وی گفت: روزانه 600 هزار خودروی سواری به تهران وارد و خارج می شود که یکی از راههای جدی بهبود آلاینده های شهری و صرفه جویی انرژی ، توسعه حمل و نقل بین شهری است.
مدیرعامل شرکت راه آهن (رجا) افزود: با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی ، علاوه بر کاهش تصادفات جاده ای و بهبود وضع آلایندگی سالانه به میزان دو میلیارد و هفتصد میلیون لیتر سوخت در طول برنامه ششم ، صرفه جویی خواهد شد.
وی گفت: همچنین توسعه شبکه حمل و نقل ریلی منجر به کاهش 13.5 درصدی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل خواهد شد.
آقایی افزود: روزانه معادل حدود 4.5 میلیون بشکه نفت خام انرژی در کشور مصرف می کنیم که در صورت سرمایه گذاری خارجی برای کاهش مصرف سوخت ، امکان دستیابی به رشد 8 درصدی در اقتصاد دور از دسترس نخواهد بود.
شدت مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی 7 برابر کاهش می یابد
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با سرمایه گذاری و اجرای طرحهای بهینه سازی در بخش حمل و نقل، می توان شاهد کاهش شدت مصرف انرژی به یک هفتم کنونی باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، محسن پورسیدآقایی در هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی خودرو، CNG و سوختهای جایگزین، با تبریک موفقیت کشور در رفع تحریمها افزود: براساس برنامه ششم توسعه، سهم جابجایی بار در حمل و نقل ریلی کشور باید سالانه رشد 22 درصد را داشته باشد.
وی با اشاره به این که براساس برنامه، سهم جابجایی مسافر بین شهری از 21 به 43 میلیون مسافر خواهد رسید، افزود: روزانه بیش از 600 هزار خودرو سواری وارد تهران می شود، بنابراین بخش مهمی از انرژی کشور در حمل و نقل حومه ای مصرف می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای بهبود کیفیت هوا و بهینه سازی مصرف سوخت دانست و تصریح کرد: همچنین حجم بالایی از ترافیک تهران ناشی از ورود خودروها از حومه شهر است.
13,5 درصد کاهش مصرف سوخت با توسعه حمل و نقل عمومی
پورسیدآقایی با بیان این که حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ششم توسعه کشور باید توسعه یابد، گفت: با اجرای این برنامه، سالانه حدود 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت خواهیم داشت که نزدیک به 13,5 درصد کاهش مصرف سوخت را در حمل و نقل به دنبال دارد.
وی ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را یکی از راهکارهای اقتصادی کردن راه آهن دانست و افزود: باید فضایی ایجاد شود که بار و مسافر کششی منطقی به سوی استفاده از حمل و نقل ریلی را داشته باشند.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به تعریف بسته های تشویقی این شرکت برای توسعه حمل و نقل ریلی یادآور شد: بخش مهمی از منابع کمکهای ما به سرمایه گذاران این بخش، ماده 12 قانون رفع موانع تولید است.
به گفته وی، آزاد شدن منابع دولت و بانک مرکزی، افزایش صادرات نفت، امکان تأمین مالی خارجی (فاینانس)، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، انتقال فناوری و توسعه ترانزیت از جمله امکاناتی هستند که در شرایط پساتحریم در بخش حمل و نقل به وجود می آیند.
مصرف روزانه 4,5 میلیون بشکه انرژی
پورسیدآقایی با اشاره به این که هم اکنون معادل 4,5 میلیون بشکه در روز انرژی مصرف می شود، ادامه داد: ایران می تواند از این ظرفیت به عنوان اهرم حرکت در شرائط پساتحریم استفاده کند که مهمترین اقدام در این زمینه، ماده 12 قانون رفع موانع تولید بوده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن، سرمایه گذاری به منظور کاهش مصرف انرژی را یکی از اولویتها برای توسعه کشور دانست و گفت: این هزینه این سرمایه گذاری از محل خود بازگشت پیدا می کند و از وابستگی به درآمدهای نفتی جلوگیری می کند.
وی با بیان این که راه آهن ریلی درون شهری و بین شهری جایی است که بیشترین کاهش مصرف انرژی را خواهد داد، اظهار کرد: با سرمایه گذاری و اجرای طرحهای بهینه سازی می توان در این بخش شاهد کاهش شدت مصرف انرژی به یک هفتم کنونی باشیم.