یادگاری دولت؛ توسعه راه آهن
مدیرعامل راه آهن ایران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر توسعه راه آهن گفت: رئیس جمهور اعلام کرده است که اگر بخواهد یادگاری از دولت بماند حتما یکی از آنها توسعه راه آهن است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محسن پورسید آقایی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود : در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نیز دو بند مهم به توسعه و تجهیز راه اهن اختصاص یافته که نشانگر توجه به این بخش است.
وی با بیان اینکه کمتر از 5 درصد بارها در بنادر کشور با راه آهن جابجا می شود، گفت : افزایش حمل ونقل بار از بنادر در دستور کار است و امسال این رقم را از 5 به 11 درصد رسانده ایم و هدفگذاری ما رسیدن به حداقل 30 درصد است.
مدیرعامل راه آهن گفت : بر اساس برنامه سال 1400 راه آهن که تدوین شده است حمل بار در شبکه راه آهن کشور باید از 22 میلیون تن فعلی به 93 میلیون تن و سهم حمل مسافر از 26 میلیون نفر فعلی به بیش از 64 میلیون نفر در سال برسد.
وی گفت : سهم راه آهن در حمل و نقل مسافر باید به 24 درصد در افق 1400 افزایش یابد و طبق هدفگذاری ما بخش خصوصی باید بتواند 51 درصد ناوگان موردنیاز راه آهن کشور را تامین کند که شامل لوکوموتیوهای باری و واگن های باری و مسافر است که برای بخش خصوصی جاذبه دارد.
پورسید آقایی گفت: اما خود راه اهن در این مدت با سهم 49 درصدی باید در بخش لوکوموتیوهای مانوری ومسافری و قطارهای سریع السیر و حومه ای که برای بخش خصوصی جذابیت سرمایه گذاری ندارد ، سرمایه گذاری کند.
وی با بیان اینکه تا سال 1400 باید 3069 کیلومتر خطوط راه اهن کشور دو خطه شود، گفت: ایجاد ایستگاه های الکترونیکی هم در دستور کار راه اهن قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : این ایستگاه های مجازی و غیرفیزیکی در هر 5 کیلومتر خطوط راه اهن با ابزار الکترونیکی ایجاد می شود که با ایجاد آن وقتی قطار از ایستگاه الکترونیکی رد شد ، قطار بعدی از مبدا می تواند وارد خط شود و کمک خواهد کرد قطارها با فاصله کمتر از 5 کیلومتر و پشت سر هم وارد ریل شود.
پورسیدآقایی گفت : در خط تهران ـ مشهد این طرح اجرا شده و ظرفیت این خط را دو و نیم برابر افزایش داده است.
وی با بیان اینکه ما در ایجاد قطار سریع السیر که قطارهای با سرعت بیش از 250 کیلومتر در ساعت است از دنیا عقب ماندیم ، گفت : دولت قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان را تصویب کرده است اما کفایت نمی کند و باید با ایجاد شبکه قطارهای سریع السیر مراکز اساسی جمعیت به یکدیگر وصل شود.
بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در راه آهن ندارد
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : در حالی که در حمل و نقل جاده ای صاحبان کالا عوارضی برای استفاده از جاده به دولت نمی دهند اما بخش خصوصی باید 57 درصد درآمد خود را برای استفاده از ریل به دولت پرداخت کند که باعث شده است بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در راه آهن نداشته باشد.
محسن پورسیدآقایی گفت: یکی از مشوق های بخش خصوصی در این باره کاهش تعرفه 57 درصدی است که خوشبختانه امروز آن را به 31 درصد رسانده ایم اما همچنان برای حضور بخش خصوصی در راه آهن گران است و استقبال نمی شود که باعث شده است در دو سال گذشته 600 میلیارد تومان از درآمدهای خود را از دست بدهیم.
وی گفت: دولت می تواند با جبران این خسارت برای راه آهن ، این تعرفه را نیز کاهش دهد تا زمینه حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری راه آهن افزایش یابد.
مدیرعامل راه آهن گفت: دولت به ازای هر واحد حمل کالا در جاده ها 111 تومان یارانه پنهان به صاحبان کامیون ها و تریلی ها می پردازد که معادل یک و نیم برابر هزینه ای است که صاحبان کالا از این بابت می پردازند.
وی گفت: این در حالی است که هزینه های راه آهن در این امر 33 تومان است و باعث شده است صاحبان کالا به جای استفاده از راه آهن از حمل و نقل جاده ای استفاده کنند زیرا بابت استفاده از جاده های کشور مانند راه آهن هزینه ای نمی پردازند.
پورسیدآقایی افزود: اگر همین گونه به پیش رویم سهم حمل و نقل عمومی در هر سال 6 درصد کاهش می یابد و راه علاج کمتر استفاده کردن مردم از حمل و نقل خصوصی و استفاده از حمل و نقل عمومی ، سرمایه گذاری در راه آهن و حمل و نقل سریع السیر آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برنامه بلندمدت راه آهن باید معادن ، صنایع فولادی ، پتروشیمی ها و بنادر به شبکه راه آهن وصل شود ، گفت : همچنین یکی دیگر از کارهای در دست اجرای ما تغییر چهره راه آهن است زیرا متأسفانه راه آهن در کشور ما نماد کهنگی شده
در حالی که اولین نماد صنعتی شدن ایران راه آهن است.
وی افزود: به عنوان مثال راه آهن تبریز به خاطر استفاده از نمادهای متمایز بین المللی در حال ثبت جهانی است و ما در صدد هستیم ایستگاه های راه آهن را بعنوان نمادهای زیبایی و توسعه شهر بازسازی کنیم.
پورسیدآقایی گفت: به همین خاطر با یک شرکت فرانسوی قراردادی بسته ایم تا ایستگاه های راه آهن ما را بازنگری و 3 ایستگاه را خودشان بازسازی کنند و بقیه ایستگاه ها در یک شرکت ایرانی بازسازی شود.
سرمایه گذاری خارجی ها فعلاً وعده است
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : بحث و گفتگو با خارجی ها برای سرمایه گذاری در راه آهن در حد وعده و قول است.
محسن پورسیدآقایی افزود: آنها می گویند اگر تحریم ها رد شود از سال 2016 به صورت فاینانس سرمایه گذاری خود را انجام خواهند داد.
وی گفت : آنها خیلی متمایل به سرمایه گذاری مستقیم در زیرساخت های راه آهن نیستند و بیشتر علاقمندند به صورت فاینانس که دولت بازپرداخت آن را تضمین کند به سرمایه گذاری در راه آهن بپردازند.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه 10 هزار و 300 کیلومتر خط راه آهن در کشور موجود است ، افزود: 10 هزار کیلومتر دیگر کلنگ زده داریم و 5 هزار کیلومتر هم در حال مطالعه است.
پورسیدآقایی گفت: راه آهن برای طرح هایی که در گذشته اغاز شده نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان به شبکه بانک مرکزی بدهکار است که دولت باید هزینه های این طرح های نیمه تمام
را بپردازد.
وی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواست در توسعه حمل و نقل ریلی و پرداخت بدهی های راه آهن این شرکت را یاری کنند.
پورسیدآقایی همچنین با بیان اینکه ایمن سازی شبکه راه آهن در دستور کار قرار دارد ، افزود: ایجاد سامانه atc یا کنترل اتوماتیک سرعت در تمام خطوط ریلی کشور در دستور کار قرار دارد که اگر سرعت مجاز قطار تجاوز کرد سیستم به طور اتوماتیک آن را کنترل کنیم و مانع افزایش سرعت لوکوموتیو ران شود.
مدیرعامل راه آهن گفت : این سامانه در خط تهران - مشهد پیاده شده است و تا پایان سال آینده همه تمامی خطوط راه آهن کشور را تحت پوشش قرار می دهد.
وی همچنین از تعویض خطوط ریلی بالای 50 سال که فرسوده شده است ، خبر داد و افزود: در مناطقی همچون لرستان که سرما و گرمای زیادی دارد این خطوط باعث حوادث ریلی می شود که باید با اختصاص هزینه مناسب هر چه سریعتر خطوط فرسوده را تعویض کرد.
پیش از این دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از سایت کنترل شبکه ریلی کشور که در ساختمان اصلی راه آهن قرار دارد بازدید کردند و از نزدیک با سیستم کنترل آن آشنا شدند.