معاون سازمان محیط زیست:
آلودگی هوای تهران ربطی به سوخت ندارد
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت : آلايندگي تهران ارتباطی به کیفیت سوخت ندارد.
سعيد متصدي در گفتگو با خبرنگار
خبرگزاري صدا و سيما، افزود: بسياري از شهرهاي ما دچار آلودگي هاي زيست محيطي است و در دو هفته گذشته با شرايط نامساعدي روبرو بوديم.
وي گفت : پارسال دولت مصوبه اي درباره کاهش آلودگي هوا ارائه کرد.
متصدي ادامه داد : در بسياري از آلاينده ها از جمله نيتروژنو، دي اکسيد گوگرد روند کاهشي داريم و تنها آلاينده اي که بالاتر از استاندارد است ذرات ريز کمتر از 2.5 ميکرون است.
متصدي افزود : ساختمان هايي در شهر ها تخريب مي شود که عمر طبيعي خود را نکرده است و به ميزان زيادي آلودگي توليد مي کند.
وي ادامه داد : بيشتر آلودگي هاي ما ناشي از سوخت نيست زيرا در بسياري از شهرها
كيفيت سوخت بهتر شده است.
متصدي افزود : در سال هاي اخير شاهد ساخت و سازهاي بي رويه اي بوديم که نماي شهر را خراب کرده و هم ميزان آلودگي زياد شده است.
معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست گفت: يکي از منابعي که ذرات ريز كمتر
از 2.5 ميکرون توليد مي کند سوخت هاي ديزلي است و در شهرها تلاش کرديم نيروگاه هايي که سوخت مازوت و گازوئيل مصرف مي کند ، کاهش يابد و در تهران سوخت نيروگاه بعثت هميشه از گاز تامين شود.
متصدي گفت : سيستم حمل و نقل عمومي و فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي در توليد ذرات زير 2.5 ميکرون تاثير دارد و شهرداري ها موظفند خدمات مناسبي به شهروندان بدهند که يکي از آن ها توسعه سيستم حمل و نقل عمومي است که بايد مدنظر قرار گيرد و اگر توسعه يابد ميزان استفاده از شبكه خصوصي کاهش و آلودگي هم کاهش پيدا مي کند.
متصدي افزود : شهرداري ها بايد توجه به اختياراتشان بيشتر فعاليت و در زمينه کاهش آلايندگي ها وشهري سالم تلاش کنند.
متصدي تصريح کرد : هر دو هفته يک بار جلسه کاهش آلودگي هوا برگزار مي شود و گزارش عملکرد دستگاه ها را به دولت داديم.
وي ادامه داد : ادارات کل محيط زيست نيز با موارد الايندگي برخورد مي کنند و تعداد زيادي صنايع در فهرست عوارض آلاينده است و عوارض پرداخت مي کند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: هر صنعتي که آلاينده تشخيص داده مي شود يک درصد ميزان فروش را بايد به عنوان عوارض آلايندگي پرداخت کند که اين عوارض مستقيم به حساب شهرداري ها واريز مي شود تا براي عمليات زيست محيطي و کاهش آلاينده هاي زيست محيطي هزينه کند.
وي تصريح کرد: شهرداري ها بايد با توجه به درآمدها عوارض را براي شهروندان هزينه کند تا خطر الودگي کمتر بر شهروندان تاثير بگذارد.
متصدي ادامه داد : شهرداري ها از اين منبع در جهت کنترل ساخت و ساز ها و بهبود فناوري هاي ساخت و ساز بايد استفاده کند.
وي تصريح کرد : هيچ جاي دنيا ساخت و ساز با خودروهاي فرسوده مانند کشورها صورت نمي گيرد.
متصدي تاکيد کرد : توسعه سيستم هاي حمل و نقل عمومي ، توسعه مترو و سيستم هاي گازسوز به عنوان منبع درآمدي مي تواند به بهبود محيط زيست كمك كند.
وي افزود: همانطور که دولت مصمم به کاهش آلودگي است بايد دستگاه هاي غير دولتي و مردم هم تلاش كنند تا شاهد کاهش آلودگي باشيم.
متصدي گفت : در شهر تهران دو نوع باد داريم كه يك نوع از شمال شرق شروع مي شود و به سمت شرق مي رود و بادهاي محلي هم يکي از دهليزهاي اصلي هواي تهران است كه از منطقه 22 عبور مي کند.
متصدي گفت: منطقه 22 کرويدور اصلي باد تهران است و هر چه ساختمان بلند تر مي شود جلوي باد را مي گيرد و ميزان سرعت باد در ايستگاه غرب با ايستگاه شرق کاملا متفاوت است و ساختمانهايي که بيش از توان اقليم از آن استفاده مي شود باعث انباشت آلودگي مي شود.
وي افزود: جريان آرام باد وقتي با ساختمان هاي بلند برخورد مي کند كم مي شود.
وي ادامه داد: در روز جمعه گذشته ميزان شاخص ها روي 130 بوده است که شهر تعطيل بوده اما همچنان شاهد آلودگي هستيم.
متصدي گفت: شهر از نظر ساخت و ساز تعطيل نيست و باعث آلودگي مي شود و سرعت باد را گرفته ايم ، ساختمان ها همانند ديوار بتني است که مانع جريان باد مي شود.