وزیر ورزش:
افزایش ۵۰ درصدی اماکن ورزشی

افزایش ۵۰ درصدی اماکن ورزشیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مسعود سلطانی فر در مراسم امضای تفاهم نامه با وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس آمار‌های مستقل و رسمی مرکز آمار ایران شمار اماکن ورزشی از حدود ۴۰ هزار به ۶۱ هزار نفر افزایش یافته است.
وی با اشاره و تکمیل ۵ هزار و ۵۰۰ طرح ورزشی در کشور گفت: تعداد زمین‌های چمن مصنوعی از ۳۱۱ زمین به ۲ هزار زمین در مناطق محروم افزایش یافته است که موجب نشاط و شادی در بین جوانان مناطق محروم شده است.
آقای سلطانی فر گفت: تعداد خانه‌های ورزش روستایی نیز از ۷۰۰ به حدود ۶ هزار خانه ورزش روستایی رسیده است.
وی با قدردانی از همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای همکاری در تهیه مکان ساخت خانه ورزش روستایی گفت: نخستین المپیاد ورزشی روستاییان کشور با مشارکت ۷۰۰ هزار ورزشکار در شش رشته انجام شده و دومین دوره این المپیاد‌ها پس از کنترل شیوع کرونا برگزار خواهد شد.
وی افزود: المپیاد استعداد‌های برتر نیز که ویژه دانش آموزان ۱۲ تا ۱۵ ساله است نیز تا کنون دو دوره برگزار شده و در نظر است پس از کنترل شیوع کرونا و واکسیناسیون در نیمه دوم امسال دور بعدی این المپیاد ورزشی برگزار شود.
وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه موجب نادیده شدن تلاش‌های دولت در ارائه خدمت به مردم و سبب مشکلات اقتصادی شده است گفت: ورزش همگانی از حدود ۱۷ درصد در سال ۹۲ به ۵۱ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است.
وی یادآور شد: توسعه هر کشور از توسعه منابع انسانی آن آغاز می‌شود و افزایش نشاط و ورزش در جوانان موجب توسعه منابع انسانی در نسل‌های آینده و توسعه کشور خواهد شد.

آغاز توسعه ورزش قهرمانی از مدارس

افزایش ۵۰ درصدی اماکن ورزشیرئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به کارکرد ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه‌های ورزش است.
 آقای سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ)، با بیان اینکه قبل از هرچیزی باید انصاف داشته باشیم، ضمن اینکه چالش‌ها و مشکلات را انکار نمی‌کنیم، ولی باور داریم که دولت در شرایط سخت تحریم، تورم، گرانی، بیکاری و کرونا تلاش‌های اساسی انجام داده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش در مسیر تحقق توسعه قرار گرفته و اجرای طرح کوچ و موفقیت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت نشان از کارآمدی ساختار دارد.
وی افزود: مدیریت و مهار کرونا با همه چالش‌ها و مشکلات خارجی و داخلی و طرح ملی واکسیناسیون از دستاورد‌های دولت است. ورزش ایران نیز با محوریت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک، فدراسیون‌ها و استان‌ها در مسیر جهش و تحول قرار گرفته و در سال ۱۴۰۰ قهرمانان ما در عرصه‌های بین المللی کام مردم را شیرین خواهند کرد.
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه گرچه تحریم‌های ظالمانه سرعت تحولات را کند کرد، اما قطار توسعه در مسیرخود به سمت مقصد در حال حرکت است گفت: از این منظر آموزش و پرورش در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران به مثابه یک نهاد، کارکردی فراتر از یک وزارتخانه دارد. وزارتخانه‌ها مسؤولیت یک یا چند مأموریت خاص را دارند، اما آموزش و پرورش مسؤولیت تمام نهاد‌های موجود در سطح ملی را دارد.
وی افزود: این نهاد هم کارکرد آموزشی دارد و هم کارکرد انسانی و تربیت انسان‌هایی در تراز تمدن ایران زمین را برعهده دارد. این نهاد کارکرد اجتماعی دارد و تربیت فرزندان با اهداف متعالی یعنی سازگاری اجتماعی، کار جمعی، گفتگو، انسجام اجتماعی، همدلی و همنوایی، زیست مسالمت آمیز و تحمل و مدارا از کارکرد‌های اجتماعی است. همچنین فهم و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی، تمرین فعالیت سیاسی، گفت وگوی سیاسی، مدارای سیاسی از کارکرد‌های آموزش و پرورش در عرصه سیاسی است.
آقای صالحی امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش کارکرد ورزشی هم دارد گفت: توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه‌های ورزش است. از همه مهمتر آموزش و پرورش کارکرد فرهنگی دارد؛ شخصیت سازی، هویت سازی، الگو دهی سبک زندگی، درک ارزش‌ها و اخلاقیات، شناخت فرهنگ و تمدن زبان فارسی و معرفت جویی از کارکرد‌های فرهنگی این نهاد است.
وی افزود: آموزش و پرورش کارکرد اقتصادی نیز دارد و الگوی مصرف، سبک زندگی، پرهیز از اسراف و داشتن سلامت اقتصادی از کارکرد‌های اقتصادی است و در نهایت آموزش و پرورش نهاد سوادآموزی در ایران زمین است؛ سواد خلاقیت، پرسشگری، صبوری، گفتگو، مشارکت جویی، سواد فرهنگی، سیاسی. آموزش و پرورش نهاد مهارت آموزی است؛ مهارت کارجمعی، نوشتن، انتقادگری و انتقاد پذیری، ورزش، تغذیه سالم، تفکر، صبوری و کار با فضای مجازی.
رئیس کمیته ملی المپیک تأکید کرد: آموزش و پرورش هم ریل توسعه است هم ماشین توسعه و هم هدف توسعه است. وضعیت امروز کشور ما محصول عملکرد آموزش و پرورش در دهه‌های گذشته است و عملکرد امروز آموزش و پرورش آینده کشور را رقم خواهد زد.