خط آهن قطار سریع السیر نیاز اصلی توسعه شبکه ریلی کشور
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بالا بردن سرعت سیر قطار و کوتاه کردن زمان سیر از اهداف اصلی راه آهن است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به قوانین و آیین نامه های مربوط به تسهیل حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف ریلی، به طور قطع اقدامات مطلوبی تاکنون در بخش ریلی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت گرفته اما نیاز به تغییراتی جزئی دارد تا به صورت شفاف تشریح و موانع را برای ورود آنان در بخش های مختلف رفع کنیم.
اینکه طرح های ریلی باید مطالعه و همچنین تعریف دقیقی در جهت اجرای درست آنها شود، بدین منظور است که در صورت مطالعه خواهیم دانست که طرح مورد نظر آیا به صرفه است و چگونه بخش خصوصی و سرمایه گذار آن بخش ترغیب برای ورود به آن طرح می شود. مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید نیازسنجی برای سرمایه گذاری ها را در بخش ریلی مطالبه کرد، افزود: پس از مطالعه طرح ها از نظر هزینه و مدت اجرا، موانع موجود بر سر عملیاتی شدن طرح توسط کارشناسان متخصص آن حوزه بررسی و در نهایت بستر را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم.
وی تصریح کرد : امروز حرکت به سمت احداث خطوط جدید یک نیاز است اما موضوعی که از اهمیت بیشتری در این زمینه مهمتر به نظر می رسد استفاده و بهره گیری از توان و دانش فنی متخصصان کشورهای خارجی برای قطارهای سریع السیر است، بنابراین پیشروی برای استفاده از قطارهای سریع السیر و احداث خطوطی متناسب آن یکی از دغدغه های اصلی راه آهن کشور است.
وی افزود : به طور قطع تنها احداث خطوط جدید هدف نیست بلکه بالا بردن سرعت سیر قطار و کوتاه کردن زمان سیر از اهداف اصلی راه آهن است که مدیران را بر آن داشته در جهت سرمایه گذاری های بیشتر و کسب منابع مالی مورد نیاز اقدامات زیادی را انجام دهند. عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ما در بخش ریلی نیازمند دستیابی به فناوری های جدید و سیر قطارهای پر سرعت هستیم.
وی اضافه کرد: خط آهن قطار سریع السیر را در مسیر تهران - اصفهان تکمیل و در استان های دیگر نیز به این سمت و سو پیش برویم تا در آینده ای نزدیک شاهد حضور قطارهای پر سرعت همانند دیگر کشورهای همسایه در شبکه ریلی کشور باشیم.