تحويل 18 لکوموتيو جديد به ناوگان ريلي تا پايان سال
مدير پروژه لکوموتيوهاي ملي از تحويل 18 لکوموتيو جديد به ناوگان ريلي تا پايان سال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ؛ حميد يزدانفر در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: در لکوموتيوهاي قديمي شرايط راحت و مناسبي براي لکوموتيوران در نظر گرفته نميشد كه اين مشكل در لکوموتيوهاي جديد بر طرف شد.
وي درباره آخرين وضعيت اجراي قرارداد ساخت 150 لكوموتيو و افزودن آن به شبكه ريلي کشور که قرارداد آن ميان شرکت راهآهن و شرکت مپنا در سال 86 منعقد شد و شرکت زيمنس آلمان نيز به عنوان پيمانکار فرعي پروژه نقش دارد ، گفت: طبق آخرين آمار 132 دستگاه لکوموتيو و تست و تحويل راهآهن ايران شد و اين لکوموتيوها در تمامي مسيرها به ويژه مسير تهران-مشهد در حال سير و حرکت هستند.
وي ادامه داد: 18 لکوموتيو باقيمانده در قرارداد نيز طبق تعهد قبلي شرکت مپنا لکوموتيو تا پايان سال تحويل ميشود و اجراي قرارداد به پايان برسد.
مدير پروژه لکوموتيوهاي ملي با يادآوري اينکه تا کنون هيچگونه مشکلي در خصوص لکوموتيوهاي تحويلي از سوي شرکت مپنا به راه آهن جمهوري اسلامي ايران از سوي لکوموتيورانان گزارش نشده است ، افزود: در لکوموتيوهاي قديمي شرايط راحت و مناسبي براي لکوموتيوران در نظر گرفته نميشد اما اين لکوموتيوها از لحاظ راحتي براي لکوموتيورانان بسيار مناسب و در ساخت آنها به اين مسئله دقت شده است.
سيستم تهويه مناسب در لکوموتيوهاي توليدي شرکت مپنا يکي از ويژگيهاي بارز لکوموتيوهاي توليدي است و سرعت اين لکوموتيوها بالاترين سرعت در ميان لکوموتيوهاي مورد استفاده در کشور يعني 160 کيلومتر در ساعت است و با توجه به اينکه لکوموتيوهاي ديزلي در دنيا بيشينه سرعتشان 200 کيلومتر است اين سرعت براي لکوموتيوهاي ايراني سرعت خوبي به شمار ميآيد.
چنانچه محدوديتهاي خط و سالن وجود نداشته باشد اين لکوموتيوها ميتوانند مسير تهران-مشهد را در کمتر از 8 ساعت طي کنند ولي اگر بخواهيم به زمان سير کمتر برسيم بايد به سمت قطارهاي برقي برويم.
اين لکوموتيوها براي تمام واگنهاي داخلي از ريل باس گرفته تا باري قابل استفاده بوده و براي ساخت آن از تکنولوژي روز دنيا بهره گرفته شده است.