باتوجه به افزایش ۲۵ تا ۶۵ درصدی قیمت مواد اولیه؛
افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

افزايش 30 درصدي قيمت توليدات صنعت قطعه سازي در سال 97اميد رضايي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به اينکه صنعت قطعه سازي درحال حاضر هيچ افزايش قيمتي نداشته است گفت : واقعيت امروز کشور ما اين است که بحث افزايش و تغييرات قيمت نهاده هاي صنعتي صرفاً به صنعت خودرو بر نمي گردد ، صنعت خودرو بعنوان يک صنعت جامع با صنايع ديگر ارتباط تنگاتنگ دارد و هرگونه افزايش قيمتي در بخش هاي ديگر ، روي قيمت تمام شده اين صنعت تاثير زيادي خواهد داشت اينکه استنباط کنيم به نسبت اين تغييرات ، افزايش قيمت در صنعت قطعه سازي يا حتي خودروسازي صورت گرفته است اينگونه نيست .
وي گفت : اگر ما بدنبال تحول در صنعت خودروسازي و قطعه سازي هستيم بايد از زيرساخت ها شروع کنيم ، اولين و اصلي ترين فاکتور موضوع نقدينگي است ، اگر نقدينگي طبق زمانبندي مناسب به بدنه خودروسازي و قطعه سازي تزريق نشود به اهداف کمي و کيفي و ارتقاء دانش فني همچنين افزايش تيراژ در محصولات جديد نخواهيم رسيد.
رضايي افزود : واقعيتي است که دو طرف معادله با هم نمي خواند ، اگر هرچه از اين درصد کمتر باشد شک نکنيد که تامين و کيفيت براساس آنچه که مدنظر خودروسازي است محقق نخواهد شد و اين واقعيتي است که بايد اذعان داشت ، افزايشي که همين الان فشار آن روي قطعه سازي و حتي خودروسازي بسيار زياد وارد مي کند، اشتغال را تحت الشعاع قرار داده است.
وي از ورود خودروهاي جديد بمنزله ورود فناوري جديد ياد کرد و گفت: توليد قطعات جديد نيازمند فناوري بالا است و ورود خودروهاي جديد باعث ارتقاء کيفي صنعت قطعه سازي کشور مي شود .
رضايي با اشاره به ضعف دانش فني در برخي صنايع افزود : تامين و توليد برخي قطعات در کشور نيازمند مشارکت به شرکت هاي خارجي انتقال و ارتقاء فناوري است و لذا حمايت خودروسازان و حمايت هاي دولتي در تحقق اين مهم بسيار تعيين کننده است .
وي گفت : همانگونه که ما قراردادهاي بسيار حرفه اي را در صنعت خودرو بين خودروسازان داخلي با خودروسازان خارجي منعقد مي کنيم ، اين مشارکت و قرارداد بايد بين قطعه سازان دو کشور هم صورت بگيرد ، اين نگاه براي اينکه صنايع خودروسازي و قطعه سازي به استانداردهاي ايده آل برسد بسيار کمک کننده است .
رضايي با بيان اينکه سرمايه گذاري خارجي ارتقاء کيفي قطعه سازي و به تبع آن صنعت خودروسازي را درپي دارد افزود: قوانين سرمايه گذاري ما خيلي از گذشته بهتر شده است اما هنوز جاي کار داريم چرا که براي صاحب فناوري و سرمايه گذار خارجي تضمين سرمايه گذاري و موضوعاتي چون سرعت بخشيدن به ثبت شرکت ، حمايت هاي دولتي و سازمانها بسيار حائز اهميت است .
وي با تاکيد بر توانايي صنعت قطعه سازي در تامين بخش زيادي از نياز خودروسازان گفت : ورود مدل هاي جديد خودرو با کيفيت هاي بالاتر نيازمند ارتقاء فناوري و ارتقاء کيفيت در ساير بخش ها بويژه قطعه سازي است ، چه بسا اگر اين مشارکت ها بين قطعه سازان داخلي و خارجي صورت گيرد هم سرعت رسيدن به آن کيفيت هم پاس کردن استانداردهاي مورد نظر خيلي سريعتر خواهد بود.
رضايي افزود : قرار نيست ما صرفاً توليد کننده يک خودرويي بدون انتقال فناوري باشيم ، در خصوص انتقال فناوري خودروسازي تاکيد زيادي شده است ، همين تاکيد بايد روي بخش قطعه سازي هم صورت گيرد.
وي گفت : در حال حاضر يکسري از مدل هاي جديد خودرو به توليد رسيده و از سال جديد هم سري ديگري از مدل ها به توليد انبوه مي رسد و تحويل مردم و مشتريان خواهد شد ، توليد محصولات جديد با عمق ساخت داخل 40 درصد شروع شده و هرچه مشارکت ها بيشتر باشد درصد ساخت هم بالاتر خواهد رفت.
رضايي افزود : بخشي از سهم 40 درصدي ساخت داخل را قطعات هاي تک تشکيل مي دهد و بخشي مثل بدنه با استانداردهاي معمولي توليد مي شود که در بسياري از کشورها اين بعنوان قطعه موضوعيتي ندارد که بخواهيد ارتقاء بدهيد .
وي گفت : ما هرچه روي قطعات با فناوري بالاتر ورود پيدا کنيم و مشارکت را در آن حوزه افزايش دهيم قطعا اين 40 درصد ساخت داخل هم ارتقاء پيدا مي کند که علاوه بر افزايش سهم ساخت داخل ، اشتغال بيشتري خواهيم داشت.
رضايي افزود : اکنون عمق ساخت داخل خودروهاي قديمي مثل پژو و سمند بالاي 85 درصد است که نشان مي دهد بعد از سالها کارکردن ، اکثريت قطعات اين خودروها داخلي سازي شده است ، اگر بخواهيم با يک شيب ملايم به ساخت داخل 80 درصد برسيم لازم است اين مشارکت ها صورت بگيرد .
وي گفت: هرچند مشارکت هاي خارجي و حمايت هاي دولتي در رشد صنعت قطعه سازي و کسب سهم 80 درصدي مهم است اماقطعه سازان منتظر حمايت خودروسازان و دولت نماندند و بخش قابل توجهي از قطعه سازان اقدام به سرمايه گذاري و به روز کردن ماشين آلات خود کردند.
رضايي افزود : شما اگر با يک شرکت صاحب فناوري بنام وارد مذاکره شويد خودتان بعنوان يک شرکت توليدي وارد مذاکره مي شويد و يک تاثيري در مذاکره دارد ولي وقتي خودروسازي و دولت فعاليت اقتصادي شما را براي طرف خارجي تضمين کند ، توافقات و مشارکت خيلي زودتر انجام مي شود.
وي گفت : طي ساليان متمادي بحث مطالبات قطعه سازان از خودروسازان بوده است و در مقاطعي جبران شده ولي فراز و نشيب زياد بوده است اگر بتوانيم به تعهدات عمل کنيم دو طرف منتفع خواهند بود ، همان موضوعاتي که خودروساز در هزينه و قيمت با آن مواجه است ، به همان نسبت هم قطعه ساز درگير است .
رضايي با بيان اينکه با استانداردها و معادلات گذشته نمي توانيم به استانداردهاي جديد برسيم افزود : تفاوت خودروساز و قطعه ساز در اين است که بازار خودروساز يک بازار عام 70 ميليوني است ولي بازار قطعه ساز محدود به دو تا 3 خودروساز بزرگ است ، بايد بپذيريم که قطعه ساز شريک و پيمانکار ما است ، اگر نگاه ما مشارکتي باشد مشکل حل مي شود .
وي گفت : اميدواريم در سال جديد با ورود محصولات جديد همچنين انتظاراتي که به لحاظ استاندارد و ارتقاء کيفيت مدنظر خودروساز و مشتريان است ، به قطعه سازي هم نگاه ويژه اي داشته باشيم .