فضای مجازی میزبان هفدهمین اجلاس فناوری رسانه
فضای مجازی میزبان هفدهمین اجلاس فناوری رسانهبه گزارش خبرنگار حوزه رادیوتلویزیون گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه و دبیر هفدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: هفدهمین اجلاس فناوری رسانه به ارزیابی عملکرد حوزه فنی، فراخوان‌ها در حوزه طرح و ایده و مقالات، نمایشگاه و رونمایی از محصولات برتر و نشست‌های علمی اجلاس می‌پردازد.
 همه ساله و در فصل پاییز، حال و هوای معاونت توسعه و فناوری رسانه به واسطه برپایی بزرگترین گردهمایی صنعت رسانه متفاوت و پر هیجان است. پس از برگزاری دوره‌های قبلی تا شانزدهمی دوره این اجلاس، امسال و بدنبال شیوع ویروس کرونا، در خصوص چگونگی برگزاری هفدهمین اجلاس، برآن شدیم تا با مهندس علیرضا شریفی قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه و دبیر هفدهمین اجلاس فناوری رسانه درباره‌ی چگونگی و کم و کیف برگزاری اجلاس گفتگو کنیم که در ادامه تقدیم شما می‌شود.
مهندس شریفی قائم مقام معاونت فناوری رسانه اجلاس را به محور‌های تجمیع شده در بخش‌های ارزیابی عملکرد حوزه فنی، فراخوان‌ها در حوزه طرح و ایده و مقالات، نمایشگاه و رونمایی از محصولات برتر و نشست‌های علمی اجلاس تقسیم بندی کرد و گفت: بر اساس دستور معاون محترم و اهمیت محور‌های مذکور و نیز نیاز روز رسانه ای، بر آن شدیم تا تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و لزوم حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی، این بیماری را محدودیت و چالش قلمداد کرده و با رویکردی هوشمندانه تلاش کنیم تا اجلاس پیش رو را با روشی دیگر برگزار کنیم.
دبیر اجلاس هفدهم فناوری رسانه وجود قوانین بهداشتی برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری و تاکیدات مداوم ستاد مبارزه با کرونا سازمان صدا و سیما را عاملی برای جلوگیری از برگزاری حضوری اجلاس بر شمرد و افزود؛ محدودیت‌های موجود و تجربه برگزاری موفق شورا‌های مدیران در این معاونت ما را برآن داشت تا به فکر حضور در حوزه فضای مجازی باشیم. وی ادامه داد؛ بر این اساس تمامی کارگروه‌ها موظف شدند تا فضای کاری گذشته خود را در حوزه مجازی طراحی و اجرا کنند.

علیرضا شریفی حضور در فضای مجازی را به سال‌های گذشته منوط کرد و گفت: علیرغم اجرای فیزیکی اجلاس، به دلیل حجم عمده بازدیدکنندگان از اجلاس‌های قبلی، در گذشته نیز تلاش کردیم تا از خدمات ماشین و فناوری‌های IT کمک گرفته و بخشی از خدمات از جمله ثبت نام ها، ارائه مقالات، ایده ها، صدور¬کارت و. را در بستر این حوزه ارائه کنیم؛ لذا این بخش¬ها با تغییرات بسیار کمی، آمادگی سرویس¬دهی در فضای مجازی را خواهند داشت و لیکن در حوزه‌های دیگر اجلاس مانند نمایشگاه که از اهمیت زیادی برخوردار است بر آن شدیم تا خلاءحضور فیزیکی بازدید کنندگان را با اطلاعات جمع آوری شده از محصولات شرکت‌ها و مشخصات فنی آن‌ها و امکان جستجوی پیشرفته به این داده‌ها جبران نماییم. همچنین در موضوع رونمایی از محصولات توسط ریاست محترم سازمان و دیگر بخش‌های اجلاس نیز در حال خلق ایده‌هایی هستیم که نتایج آن در آینده نمایان خواهد شد.
 
{$sepehr_media_5357577_350_250}

مهندس شریفی خلق ایده‌های نوآورانه در حوزه برپایی مجازی اجلاس را کاملا بکر و منحصر به فرد اعلام کرد افزود؛ پیش بینی ما حضور حداکثری علاقمندان به این اجلاس همانند سال‌های گذشته است. وی ادامه داد؛ به دلیل نبود محدودیت‌های حضور در فضای مجازی از جمله ترافیک، محدودیت‌های آمد و شد، حضور در استان‌های دیگر و... شرایط ورود به برای بازدید کنندگان سهل و آسان خواهد بود، اما فراهم کردن این بستر و زیر ساخت‌ها و دسترسی آسان مخاطبین به بخش‌های مورد علاقه آن‌ها کار بسیار سخت و دشواری را پیش روی معاونت توسعه و فناوری رسانه قرار داده است و ما امیدواریم با موفقیت از این مرحله گذر کنیم.

شریفی به تلاش‌ها برای برگزاری ۷ یا ۸ نشست زنده در روز همانند سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز تصمیم داریم تا در لوکیشن‌های مختلف همین تعداد نشست را به صورت زنده و با حضور اساتید و مخاطبین و بصورت پرسش و پاسخ در فضای مجازی برگزار کنیم که قطعا این ارتباط دوطرفه وظیفه دشواری را بردوش متخصصان حوزه فناوری فضای مجازی تحمیل خواهد کرد. وی از آغاز عملیات اجرایی کار و تقسیم کارگروه‌ها و روزآمدی آن‌ها با توجه به فرمت جدید برگزاری اجلاس سخن گفت و افزود؛ اجلاس با ماهیت و ساختار گذشته، ولی با شیوه اجرایی جدید و متناسب با ظرفیت ها¬ی فضای مجازی برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس فناوری رسانه به موضوع برگزاری کم نقص اجلاس‌های قبلی اشاره کرد و افزود؛ حوزه فنی رسانه با توجه به رسالت و ماهیتی که در این بخش ایفا می¬کند، همچنین با در نظر گرفتن موضوع بیماری ویروس کرونا و لزوم رعایت دستور العمل‌های بهداشتی، تلاش کرد تا از میان تمامی گزینه‌های موجود، برگزاری اجلاس با رویکرد فضای مجازی را که قطعا انتخابی سخت و دشوار خواهد بود را برگزیند و از این طریق رسالت جدیدی را با موضوع محدودیت¬های موجود عهده دار شود که انشاا... این انتخاب نیز خود موجب تشویق به خلاقیت و نوآوری همکاران در عرصه مشارکت جمعی و کار تیمی خواهد شد.

شریفی از جدیت و تلاش همکاران و دبیران کمیته‌ها و کارگروه‌ها برای انتقال این ایده که اجلاس با بهترین شیوه و کیفیت و با کمترین ضریب خطا باید به نحو مطلوب برگزار شود اشاره کرد و گفت: به این جمله استناد می¬کنم که نیاز مادر اختراع است. این کار می‌تواند سر آغاز و شروع یک تحول در الگو‌های برگزاری اجلاس‌ها و یا نشست‌های آتی و حتی در هنگام سلامت جامعه نیز باشد. در صورت ایجاد این ساختار در فضای مجازی بعنوان یک زیر ساخت در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت و برکات این پروژه مقطعی و کوتاه مدت نبوده بلکه می‌تواند در موضوعات مشابه و اینچنینی کاربرد داشته باشد.

مهندس علیرضا شریفی در پاسخ به این سئوال که جدید بودن این نحوه برگزاری ممکن است از بار کیفی اجلاس بکاهد، به موضوع برگزاری مجازی شورای مدیران معاونت در هنگامه¬ی پیک شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این ماموریت مجازی خیلی پیش از این آغاز شد و در مواردی همچون ارتباطات نمایندگان مجلس با استان‌ها و گردهمایی¬های اینچنینی آزمایش و رصد شده و تلاش خواهیم کردیم تا از تجربیات حاصله برنامه‌هایی همچون افق رسانه و یا گردهمایی معاونین فنی مراکز استانی را نیز برگزار کنیم و گامی بلند در راستای تحقق آرمان‌های حوزه فنی رسانه برداشته و بدعتی برای برگزاری اجلاس‌های بعدی باشد.

شریفی نحوه برگزاری اجلاس را سد و یا مانعی برای کاهش کیفی و کمی اجلاس و یا کاهش حجم محتوایی آن ندانست و اجلاس پیش رو را برخوردار از تمامی قابلیت‌های گذشته برشمرد و گفت: تمامی کمیته‌ها و کارگروه‌ها مطابق سنوات گذشته، اما با رویکرد حضور در فضای مجازی و تعریف فضای جدید فعالیت خود را آغاز و در حال رصد امور هستند و موضوعاتی مانند نشست‌ها و یا نمایشگاه که از اقبال زیادی در بین مخاطبان برخوردار بود با حال و هوای جدید که حضور بر بستر IT خواهد بود فعالیت خواهند کرد.
شریفی، حوزه فناوری فضای مجازی این معاونت را از کاربردی‌ترین و پرکارترین حوزه‌های اجلاس به جهت ماهیت برگزاری اجلاس بر شمرد و افزود؛ تمامی کمیته‌ها و کارگروه‌ها با هماهنگی و هدایت این حوزه حضور خود بر بستر فضای مجازی را جانمایی و تدوین کرده و مشکلات موجود را با تعامل و جلسات مداوم به حداقل خواهند رساند که این موضوع با برگزاری نشست‌های مداوم عملی خواهد شد.

دبیر هفدهمین اجلاس فناوری رسانه این اجلاس را به دلیل شرایط موجود و نیاز رسانه‌ای ما از دشوارترین و مهمترین اجلاس‌های فناوری رسانه بر شمرد و گفت: پیش بینی حضور حداکثری مخاطبین در این اجلاس را خواهیم داشت و زمان برگزاری این اجلاس را با توجه به کنداکتور پیش بینی شده و تصمیم به بهره برداری از پروژه‌های مدنظر این معاونت، ابتدای آذر ماه را زمان مناسب در نظر گرفته ایم و امیدواریم بتوانیم اجلاسی در شاُن و منزلت اقتدار رسانه ملی و در ادامه اجلاس‌های قبل معاونت توسعه و فناوری رسانه برگزار کنیم و اهدافی که در اجلاس‌های قبلی مدنظر این معاونت بود پیگیری نماییم. اهدافی همچون ورود دیتا‌های نوین رسانه ای، ارزیابی‌های فنی، تشویق و ترغیب استفاده از فناوری‌های برتر، تشویقی شرکت‌های مرتبط با صنعت رسانه به منظور نوآوری و بومی سازی فناوریها، ارائه‌ی آخرین دستاورد‌های علمی و فنی مهندسی به همکاران حوزه فنی رسانه و... و افزون برآن در هفدهمین اجلاس فناوری رسانه تصمیم داریم تا ارتباط حوزه فنی با ساختار سازمان در هر شرایطی حفظ و با استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد به فراخور مشکلات تکنیک‌های ارتباطات حوزه رسانه را ارتقا و فزونی دهیم و با ایجاد بستر‌های جدید امیدواریم در شرایط ثبات جامعه نیز امکان استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه‌تر باشیم.