رئیس سازمان حج خبر داد:
رضایت ۹۰ درصدی زائران از خدمات ارائه شده در حج ابراهیمی

به گزارش خبرگزای صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، سید صادق حسینی امروز در جمع مدیران مجموعه و مدیران کاروان‌های منطقه ۱ مکه مکرمه افزود: هرچند این میزان رضایت زائران مناسب است، اما قابل قبول نیست و باید رضایت زائران به بالاترین حد ممکن برسد.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در روز‌های ابتدایی مشکلاتی نظیر تاخیر پروازها، تغذیه، اسکان و. وجود داشت، اما در حال حاضر بیشترین دغدغه زائران موضوع اینترنت است که باید در این رابطه اقناع سازی صورت بگیرد. حسینی ادامه داد: ما در کشور دیگری هستیم که تعداد زیادی زائر از کشور‌های مختلف در آن حضور دارند و بالطبع اینترنت در برخی ساعات با کندی مواجه می‌شود، بنابراین زائران استفاده از اینترنت را به ساعات پایانی شب موکول کنند.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها ما خدمات رسانی در مشاعر بود، گفت: قبل از برگزاری موسم، کشور میزبان خدمات ایام تشریق در مشاعر را یک هزار و ۱۶۴ دلار افزایش داد که بخشی از این هزینه‌ها را از زائران دریافت کردیم و نگذاشتیم که زائران همه هزینه‌ها را متحمل شوند؛ ضمن اینکه باید نسبت به بهبود روند خدمات با توجه به این افزایش هزینه‌ها اطلاع می‌یافتیم که این نگرانی‌ها نیز روز گذشته رفع شد.
حسینی با بیان اینکه روز گذشته به همراه شرکت مطوفین حجاج ایرانی بازدیدی از مشاعر مقدسه داشتیم گفت: یکی از دغدغه‌های ما موضوع مشاعر و خدمات و زیرساخت‌های آن بود که خوشبختانه تمامی دغدغه‌ها رفع شد، زیرا موضوعاتی همچون برق مشاعر، چادر‌ها و خیمه ها، کولرها، بهداشت، اسکان و. حل و نواقص سال‌های گذشته رفع شده است.

 

پیگیری طواف حجاج ایرانی بدون لباس احرام بعد از ایام تشریق 

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از دغدغه‌های پیش رو را عدم اجازه حضور زائران بدون لباس احرام در طواف دانست و تصریح کرد: این موضوع را با مسئولان حج و عمره کشور میزبان مطرح کرده ایم چرا که طبق فقه ما بعد از ایام تشریق زائران ما باید بدون لباس احرام و با لباس شخصی طواف نمایند که این مهم را با دست اندرکاران مطرح کرده ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.
وی در پایان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: همه مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌ها این مهم را به زائران اعلام کنند که ضمن استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

ضرورت تبیین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع ۱۴۰۱
رئیس سازمان حج و زیارتبر ضرورت تبیین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع ۱۴۰۱ تاکید کرد و گفت: اقناع سازی زائران در خصوص شرایط و مشکلاتی که قبل و پس از اعزام وجود داشته صورت گیرد.
حسینی گفت: باید شکرگزار خداوند باشیم که توفیق و سعادت حضور در سرزمین وحی و بویژه توفیق خادمی ضیوف الرحمن را به دست آورده ایم؛ تکریم و احترام مهمانان خدا و تحمل مسائل و پاسخگویی مهربانانه وظیفه ما در قبال حجاج عزیز است.
وی با اشاره به برخی مشکلات و دغدغه‌هایی که در حج تمتع ۱۴۰۱ وجود داشته است گفت: مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌ها در مواجهه با زائران به صورت شفاف و مهربانانه به بیان مسائل بپردازند.
وی بیان کرد: تاخیر در اعلام زمان ظرفیت‌ها و برگزاری موسم، تاخیر در صدور ویزای عوامل، توافق شفاهی و وبیناری با هتلداران و آشپزخانه ها، افزایش برخی هزینه‌ها و خدمات به ویژه در مشاعر و. از جمله مشکلاتی بود که بر سر راه قرار داشت.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ضمن اینکه این مشکلات بدلیل عدم ارتباط کنسولی با کشور میزبان و تعطیلی دفتر حج و زیارت در عربستان دغدغه‌ها را دو چندان می‌کرد که خوشبختانه با عنایت خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت رفته رفته از موانع عبور کردیم و در حال حاضر به شرایط ایده آلی رسیده ایم.
حسینی افزود: ویزای گروه پیش رو و برخی عوامل برای انعقاد قرارداد‌ها فقط چند روز مانده به حج صادر شد که آن‌ها نیز با شرایطی همانند تعطیلی دوساله هتل‌ها و برخی مشکلات زیرساختی در این رابطه مواجه شدند که از این موانع نیز عبور کردیم؛ در بحث تغذیه و تدارکات نیز نخستین گروه آشپز‌های ما تنها چند ساعت قبل از اعزام زائران به مدینه رسیدند که به سرعت غذای زائران را فراهم کردند که از تمامی این مشکلات عبور کردیم، اما زائران باید نسبت به تمامی موانع آگاه باشند.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه‌هایی در حج تمتع امسال بوده و در حال حاضر شرایط ایده آل است، گفت: اگر در خصوص کمبود هاو کاستی‌ها اقناع سازی مناسبی صورت گیرد و به صورت شفاف با زائران گفتگو شود آن‌ها نیز در جریان این مسائل قرار می‌گیرند و شاهد افزایش رضایتمندی خواهیم بود.
رئیس سازمان حج تاکید کرد: البته ادبیات سخن گفتن نیز با زائران بسیار مهم است بنابراین باید با آرامش و اطمینان خاطر به همراه شفاف سازی مسائل گذشته و کنونی را بیان کنند.
حسینی بر خوش اخلاقی و بیان مهربانانه مسائل تاکید کرد و گفت: بیان اقدامات به صورت تبیینی باشد نه توجیهی چرا که تبیین موجب رفع نگرانی‌ها و افزایش رضایت می‌شود.