مبارزه جدی با قاچاق درگروه عزم همگانی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حبیب الله انصاری در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود : صنعت لوازم خانگی در توسعه سرمایه گذاری، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و ... در جامعه بسیار نقش آفرین است، افزود: پدیده شوم قاچاق امروز به عنوان یک آفت جدی علیه این صنعت قلمداد می‌شود.

وی اظهارداشت: قاچاق اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد و ضربات شدیدی به تولید ملی وارد می‌ کند.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق نیاز به عزم و جزم همگانی دارد، گفت: اقلام قاچاق مکشوفه باید معدوم سازی و با قاچاقچیان برخورد جدی صورت گیرد تا کسی به خود جرات چنین کاری را ندهد.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید داخلی با رویکرد مشتری مدارانه نفس کالاهای قاچاق را به شماره می‌اندازد، افزود: رمز ماندگاری کالای ایرانی و بیرون راندن کالاهای قاچاق و بنجل خارجی از بازارهای داخلی ؛ کیفیت و قیمت مناسب است.

انصاری با اشاره به این جمله که شعار صنعت لوازم خانگی کشور «ایرانی کالای خوب ایرانی بخر» است، اظهار داشت : در این مسیر باید تولیدکنندگان داخلی کیفیت کالاهای داخلی را بالا و خدمات پس از فروش خوبی ارائه دهند.

وی تصریح کرد : بر اساس آمار سالانه 25 میلیارد دلار انواع کالا به کشور قاچاق می‌شود که بخشی از این مبلغ به لوازم خانگی اختصاص دارد.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با توجه به اینکه لوازم خانگی به دو بخش لوازم حجیم مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ... همچنین لوازم خرد و کوچک تقسیم می‌شوند به جرات می‌توان گفت قاچاقچی خرده پا به هیچ عنوان نمی‌تواند این حجم عظیم کالا را وارد کشور کند.

وی اظهار داشت : قاچاق کالا اکنون تبدیل به عامل مخرب در زمینه تولید و تجارت قانونی، سرمایه گذاری و اشتغال و غیره در کشور شده است.

انصاری با اشاره به اینکه پدیده شوم قاچاق موجب تجارت ناسالم در جامعه می‌شود، افزود: این پدیده مخرب توان رقابتی بازار کالاهای ایرانی را به شماره می‌اندازد.

وی اذعان کرد : هزینه قاچاق کالا به نسبت واردات کالا از مبادی رسمی بسیار پائین تر است و این مسئله سبب می‌شود تا قاچاقچی بدون پرداخت هیچ گونه عوارض گمرکی کالای خود را وارد و با سود بیشتری عرضه کند در حالی که تولید کننده داخلی و وارد کننده رسمی متضرر می‌شود.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره علل افزایش پدیده قاچاق کالا به کشور نیز گفت: عدم برخورداری ثبات سیاسی مناسب در کشورهای همجوار، وجود هزار و 500 کیلومتر مرز آبی و زمینی، نبود صنایع مولد و اشتغالزا در مناطق مرزی، وجود بازارچه‌های مرزی و قیمت پائین برخی کالاها در کشورهای همسایه، پائین بودن توان اقتصادی مرزنشینان و گرایش به قاچاق کالا برای تأمین نیازهای خود، نبود هماهنگی میان دستگاههای مسئول در زمینه مقابله و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طولانی بودن زمان سیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا، نبود قوانین بازدارنده در زمینه قاچاق کالا، منطقی نبودن تعرفه‌های گمرکی، گسترش حضور سازمان‌های غیر رسمی و زیر زمینی در زمینه اقتصاد، ریسک پائین گرایش به قاچاق کالا، نبود قوانین و جریمه‌های بازدارنده، نبود اقدامات فرهنگی مناسب در زمینه کاهش گرایش مردم به مصرف کالای قاچاق، سود فراوان قاچاقچیان در واردات کالاها و ... ازجمله این دلائل است.
وی افزود: برای جلوگیری از افزایش میزان قاچاق کالا باید نظام قیمت گذاری در واردات کالا و قوانین دست و پاگیر به منظور تسهیل واردات اصلاح شود.
انصاری بیان داشت: نظام تعرفه گمرکی در سایر کشورها حداکثر بین 3 تا 5 دسته است اما تاسفانه این نظام در ایران 12 دسته دارد که مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: وادات کالاهای نهایی و همچنین قطعات ضربات جبران ناپذیری به تولید اخلی می زند، اکنون تولید نندگان به دلیل کمبود نقدینگی و تأمین قطعات و ... با مشکات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: الصاق نام‌های تجری جعلی روی کالاها از دیگر معضلات قاچاق کالاست که موجب می‌شود تا خریدار نتواند کالای اصل از قاچاق را تشخیص دهد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت باید از تجربه سایر کشورهای جهان در زمینه مبارزه با پدیده شوم قاچاق استفاده کند، افزود: رای مثال ترکیه برای مقابله به قاچاق کالا نیروی ویژه‌ای در نظر گرفته که با تدوین برنامه‌های منسجم با گمرک همکاری متقابل اشته و مانع ورود کالای قاچاق به کشور می‌شود.
کنندگان لوازم خانگی نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: کالای کیفی با قیمت مناسب ضمن بی رمق کردن بازار کالاهای قاچاق و بنجل خارجی در کشور پویایی تولید و اشتغال را در جامعه رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه کالای قاچاق به تولید داخلی لطمات شدید وارد می‌سازد، افزود: مبارزه جدی با پدیده قاچاق با عزم جدی امکان پذیر است.

عارف با بیان اینکه خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی رضایت بخش نیست و اما و اگر زیادی دارد، گفت: خدمات پس از فروش کالاهای داخلی باید گسترش معنی داری در جامعه پیدا کند چرا که امروز شرط تمایز با دیگران تنها کیفیت محصول نیست بلکه باید کانون توجه را از بازار گرایی به مشتری گرایی تغییر داد.

وی بیان داشت: خدمات پس از فروش که شامل گارانتی، ضمانت، حمل ونقل و... است می‌تواند بر فروش کالا تأثیر مثبتی داشته باشد و باعث افزایش فروش شود. عارف ادامه داد: مهم‌ترین ابزار سنجش عملکرد بخش خدمات بعد از فروش هر شرکتی
اندازه گیری میزان رضایت مشتریان است این امر نه تنها جهت سنجش عملکرد خدمات قبل از فروش شرکت مفید بوده بلکه به منظور تعیین استراتژی‌های رقابتی مناسب هم امری ضروری به شمار می‌رود.