بيش از يک ميليون خودروي فرسوده در کشور
تعداد خودروهاي فرسوده در کشور بيش از يک ميليون و 200 هزار دستگاه است.
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما ، سيد وحيد سعادت سرپرست معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما افزود : در 8 سال اخير يک ميليون و 700 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شده است .
وي ادامه داد : از اين تعداد با الزام اسقاط خودرو توسط وارد کنندگان خودرو، حدود 470 هزار دستگاه خودرو از سال گذشته تا کنون از رده خارج شده است .
سعادت گفت : پارسال به ازاي 110 هزار خودروي وارداتي 310 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شد .
رييس شوراي اسلامي شهر تهران با حضور در اين برنامه در پاسخ به اين پرسش که آيا دستگاه هاي مربوط در مبارزه با آلودگي هوا به وظايف خود عمل کردند يا خير ؟ افزود : کمبود قانون در اين زمينه نداريم قانون کاهش آلودگي هوا را به روز و به دولت ارائه کرديم اما اين قانون به درستي اجرا نشده است .
در ادامه وحيد حسيني استاد دانشگاه نيز با حضور در اين برنامه گفت : بيش از 80 درصد آلودگي شهر تهران که حدود 800 هزار تن را شامل مي شود از منابع متحرک ايجاد آلودگي مانند انواع خودروها و موتورسيکلت ها به ويژه خودروهاي فرسوده و کاربراتوري و ديزلي توليد مي شود .
وي اجرا نشدن برنامه کاهش آلودگي هوا را از ديگر علل افزايش آلودگي هوا اعلام کرد .
حسيني گفت : حدود 300 هزار خودروي کاربراتوري توليد سال 82 به قبل در شهر تهران در حال ترددهستند که ده درصد ناوگان حمل و نقل تهران را تشکيل مي دهند اما 50 درصد آلودگي هواي تهران را توليد مي کنند .
در ادامه سعادت سرپرست معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت با بيان اينکه جايگزيني تاکسي يک پروسه چند وجهي است گفت : ده هزار تاکسي فرسوده وجود دارد که بايد در اولويت جايگزيني قرار گيرند .
وي افزود : امسال 1700 نفر براي جايگزيني تاکسي فرسوده خود نام نويسي کردند .
چمران ادامه داد : اتوبوس و مترو بايد جايگزين خودروهاي سواري شود و کمبود ناوگان حمل ونقل عمومي وجود دارد .
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه هر سال حداقل بايد هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران واگذار و جايگزيني اتوبوس هاي فرسوده شوند گفت : هفت هزار دستگاه اتوبوس در سال 92 داشتيم و اين مقدار کم است و آن را بايد به 11 هزار دستگاه برسانيم اما در 6 سال اخير هيچ اتوبوسي به شهر تهران اضافه نشده است و اين وظيفه دولت و وزارت کشور است .
چمران گفت : آمادگي احداث 30 کيلومتر مترو را در سال در تهران داريم و 50 درصد واگن ها را هم مي توانيم در داخل تامين کنيم اما کمبود اعتبار داريم و بايد از فاينانس خارجي استفاده کنيم .
نقش پررنگ دلالان در صدورمعاينه فني خودروها
رئيس پليس راهور تهران گفت: دارندگان بيش از 50 درصد خودروهاي داراي معاينه فني، اين معاينه را از طريق دلالان دريافت كرده اند.
سردار حسيني در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما افزود :در تهران 3 ميليون و 700 هزار دستگاه خودرو وجود دارد که بر اساس آمار حدود 45 درصد اين خودروها زير 5 سال ساخت هستند و طبق قانون نياز به معاينه فني ندارند .
وي ادامه داد: بر اساس تحقيقات ميداني حدود 43 درصد خودروها برگ معاينه فني دارند که بيش از نيمي از آنها خودروهاي آلاينده و دودزا بودند و اين نشان مي دهد كه معاينه فني اين خودروها از طريق دلال ها دريافت شده است.
سردار حسيني افزود: وضعيت در تهران نسبت به ساير مراکز بهتر است و بيشتر اين معاينه فني ها از شهرهاي اطراف و اقماري تهران صادر شده بود .
رئيس پليس راهور تهران اضافه كرد: در مدت 9 ماه گذشته با بيش از 530 هزارخودروي فاقد معاينه فني و دودزا از طريق صدور قبض جريمه و توقيف برخورد شده است.
در ادامه حسيني استاد دانشگاه با اشاره به اينکه اين آمار نادرست است گفت : آمار مراجعه به مراکز معاينه فني حدود 10 تا 15 درصد است و در مراکز معاينه فني تهران امکان خطا نداريم زيرا به طور كامل مکانيزه است .
وي افزود: يک خودروي کاربراتوري به ازاي هر کيلومتر پيمايش 40 گرم و يک خودروي يورو 2 ، دو و هفت دهم گرم آلودگي توليد مي کند.
حسيني ادامه داد: پليس در برخورد با متخلفان و دارندگان خودروهاي دودزا و خودروهاي بدون معاينه فني اهمال کرده است .
رئيس پليس راهور تهران گفت: در تهران حدود 19 ميليون تردد درون شهري داريم و صنايع آلاينده و استاندارد نبودن سوخت و توسعه نامتوازن شهر تهران از ديگر علل آلودگي هواست .
تگاه ها در زمينه مبارزه با آلودگي هوا هماهنگي لازم وجود ندارد و وزارت صنايع بايد در اين زمينه وارد شود .
وي افزود : بزرگترين مشکل ما نبود مديريت يکپارچه شهري است .
در ادامه رضا اميني رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان در ارتباط تلفني با اشاره به اينکه روزهاي ناسالم هوا در اين شهر وجود دارد گفت : با اجراي برنامه کاهش آلودگي هوا از 72 روز هواي سالم در سال 92 در اصفهان به 176 روز هواي سالم در سال 94 رسيديم و روزهاي ناسالم از 54 روز به 12 روز كاهش يافت.
وي افزود : عمر مفيد ناوگان اتوبوسراني اصفهان از 6 ونيم به 8 سال افزايش يافت که يکي از منابع ايجاد آلودگي هواست .
اميني ادامه داد : دولت بايد به کلان شهرها براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي کمک کند .
در ادامه حسيني استاد دانشگاه با اشاره به اينکه حدود يک ميليون موتورسيکلت در تهران وجود دارد که بيشتر آنها 125 سي سي کاربراتوري است گفت : هر کدام از آنها بيش از سه تا چهار برابر خودروي معمولي با استاندارد يورو 2 آلودگي توليد مي کند.