به گزارش خبرنگار
خبرگزاري صداو سيما؛ وليالله افخميراد معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ايران دو برابر کشورهاي صنعتي در خصوص حمل و نقل کالا هزينه مي کند با وجود اين که از نظر انرژي و سوخت از مزيت بالايي نسبت به کشورهاي صنعتي برخوردار است.
وی افزود: حمل و نقل 35 درصد قيمت کالاهاي خام صادراتي ايران را به خود اختصاص ميدهد درحالي که در کشورهاي صنعتي اين رقم حداکثر 18 درصد است.
وي گفت: يکي ديگر از مشکلات ايران پايين بودن توان عملياتي بنادر است که اگر آن را با کشور چين يا امارات متحده عربي که دو شريک نخست تجاري کشورمان هستند، اين ارقام بيش از پيش خود را نشان ميدهد.
افخميراد اظهار داشت: توان عملياتي بنادر ما در سال 2014 پنج ميليون و 163 هزار بوده است اما در امارات اين رقم به 21 ميليون و در چين به 182 ميليون ميرسد.
رييس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اگر چه توان بنادر امارات در سطح پايينتري نسبت به ايران قرار دارد اما با اين وجود حدود 4 برابر ظرفيت عملياتي بنادر ايران است، هزينه هاي عملياتي در بنادر جنوب کشور از جمله بندر شهيد رجايي به ازاي هر کانتينر، 43 دلار است در حالي که اين هزينه در راس الخيمه 13 دلار و بندرسلاله عمان هفت دلار است.
وي تصريح کرد: در مورد زماني که کالا در بنادر ما تخليه و بارگيري مي شود نيز مقايسه صورت گرفته است و در شش کشوري که مورد مطالعه قرار دادهايم، شاخص توقف در کنار اسکله و بارگيري در اين شش کشور حدود 10 ساعت است در حالي که در بندرعباس اين شاخص حدود چهار روز، 9 ساعت و 45 دقيقه اندازه گيري شده است و طبيعي است که با چنين ميانگين زماني هزينه ها تغيير پيدا کند و نهايتا در قيمت تمام شده خود را نشان دهد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در تايوان، مالزي، امارات و بندرعباس نيز مقايسه اي صورت گرفته است به طوري که در تايوان زمان انتظار براي يک کشتي 9 دقيقه، در مالزي 18 دقيقه و در امارات 14 دقيقه است.
وي افزود: مدت زمان تخليه و بارگيري در تايوان پنج ساعت و مالزي 3 ساعت و در جبلعلي 4 ساعت و در بندرعباس 4 روز است که به طور طبيعي موجبات افزايش کالا را ايجاد مي کند و بايد بررسي و اصلاح شود.
رييس سازمان توسعه تجارت گفت: معضل خود مالکي کاميون ها، فقدان شرکتهاي حملونقل بينالمللي، از جمله مشکلاتي است که اگر بخواهيم قيمت ها منطقي شود ناچار به رقابت هستيم و اجازه دادن به شرکت هاي حمل و نقل بين المللي يکي از راهکارهاي حل چنين مشکلاتي است.
افخمي راد اظهار داشت: در حمل و نقل داخلي، ناوگان ما بسيار ضعيف است و جا دارد شرکت هاي حمل و نقل داخلي کشور در جهت ارتقاء کيفي کاميون هايي که در اختيار دارند و همينطور تعداد آنها اقدام اساسي را انجام دهند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در مرز بازرگان جايي که کاميون هاي ترک قرار دارند، به راحتي مي توان اين تفاوت را احساس کرد، نو بودن و يک دستي در طرف ترک قابل مقايسه با کاميون هاي ما نيست، بايد درخصوص نوسازي حمل و نقل جاده اي ايران اقدامات جدي انجام داد.
وي گفت: در حوزه ريلي نيز با مشکلات مشابه اي مواجه هستيم، ناوگان هوايي کشور به دليل تحريم ها نتوانسته بازسازي لازم را انجام دهد و صنعت هوايي کشور ناچار به استفاده از هواپيماهاي قديمي و فرسوده بوده است در بخش حمل و نقل هوايي نيز اصلا قابل قياس نيستيم.
وي ادامه داد: به لحاظ تسهيلات براي توسعه توريسم و جهانگردي نيز بايد بپذيريم فرودگاههاي ما با وجود موقعيت خوب کشور به هيچ وجه توان کسب درآمد از بابت ترانزيت هوايي و يا موارد ديگري که به نوعي با امر فراز و فرود مرتبط مي شود قابل مقايسه نيستند.
افخمي راد ادامه داد: فرودگاه هاي ما به قدري ضعيف است که قابليت مقايسه را ندارد و جاي آن دارد براي کسب منافع هوايي هرچه سريعتر اقدامات سريعتر در زمينه توسعه فرودگاهها به جهات مختلف صورت پذيرد که با توجه به شرايط خوب سياسي وامنيتي که در کشور ما وجود دارد بتواند منشا درآمد براي کشور باشد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اشاره به اين مشکلات به معناي آن نيست که خدمات کساني که در اين بخش فعاليت مي کنند ناديده گرفته شود اما به عنوان يک ضعف بايد مورد توجه قرار بگيرد و بايد کاري کنيم که از شرايط حداکثر بهره برداري صورت و ايران در جايگاه واقعي خود قرار بگيرد.
رييس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در بخش ترانزيت جادهاي ايران از امکان خوبي برخوردار است و موضوع جاده ابريشم که مورد توجه ويژه کشورهاي شرقي به خصوص چين قرار گرفته است، بايد مورد توجه جدي ايران قرار بگيرد تا در آينده درآمد بيشتري از آن به بخش اقتصادي کشور تزريق شود.
وي در ادامه به تغيير جايگاه ايران در جهان اشاره کرد و گفت: تحول جديدي در راه است و ايران جايگاه خود را در جهان پيدا کرده است و با برداشته شدن تحريم ها زمينه فعاليت هاي بيشتر فراهم مي شود. با توجه به کاهش هزينه هايي که با برداشته شدن تحريم هاي بانکي به وجود خواهد آمد ما اميدواريم رقابت پذيري کالاهاي ايران بيشتر شود و در نتيجه حجم صادرات غير نفتي ايران افزايش يابد.
افخميراد ادامه داد: با توجه به کاهش قيمت نفت، صادرات غير نفتي از استقبال بيشتري برخوردار خواهد شد و قطعا مسير سخت و دشواري خواهيم داشت بنابراين بايد از ظرفيت موجود حداکثر استفاده را ببريم و تلاش کنيم ظرفيت هاي جديد در کشورهاي همسايه ايجاد کنيم و تلاش کنيم با کاهش قيمت در ارايه کالاي صادراتي، قدرت رقابت پذيري کالاهاي ايراني را بيشتر کنيم.
رييس سازمان توسعه تجارت افزود: شرايط سياسي منطقه اين امکان را بيش از گذشته به ايران به عنوان کشوري امن و مناسب براي سرمايه گذاري خارجي و توليد بيشتر داده است، بنابراين اگر سياست هاي اقتصادي همسو با سياست کشور حرکت کند قادر خواهيم بود سهم بيشتري از توليد را به صادرات اختصاص دهيم و موانع صادراتي را از پيش رو برداريم.
وي آماده نبودن ظرفيت هاي توليد در داخل کشور را بخشي از مشکلات پيشرو صادرات غيرنفتي دانست اما تصريح کرد: مشکل عمده اين است که قادر نيستيم کالاي خود را با قيمت رقابتي در بازارهاي هدف عرضه کنيم.