پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی: دستکم در ۱۰ سال آینده مدلهای تامین مالی طرح ها باید با استفاده از ظرفیتهای سرمایهگذاری باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود : عمده طرح ها در بخشهای زیرساخت و تأمین ناوگان "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" را به سرمایهپذیر تبدیل کردیم و با توجه به تنگناهای مالی و فضای بسیار خوبی که بعد از مذاکرات هستهای فراهم شده است فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه وزارت راه و شهرسازی را به عرضه عموم می گذاریم.
آخوندی گفت : عمده طرح ها در بخشهای زیرساخت و تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی و حوزههای مسکن و شهرسازی را به طرح های سرمایهپذیر تبدیل کردیم و در همایش فرصتهای سرمایهگذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی عرضه میشود.
وی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقهای و جهانی با اجرا شدن توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 در ایران اظهار داشت : وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه عملیاتی و اجرایی در چارچوب این سیاستهای کلی پیشقدم شده است تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایهگذاران بینالمللی بردارد ، به همین علت نخستین همایش جذب سرمایههای داخلی و خارجی در بخشهای حمل و نقل ، مسکن و شهرسازی برگزار میشود.
وزریر راه و شهرسازی گفت : 121 طرح با ارزشی بیش از 25 میلیارد یورو در 8 محور حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جادهای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، توسعه شهری، صرفهجویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایهگذاران معرفی میشود.
آخوندی افزود: از همه کشورها که شرایط سرمایهگذارای در طرح ها را دارند اعم از کشورهای آسیای جنوب شرقی، اروپایی و همچنین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در سطح مقامات دولتی، سرمایهگذاران بخش خصوصی، انجمنهای فعال در حوزه ساخت و ساز، شرکتهای حمل و نقلی، بانکها، اتاقهای بازرگانی و سایر نهادهای اقتصادی برای حضور در این همایش دعوت شده است.
وی گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم مقدمات جذب سرمایههای خارجی را در کشور فراهم کنیم.
آخوندی با تاکید بر اینکه طرح های قابل سرمایهگذاری در ایران بسیار زیاد است ، گفت : برای این همایش برخی طرح های مشخص و استراتژیک تعیین شده است و به همین منظور از مرکز مطالعات اقتصادی درخواست کردم تا برای هر یک از طرح ها امکانسنجی اقتصادی انجام دهد و
میزان تامین مالی هر طرح را مشخص کند تا سرمایهگذاران با شناخت کامل از وضعیت طرح، میزان سرمایهگذاری و تامین مالی نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
وی افزود : این همایش از دو منظر برای جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ نخست آنکه همه طرح ها در زمینه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی از طریق مناقصات بینالمللی اجرا میشود و دوم اینکه سرمایهگذاران خارجی در این همایش روشهای تامین مالی خود را برای اجرای طرح ها معرفی میکنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گشایش فضای سرمایهگذاری داخلی، سرمایهگذاری خارجی و ترکیب این دو ، اقدامی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد ، اظهار داشت : حجم سرمایهگذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور میشود و فقط در حوزه زیربنایی، حمل و نقل و شهرسازی حدود 80 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است که این میزان با احتساب سایر حوزهها مانند نفت، پتروشیمی و سایر بخش ها چند صد میلیارد دلار برآورد میشود.
همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل و مسکن و شهرسازی 11 و 12 مهر با حضور 150 نفر شرکت کننده خارجی و 800 نفر شرکتکننده داخلی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.
تلاش وزارت راه برای ایجاد علائم آزادراهی در آسیا
وزیر راه و شهرسازی بر تلاش این وزارتخانه برای ایجاد علائم واحد آزادراهی در کل قاره آسیا و افزایش سطح آزادراههای کشور خبر داد و گفت: آمار ساخت استراحتگاههای بینراهی در سال گذشته قابل توجه بوده است.
آخوندی گفت: ایران میتواند در توسعه صنعت گردشگری نقش مهمی ایفا کند و وزارت راه و شهرسازی نیز به دنبال این است تا بتواند در کل آسیا علائم واحدی را در آزادراهها داشته باشد تا افراد گردشگر داخلی و بینالمللی بتوانند ضمن بازدید از ایران با علائم واحد امکان دسترسی آسان و سریع به نقاط مختلف داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعالیتهای گسترده وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته برای ایجاد استراحتگاههای بینراهی افزود: در زمینه استراحتگاههای بینراهی در سال گذشته توسعه خوبی را شاهد بودیم و امیدواریم این توسعه در سال جاری و سالهای آتی ادامه پیدا کند.
آخوندی ادامه داد : وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش سطح آزادراهها به میزان موردنیاز است که در تحقق آن تصدیگری بخش خصوصی در اولویت قرار دارد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت استراحتگاهها و مجتمعهای خدمات رفاهی بینراهی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و تصدیگری برعهده دولت نیست.