
موسوی افزود: گستره آموزش های فنی و حرفه ای در کشور بسیار زیاد است و به نوعی طیف وسیعی از جامعه از قبیل زندانیان، معلولان، روستائیان ، دانشجویان و ... را در برمی گیرد.
وی در ادامه با اعلام اینکه رویکرد عرضه محور در کنار رویکرد مبتنی بر سفار ش و تقاضا باید باشد ، اذعان داشت: همه آموزش های فنی و حرفه نباید به اشتغال منتهی شود آموزش تنها در تولید اشتغال خلاصه نمی شود بلکه بشریت برای بهتر زندگی کردن و ... به آموزش نیاز مبرم دارد .
این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه آموزش هایی از قبیل مهارت های زندگی ، مدیریت خانواده و ... در جامعه بسیار ضروری به نظر می رسد.
وی بیان داشت: به نوعی تمامی آموزش های غیر رسمی که به اقتصاد و بهتر زندگی کردن مردم منجر می شود در 65 گروه برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گنجانده شده است و به تناسب تقاضا ارائه می شود.
موسوی گفت: در حال حاضر 700 مرکز آموزش ثابت و 5 هزار تیم سیار دولتی و همچنین 13 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در کشور وجود دارد.
وی افزود: یکی از ویژگی های نظام آموزش فنی و حرفه ای غیر رسمی کشور دارد اینکه در جابجای کارگاههای آموزشی و راه اندازی دوره های آموزشی به تناسب تقاضا مشکل خاصی ندارد.
موسوی با اشاره به اینکه فنی و حرفه ای براساس تقاضا و سفارش منعطف تصمیم می گیرد و منعطف عمل می کند، اظهارداشت: آموزشهای فنی و حرفه ای در قالب مراکز ثابت، سیار یا مدل آموزش مجازی و شبیه سازی صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: با الگوهای متنوع آموزشی می توان در کمترین زمان ممکن مهارت های شغلی مورد نیاز را به متقاضیان آموزش داد.
این مقام مسئول در فنی و حرفه ای کشور گفت: اهمیت آموزش مهارتی هدفمند و تاثیر آن بر نگرش های اشتغالزایی و کارآفرینی و نوآوری بر کسی پوشیده نیست. بخش عظیمی از دستاوردهای توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته مدیون توسعه نگری های اشتغال زایی به ویژه از طریق ارتقاء آموزش های مهارتی بوده است.
وی افزود: نقش و رابطه آموزش های مهارتی با نگرش اشتغال زایی و کارآفرینی و اعتقاد به توسعه اشتغال پایدار در جامعه و کمک به رفع معضل بیکاری جوانان باید همواره مدنظر مسئولان باشد.
موسوی به نقش نظام آموزش مهارتی بر اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیل جوامع سنتی به جوامع صنعتی تاثیر انکار ناپذیری دارند و در جهان فرا صنعتی امروز توسعه به معنای عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفهای مفهومی نخواهند داشت.
وی تصریح کرد: نظام آموزش مهارتی (فنی و حرفهای) به عنوان یکی از اجزاء مهم نظام آموزش کشورها (چه در بخش رسمی و چه غیر رسمی) متصدی اصلی تربیت نیروی انسانی ماهر است. آموزش نیروی انسانی به منظور توسعه سرمایه انسانی کارآمد و تاثیرگذار برتوسعه، از وظایف مهم این نظام برشمرده میشود.
موسوی گفت: نقش این نظام از این منظر که نیروی انسانی مورد نیاز جامعه در بخشهای مختلف را تامین میکند، بسیار حیاتی است. این ابزار قدرتمند در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محرک اقتصاد پویا و متعالی است و توجه به سرمایهگذاری در آن، به یکی از خط مشیهای اساسی کشورها تبدیل شده است.
وی افزود: در ایران نیز آموزشهای مهارتی به عنوان یک اولویت حساس و حیاتی در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین و همچنین راهکارهای موثر در پاسخ به نیازهای اشتغال و بازار کار، ضرورتی اجتناب ناپذیر در پیشبرد اهداف سرآمدی و توسعه است.
این مقام مسئول بیان داشت: بر این اساس توجه ویژه به این آموزشها و کاربست راهکارهای مختلف در بهبود کیفیت آنها میتواند به ایفای هرچه بهتر نقش آنها در رفع نیازهای بازار کار، اشتغال و توسعه پایدار کشور یاری رساند.
وی گفت: با درک این مهم و همچنین با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و همچنین تصویب و ابلاغ «نظام آموزش مهارت و فناوری» از سوی هیئت دولت، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان نهاد اصلی آموزشهای غیر رسمی مهارتی در کشور به شمار می رود.
موسوی اظهارداشت: از آنجا که آموزشهای رسمی (آموزش و پرورش و آموزش عالی) و غیررسمی مهارتی در مجموع «نظام جامع آموزش مهارت وفناوری» را تشکیل میدهد و توجه به تاکید توامان به هر دو بخش ضروری است.
غلامرضا کیانی معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز گفت: آموزش اساس هر نوع توسعه در کشور است و تربیت نیروی ماهر از انتظارات مهم جامعه از مراکز آموزشی و دانشگاهی است. در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی مهارت لازم را ندارند تا در چرخ اقتصاد نقش آفرین باشند.
وی افزود: آموزش و توسعه ، آموزش و کیفیت زندگی، آموزش و بهره وری ، آموزش و بازدهی نیروی کار و ... لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
کیانی همچنین با بیان اینکه آموزش موجب توسعه بیشتر و اقتصاد بهره ور تر می شود ، اظهارداشت: اقتصاد توسعه گرا بر بستر آموزش بروز و ظهور پیدا می کند.
وی در ادامه بر لزوم فراهم کردن زمینه آموزش های مهارتی در جامعه تاکید کرد و افزود: منطق تولید، صنعت، بازار و ... با توسعه آموزش در جامعه درک می شود.