صنعت پوشاک ايران بايد از لحاظ طراحي و مد توسعه يابد
صنعت پوشاک ايران اگرچه تاريخ ديريني دارد اما بايد در دوره جديد ظرفيت و هنر طراحي مدل هاي نوين را تقويت کند.
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما ٍ، مهدي يكتا ، دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران در مصاحبه با راديو اقتصاد اظهار داشت : امروزه در اقتصادي که به شدت جهاني شده است و تحت تاثير جهان سازي قرار دارد ، نمي توان در مقابل واردات مقاومت کرد و در برابر صادرات هم بي تفاوت بود.
وي افزود : قاچاق کالا به ويژه قاچاق پوشاک به راحتي قابل حذف نيست و بهترين راهکار اين است که قدرت رقابت و کيفيت و قيمت هاي توليد داخل را ساماندهي کنيم.
يکتا گفت : صنعت پوشاک به شدت تابع مدل سازي و طراحي هاي جديد است و اين مدل ها نيز به سرعت عمر مفيد خود را از دست مي دهد بنابراين هم بايد سرعت طراحي ها و ارائه مدل هاي جديد براي پاسخ گويي به سلايق مشتريان داخلي و خارجي افزايش يابد.
وي تصريح كرد : از طرف ديگر بايد هزينه توافقي توليد را کاهش دهيم و موثرترين روش براي مقابله با قاچاق کالا بهبود کيفيت محصولات داخلي و متنوع سازي مدل هاي آن و همچنين کاهش هزينه تمام شده توليد و قيمت مصرف کنندگان داخلي و خارجي است.
دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران گفت : صنعت پوشاک ايران ميتواند با جذب سرمايه هاي سرگردان و ايجاد ارزش افزوده به حل مشكل بيکاري و افزايش صادرات غيرنفتي کمك كند.
وي افزود : نوسازي و بازسازي صنعت پوشاک در افزايش سهم توليدکنندگان ايراني از بازار داخل و توسعه صادرات آن موثر خواهد بود و هرگونه افزايش توليد و عرضه پوشاک يا كيفيت ايراني از خروج ارز هم جلوگيري ميکند.
يکتا گفت : گاهي گفته مي شود بيش از نيمي از پوشاک و البسه موجود در بازار ايران خارجي است که اغلب بصورت قاچاق وارد کشور و 5 تا 7 ميليارد که براي قاچاق سالانه پوشاک تخمين زده مي شود.
وي گفت : از دولت تدبير و اميد انتظار داريم از اين صنعت با هدف توسعه صادرات حمايت كند و نهضت متنوع سازي طراحي و مدل سازي منعطف در اين صنعت متناسب با الگوي بومي و ايراني - اسلامي شكل بگيرد.
يكتا اظهار داشت : اگر از توان طراحي و معرفي مدل هاي بروز و شناسايي سليقه مشتريان عقب بمانيم جبران ان سخت خواهد بود و هميشه پيرو خواهيم بود.