داخلی سازی فوم مصرفی در صندلی خودرو
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، مهندسان داخلی توانستند یکی از قطعات خودرو که ارزبری بالایی داشت را بومی سازی کنند؛ فوم مصرفی در صندلی خودرو محصولی که کاملا وارداتی بود اکنون در تولید آن به خودکفایی کامل رسیده ایم. 
 
{$sepehr_media_9314438_600_300}
 
 آقای مهدی پازوکی معاون مهندسی گروه طیف سایپا با اشاره به مزایای فوم پلی یورتان برای صندلی خودرو گفت: سبک بودن، راحتی سرنشین، ماندگاری، تنوع در طراحی و ساخت و بازیابی آسان پس از پایان چرخه از مزایای این فوم است.
 
وی افزود: ۶ میلیون تن از این فوم در دنیا تولید می‌شود که فقط ۲۰ درصد آن مختص خودرو و صندلی خودروست و بخش عمده‌ای از آن در بسته بندی استفاده می‌شود.
 
پازوکی اضافه کرد: میزان کنونی واردات این فوم ۲۰۰ هزار تن مواد اولیه معادل ۴۴۰ میلیون دلار و متوسط مصرف فوم پلی یورتان برای هر خودرو سواری بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم و برای وانت بین ۵ تا ۶ کیلوگرم است.
 
به گفته دست اندرکاران تولید، این فوم مصرفی، برای قطع وابستگی یک سال و نیم روی تولید این محصول کار شد و اکنون می‌توان نیاز بازار را تامین کرد.
 
عضو هیئت مدیره شرکت سایپاافزود: پیش از این، بخش خصوصی برای داخلی‌سازی صندلی خودرو اقدام چندانی نکرده بود.
 
وی با بیان اینکه ۶ میلیون تن فوم پلی‌یورتان در دنیا تولید می‌شود و این فوم در بخش‌های مختلف صنعتی استفاده می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد آن خاص صندلی خودروست، ادامه داد: پلی‌یورتان ماده پرمصرفی در صنایع است، اما ۶۷ درصد پلی‌یورتان در تولید فوم استفاده می‌شود.
 
عضو هیئت مدیره شرکت سایپا گفت: ۲۰۰ هزار تن معادل ۴۴۰ میلیون دلار مواد اولیه فوم پلی‌یورتان وارد و روزانه حدود ۱۲ تن مواد اولیه فوم‌پلی‌یورتان در سایپا آذین مصرف می‌شود که امیدواریم با برنامه افزایش تولید پتروشیمی کارون ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این محصول از سوی این شرکت تأمین شود. 
 
آن طور که مسئولان این حوزه می‌گویند کیفیت این محصول با نمونه خارجی تفاوتی ندارد و اکنون قرار است مواد اولیه آن از پتروشیمی کارون تهیه شود.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی با بیان اینکه ماده اولیه این فوم با عنوان KCS-۲۰ ازسوی پتروشیمی کارون تولید شده است، گفت: هم‌اکنون در کشور توانایی‌های مختلفی وجود دارد و نگاهی ویژه به خودکفایی و نوآوری در کشور می‌شود و رویداد امروز نقطه آغازی برای همکاری صنایع پتروشیمی و خودروسازی ایران است.
 
 آقای علیرضا صدیقی‌زاده، با تأکید بر ضرورت توسعه مجتمع‌های پتروشیمی با خوراک مایع افزود: هم‌اکنون خوراک ۱۰ درصد مجتمع‌های پتروشیمی کشور مایع است و نیاز است صنعت پتروشیمی به سمت توسعه این مجتمع‌ها مانند پتروشیمی کارون حرکت کند، زیرا درست است که تناژ تولیدی کمتری دارد، اما اشتغال و ارزش‌افزوده بالایی را محقق خواهد کرد.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تأکید کرد: مهمترین شاخصه خودرو، کیفیت آن است که کیفیت صندلی خودرو نیز در این میان اهمیت بالایی دارد و از خودروسازان می‌خواهم که از کیفیت عبور نکنند و کیفیت برتر را از ما بخواهند.
 
بر اساس این گزارش؛ شرکت پتروشیمی کارون، نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها، مشتمل بر TDI و MDI و تکمیل کننده زنجیره ارزش پُلی‌یورتان‌ها درخاورمیانه و غرب آسیا است. محصولات پتروشیمی کارون به‌طور کلی در صنعت پلی‌یورتان به‌کار می‌رود. از جمله مهمترین محصولات پایین‌دستی می‌توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی‌های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد.
 
با استقبال از این فوم تولیدی، دیگر نیازی به نمونه خارجی این محصول نیست و تولید کنندگانش می‌گویند می‌توانند نه فقط نیاز خودرو بلکه سایر صنایع را تامین کنند.
 
گزارش از: فائزه شعبانی اصل خبرنگار حوزه صنعت خبرگزاری صدا و سیما