شرکت فرودگاهها، آماده امداد به حادثهدیدگان منا
مدیر عامل شرکت فرودگاههای در مراسم افتتاح نمایشگاه الکترونیک هوایی: منتظر ابلاغ دولت برای امدادرسانی به حادثهدیدگان منا هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ رحمتالله مه آبادی افزود : در پس همه خدمات مناسب فرودگاهی و روان بودن عبور و مرور، تلاش مهندسان و متخصصان داخلی صنعت حمل و نقل هوایی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور تصریح کرد : در دوران دفاع مقدس، آسیب جدی به سیستم ناوبری ما و باند 29 چپ مهرآباد وارد شد، پس از آن هم در شرایط تحریم قرار داشتیم، اما موفق شدیم تعمیرات اساسی دستگاههای هوانوردی را انجام دهیم ضمن اینکه در تأمین قطعه با تلاش متخصصان داخلی با مهندسی معکوس به دستاوردهای بزرگی رسیدیم.
مه آبادی در باره برنامه فرودگاههای کشور برای خدماترسانی به مصدومان فاجعه منا و انتقال جانباختگان این فاجعه هم گفت : ستاد بررسی به سرعت در دولت تشکیل شد و شرکت فرودگاههای کشور اعلام آمادگی کردند هرگونه خدمات لازم به مصدومان این حادثه، امدادرسانی و از این قبیل خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور اظهار داشت : پیشنهاد هرگونه خدمت را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دادهایم و منتظر ابلاغ دولت هستیم.
نمایشگاه الکترونیک هوایی امروز در شرکت فرودگاههای کشور با حضور مدیرعامل این شرکت، اعضای هیئت مدیره و کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی گشایش یافت که به مناسبت سالروز جهانی الکترونیک هواپیمایی و با هدف تبیین دستاوردهای متخصصان داخلی در بخش هوانوردی و فرودگاهی در دوران تحریم و با نگاه به اقتصاد مقاومتی برگزار شده است.
برای دریافت بدهی شرکت های هواپی جدی هستیم
|مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور درباره بدهی شرکتهای هواپیمایی گفت : اگرچه فصل کم مسافر قرار داریم اما برای دریافت مطالبات جدی هستیم، زیرا اگر مطالبات پرداخت نشود، در خدماترسانی با مشکل مواجه می شویم.
رحمت الله مه آبادی در مراسم افتتاح نمایشگاه الکترونیک هوایی با اشاره به اینکه باید بدهی جاری حذف و از بدهی معوقه کاسته شود، تاکید کرد: با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی بدهی ها به تدریج در حال پرداخت است.
وی گفت : بدهی شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر کمتر از 300 میلیارد تومان است ضمن اینکه ما هیچ فشاری به ایرلاین ها وارد نمیکنیم چراکه در کنار یکدیگر باید تعامل سازنده داشته باشیم. علاوه بر این شرکت فرودگاهی کشور به مشکلات هواپیمایی نیز واقف است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت : به شرکت های هواپیمایی فشاری نمیآوریم اما تقاضا
داریم بدهی ها را پرداخت کنند.
مه آبادی درباره ورود تجهیزات جدید در پساتحریم اظهار داشت: ما بهترین سامانه ها را در کشور نصب کرده ایم و در رادارها مشکلات جدی داشتیم که به پشتوانه نیروهای متخصص توانستیم سیستمها را تعمیر و به روزرسانی کنیم، بنابراین در این بخش نیازی نداریم اما برای افزایش پذیرش ترافیک هوایی و نوسازی تجهیزات در حوزه راداری، تجهیز فضا و ابزارهای نشست و برخاست در حال به روزرسانی هستیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه خرید 250 میلیون دلار دستگاه و تجهیزات فرودگاهی داریم، گفت: بخشی از این قراردادها منعقد شده است و بخشی دیگر در مرحله فنی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه در دوران تحریمها تلاشهای متخصصان ایرانی بیوقفه ادامه یافت، افزود: در حال حاضر با شکوه و عظمت اعلام کنیم که این دوران را با سربلندی پشت سر گذاشتیم و این نمایشگاه جلوهای از مقاومت و ارتباطات هوانوردی ایران است.
بنابراین گزارش شرکت فرودگاه های کشور بر اساس قانون هواپیمایی کشوری مصوب 25 فروردین 1367 مجلس شورای اسلامی و اساسنامه سال 69 هیئت وزیران ، در 2 تیر1370 تاسیس شد تا تصدیگری و امور حاکمیتی فرودگاههای کشور از سازمان هواپیمایی کشوری منتزع و به شرکت فرودگاههای کشور الحاق شود.
در حال حاضر 59 فرودگاه در کشور وجود دارد که 5 فرودگاه از فرودگاههای تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاههای کشور است.
از 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاههای کشور 9 فرودگاه با مجوز بینالمللی ، 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی فعالیت میکند که فروگاههای بینالمللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد ، 8 فرودگاه بینالمللی کشور است.
فرودگاههای آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرمآباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاههای ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارسآباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز 20 فرودگاهی است که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت میگیرد.
نگهداری فرودگاهها سالانه هزینه زیادی دارد و این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاههای زیانده است و فقط چند فرودگاه از جمله فرودگاههای بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شود و درآمد این فرودگاهها هزینه آنها را پوشش میدهد و هزینههای سایر فرودگاههای زیان ده نیز از محل درآمد فرودگاههای اقتصادی و منابع شرکت فرودگاههای کشور اداره میشود تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشود.
تعدادی از فرودگاههای کشورنیز به علت کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجه است و این فرودگاهها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق است. در فرودگاههای کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرمآباد، سنندج و بجنورد به علت کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در جهان از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشد استفاده میشود اما چون این نوع ناوگان پروازی در کشور وجود ندارد ، در این فرودگاهها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم.
برخی دیگر از فرودگاهها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاهها به گونهای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاهها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکتهای هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.
از طرفی با رشد صنعت حمل و نقل هوایی، افزایش تعداد پروازها و تعداد مسافران تجهیز و توسعه فرودگاههای کشور امروز به شدت احساس میشود. برای اثبات این موضوع آمار و رشد پروازها و تعداد مسافران در سالهای اخیر را مرور می کنیم .
پارسال 42 میلیون و 982 هزار و 864 مسافر با 344 هزار و 965 پرواز داخلی و بینالمللی از 54 فرودگاه کشور جابجا شدند؛ این در حالی است که در سال 1384 یعنی 19 سال قبل 24 میلیون و 115 هزار و 145 مسافر با 209 هزار و 108 پرواز داخلی و خارجی جابجا می شدند.
آمار پروازی و مسافری سال 93 را اگر با 10 سال قبل یعنی سال 84 مقایسه کنیم مشاهد میشود تعداد پروازهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 84 حدود 60 درصد و تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل هوایی نیز در این بازه زمانی حدود 56 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش پرواز و تعداد مسافران نشان میدهد زیرساخت های فرودگاهی کشور نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.
در مجموع باید گفت لازمه توسعه صنعت هوانوردی کشور، توسعه فرودگاههاست؛ زیرا تا زیرساخت فرودگاهی مناسب موجود نباشد حتی با وجود ناوگان مناسب امکان رونق این بخش نخواهیم بود.