اقتصاد ترانزيت از خاك ايران بايد تقوت شود
موقعيت ترانزيتي ايران مزيت مهمي است اما بايد هزينه و درامد ان هم بررسي شود.
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ، داوود كشاورزيان رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در نشست شورايعالي هماهنگي ترابري گفت: شکي نيست که يکي از مزيتهاي کشور ما استفاده از ظرفيت ترانزيت محسوب مي شود اما در کنار آن بايد درآمد و بهرههاي حاصل از ترانزيت و در مقابل هزينههاي آن مورد بررسي قرارگيرد و مشخص شود آيا به نفع کشور است؟
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي افزود: در عين حال که ترانزيت يک مزيت است بايد درآمد و هزينههاي آن را براي کشور ارزيابي و به گونهاي در حوزه ترانزيت تصميم گيري کنيم که شرايط رقابتي آن براي کشورمان حفظ شود.
همچنين در اين نشست امير اميني معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اهميت تعيين سياست مشخص در حوزه ترانزيت گفت: قزاقستان پيش بيني کرده است که سالانه 220 تن ميليون تن کالا از غرب کشور چين عبور ميکند.
اميني اظهار داشت : قزاقستان با توجه به اين پيش بيني هدفگذاري کرده تا طي 10 سال آينده 160 ميليون تن از اين 220 ميليون از خاک قزاقستان عبور کند که 40 ميليارد دلار براي اين کشور درآمد خواهد داشت.
* اهميت ترانزيت براي کشور غير قابل انکار است
اميني با بيان اينکه ترانزيت قطعا به نفع کشور است و از هماکنون بايد براي آن برنامه ريزي و سياستگذاري مشخص تدوين کرد، افزود: اهميت ترانزيت غيرقابل انکار و ارزش سرمايه گذاري در حوزه ترانزيت بسيار زياد است.
معاون برنامهريزي و اقتصاد حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ادامه داد: درآمد غيرمستقيم ترانزيت بيش از درآمد مستقيم ترانزيت براي کشور ما تاثير دارد.
وزير راه و شهرسازي در جمع بندي نشست شورايعالي ترابري گفت: در نهايت بايد يک هدفگذاري مشخص براي عبور از مرزها تعيين شود که اين هدفگذاري ميتواند ترانزيت از خاک کشورمان را سامان دهد.
در نشست شورايعالي هماهنگي ترابري دو موضوع «بررسي محورهاي تفاهمنامه براي تامين مايحتاج روسيه در پي تحولات» و «بررسي روابط با ترکيه و تاثير آن بر حمل و نقل بينالمللي و ترانزيت ايران» مورد بررسي قرار گرفت.
در موضوع «بررسي محورهاي تفاهمنامه براي تامين مايحتاج روسيه در پي تحولات» در نهايت اين بندها به تصويب رسيد:
- لغو يا تسهيل فرايند دريافت رواديد براي رانندگان ايراني (البته با بررسي وزارت امور خارجه کشورمان)
- استفاده از واگنهاي يخچالدار CIS، کاميونهاي يخچالدار خارجي و کانتينرهاي يخچالدار براي حمل و نقل کالاهاي فسادپذير
- صادرات مجدد و تدوين راهکار تامين اقلام مورد نياز روسيه از کشور سوم به جز کشورهايي که روسيه نسبت به آنها ملاحظات امتناعي دارد.
- تسهيل عمليات گمرکي و تشريفات مرزي براي عبور روان کالاهاي فساد پذير
- برنامه زمانبندي؛ حجم، نوع، مبدا و مقصد کالاهاي صادراتي به روسيه، با انواع ناوگان هوايي، ريلي و جادهاي توسط وزارت جهاد کشاورزي.
همچنين در دستور کار دوم اين جلسه « بررسي روابط با ترکيه و تاثير آن بر حمل و نقل بينالمللي و ترانزيت ايران» در نهايت با دستور وزير راه و شهرسازي مقرر شد نماينده کاميون داران در حوزه بخش خصوصي درباره پلمپ باک سوخت ناوگان ترک و رفع مشکلات حمل و نقل دو کشور در حوزه جادهاي به ويژه در مرزها با طرف ترکيهاي مذاکرات لازم را انجام دهد.
شست شورايعالي هماهنگي ترابري با رياست عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و با حضور امير اميني معاون برنامهريزي و اقتصاد حمل و نقل، داود کشاورزيان معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، علي عابدزاده معاون وزير و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري و نمايندگان ساير وزارتخانهها و دستگاههاي ذيربط در حوزه ترابري برگزار شد.