پیمانه دوم سهمیه گازوئیل به ۷۰ درصد ناوگان برونشهری
سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی گفت : ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل برونشهری پیمانه دوم سهمیه گازوئیل را دریافت کردند.
شهرام آدم نژاد درگفتگو با
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه مشکلی در اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش به ناوگان حمل و نقل درون شهری و برونشهری پیش نیامده است افزود : همه رانندگان حمل و نقل بینشهری پیمانه اول سوخت را دریافت کردند و 70 درصد آنها نیز پیمان دوم را گرفتند.
وی درباره علت آنکه 30 درصد ناوگان حمل و نقل بینشهری هنوز پیمانه دوم نگرفتند افزود: شاید مصرفشان به حد سوختگیری نرسیده یا کارکردشان کم بوده است و پیش از این سهمیه داشتند یا در یک جایگاه برخط سوختگیری نکردند.
سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی یادآور شد: تاکنون عمده ناوگان عمومی درون شهری و 291 هزار و 950 دستگاه از ناوگان حملونقل برونشهری در جایگاههای برخط سوختگیری کردهاند.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه مدیریت کارت سوخت ماهانه با راننده است ، توصیه کرد : رانندگان کارت سوختشان را در اختیار دیگری قرار ندهند چون تراکنشها رصد و مشخص میشود و تراکنش عادی نیست ضمن آنکه سهمیهآنها نیز از بین میرود.
آدمنژاد گفت : محدودیت برداشت روزانه همچنان وجود دارد. این محدودیت اجازه سوختگیری برای رفتار منطقی یک خودروی عمومی را میدهد و نیازی به سوختگیری بیشتر نیست مگر آنکه کارت سوخت در اختیار راننده دیگری باشد.
اجرای این طرح از ابتدای مهر آغاز شده است.
آدم نژاد با بیان اینکه 50 درصد مصرف سوخت گازوئیل در کشور مربوط به بخش حمل و نقل است ، یادآور شد: طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ماهیتی نظارتی دارد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از اواخر سال 89 که هدفمندی یارانه ها آغاز شد سهمیه بندی گازوئیل برای ناوگان حمل و نقل عمومی کلید خورد، در روزهای اول طرح سهمیه بندی خودروهای گازوئیل سوز در 9 دسته طبقه بندی شد.
بر اساس سهمیه بندی گذشته همه خودروهای واقع در هر بسته بندی سهمیه یکسان می گرفتند که چنین روش توزیع سوخت با انحراف معیار زیاد مواجه بود چراکه برخی از خودرو ها فعال نبودند اما سهمیه می گرفتند در مقابل برخی نیز فعال بودند اما سهمیه سوخت کم می آوردند و بر همین اساس معیار زمان برداشت، سطح منطقه ای و محدودیت برداشت اعمال شد تا انحراف معیار کمتر شود.
وی با بیان اینکه ماهیت سهمیه بندی گازوئیل با بنزین متفاوت است ، ادامه داد: درباره سهمیه بندی بنزین کاهش مصرف سوخت ملاک است اما در باره سهمیه بندی گازوئیل درست مصرف کردن مد نظر قرار دارد.
سال گذشته در 14 بهمن هیئت وزیران مصوب کرد که توزیع سوخت گازوئیل بر اساس پیمایش به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و تکالیفی را برای وزارت خانه های راه و شهرسازی ، نفت، کشور و ستادهای مختلف معین کرد.
وی افزود: تا اول مهر 1395 همه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به سامانه های سنجش پیمایش مجهز می شود و از آن زمان به بعد تخصیص سوخت به گازوئیل بر اساس اطلاعات دریافتی از این سامانه ها به کارت های سوخت خودروها واریز می شود. اما تا آن زمان مدل تعیین سهمیه سوخت در غالب مکانیزمی برآورد و اعمال می شود.
آدم نژاد اظهار کرد: طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از اول اردیبهشت آغاز شد و کارگروهی متشکل از وزارت خانه های راه و شهرسازی، نفت، کشور و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت برای اجرای این طرح جلسات منظمی را برگزار کرد.
وی افزود: برای اجرای طرح چند مشکل اساسی درباره جمع آوری اطلاعات از جایگاههای سوخت و برخط بودن و پایداری برخطی جایگاه ها وجود داشت. از اول اردیبهشت پایش اولیه درباره میزان مصرف ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری به اجرا درآمد و در همین رابطه کارگروه با رانندگان، تشکل های صنفی و توزیع کنندگان گازوئیل نشست هایی را برگزار کرد تا برآورد سهمیه های جدید با حداقل انحراف معیار انجام شود.
وی ادامه داد: در سهمیه بندی جدید یک سهمیه پایه به همه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در 11 گروه اختصاص می یابد و برای ناوگان حمل و نقل برون شهری و آن دسته از ناوگان حمل و نقل درون شهری که دارای اسناد حمل هستند سهمیه عملکردی نیز لحاظ می شود.
آدم نژاد گفت: در تعیین سهمیه های سوخت جدید خودروهایی که یک سر خالی بار حمل می کند متفاوت از خودروهایی دیده شده اند که در همه مسیرها بار جا به جا می کنند. به عنوان مثال خودرویی که از شهر الف به شهر ب باری را جا به جا می کند اما از شهر ب خالی به شهر ج می رود و در شهر ج به شهر الف بار حمل می کند حد فاصل شهر ب تا شهر ج که خالی پیمایش داشته فقط سهمیه پایه را میگیرد چرا که سهمیه عملکردی فقط بر اساس اسناد حمل (صورت وضعیت، بارنامه یا CMR) محاسبه و به سهمیه پایه اضافه می شود.
سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی با بیان اینکه 2131 جایگاه توزیع سوخت گازوئیل در کشور وجود دارد ، تاکید کرد: 1856جایگاه هم اکنون بر خط هستند که عمده سوخت گیری گازوئیل نیز در کشور از این جایگاهها انجام می شود. از اول مرداد نیز طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش برای همه جایگاهها اعمال شد و در نیمه شهریور نیز پردازش داده ها صورت گرفت.
وی ادامه داد: سهمیه پایه جدید در 2 پیمانه به فاصله 15 روز برای کارت سوخت همه ناوگان حمل و نقل عمومی واریز می شود و همه خودروها حداقل یک بار باید در 1856جایگاه توزیع گازوئیل بر خط سوختگیری کنند.
آدم نژاد با اشاره به روش های اطلاع رسانی به رانندگان گفت: ارسال شماره کارت هوشمند ناوگان به شماره 60401411 و دریافت میزان پیمایش در دوره قبل، استفاده از سیستم USSD با شماره #141*6040* ، مراجعه به سایت www.rmto.ir ، مراجعه به مراکز صدور کارت هوشمند و دریافت اطلاعات پیمایش و مراجعه به مراکز پاسخگویی مستقر در هر استان روش هایی هستند که رانندگان می توانند اطلاعات لازم را درباره این طرح دریافت کنند.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآور شد: رانندگان درون شهری باید به سایت ساماندهی ناوگان باریwww.navganbari.ir ، تلفن پاسخگوی به ناوگان باری 0219711821، سایت ساماندهی مسافری www.samandehi.uicb.ir و تلفن پاسخگویی به ناوگان مسافری02166122965 مراجعه و ثبت نام کنند وگرنه سهمیه پایه آنها کاهش چشم گیری پیدا می کند. البته رانندگانی که درباره کارت سوخت خود سوالی دارند می توانند به سایت www.niopdc.ir مراجعه کنند یا با شماره 09627 تماس بگیرند.
وی افزود: سهمیه پایه در پایان هر ماه باطل می شود اما سهمیه عملکردی به ماه بعد منتقل خواهد شد ضمن آنکه فاصله 15 روزه واریز سهمیه های پایه در هر ماه بعد از 2 تا3 ماه که طرح اجرا شد به مرور کاهش خواهد یافت و روزانه می شود.
آدم نژاد یادآور شد: در بعضی موارد ممکن است که کلاس خودرو با مشخصات درج شده بر روی کارت وسیله نقلیه همخوان نباشد بر همین اساس سهمیه پایه برای خودرو کمتر واریز شود. رانندگانی که چنین مشکلی را دارند می توانند به مراکز پلیس+10 مراجعه و نسبت به تعویض کارت وسیله نقلیه مطابق با اسناد حمل اقدام کنند.
وی درباره نحوه اعتراضات و شکایات ادامه داد: از ماه مرداد هنگام صدور وضعیت یا بارنامه بلافاصله به راننده پیامک ارسال می شد که با چنین مشخصاتی برای خودرو شما سند حمل صادر شده است آنجا معلوم شد که برخی از شماره های همراه رانندگان عوض شده یا آنکه راننده ای دیگر با مشخصات راننده اصلی اقدام به دریافت سند حمل می کرد که برای رفع این مشکلات دریافت شماره تماس تمام رانندگان فراخوان شد و هم اکنون یک پایگاه آماری دقیق در کشور به لحاظ ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد. ضمن آنکه بعید به نظر می رسد بعد از اجرای طرح راننده ای حاضر باشد با بارنامه مخدوش حمل بار انجام دهد چراکه در سهمیه سوخت عملکردیش تاثیر خواهد داشت.
سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی ادامه داد: اگر خودرو راننده ای بر اساس اسناد مثلا حمل 5 هزار کیلومتر پیمایش داشت اما بر اساس 4 هزار کیلومتر سهمیه عملکردی دریافت کند می تواند به مراکز پاسخگویی استان ها این مسئله را گزارش دهد تا در صورتی که اشکالی وجود داشت برطرف شود.