محاکمه پرسروصدا و بازگشت بی سروصدای دستیار مرداک
بازگشت مدیر اجرایی و دستیار رابرت مرداک صاحب امپراطوری رسانه ای حامی رژیم صهیونیستی بر سر همان کار قبلی رسانه ای ، ۴ سال پس از رسوایی شنود غیرقانونی تلفن های افراد مشهور در انگلیس ، موجی از شگفتی و انتقاد به دنبال آورد.
{$sepehr_old_video_94057}
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از لندن ، ربکا بروکس که جریان دادگاهی اش حدود یک سال ونیم به طول انجامید ، متهم شد برای جمع آوری اطلاعات از رخنه در تلفن افراد مشهور و خانواده های آنان، استفاده کرده و وی در کمیته پیگرد این اقدامات خلاف قانون در مجلس انگلیس نیز به صراحت اذعان کرد که عواملش به پلیس رشوه می دادند تا به صورت غیر قانونی، اطلاعات مورد نظر را به دست آورند.
در پی انتشار گزارش های فراوان درباره شنود غیر قانونی تلفن های هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران در انگلیس، دولت این کشور تحت فشار فراوان قرار گرفت تا در این باره، بررسی کند.
رابرت مرداک، مالک شمار فراوانی از روزنامه ها وشبکه های تلویزوینی انگلیس و ربکا بروکس ، دستیار و مدیر بخشی از رسانه های وی در انگلیس، از دوستان تونی بلر ودیوید کامرون ، نخست وزیران سابق و کنونی انگلیس اند.
اندی کولسان، از سردبیران پیشین رسانه های مرداک نیز مسئول رسانه ها در دفتر نخست وزیر انگلیس بود که پس از این رسوایی ناچار به استعفا شد.
کریس برایانت، نماینده مجلس و از هواداران پیگرد قانونی ربکا بروکس ، نارضایتی خود را در مصاحبه با شبکه 4 تلویزیون انگلیس، نشان داد و گفت: بازگرداندن دوباره ربکا بروکس، مشت محکمی بر دهان هزاران نفری است که قربانی شنود تلفنی رسانه های مرداک شدند.
رسانه های انگلیس در ده سال اخیر، گزارش کرده اند که خبرنگاران و مدیران رسانه های رابرت مرداک، با پرداخت رشوه به افسران پلیس، اطلاعات مورد نظر خود در زمینه های مختلف به ویژه حوادث چشمگیر از جمله بمب گذاری ها و قربانیان تجاوزهای جنسی را به دست می آوردند و یا با استخدام رخنه گران حرفه ای و کاراگاه های خصوصی، تلفن های قربانیان جرم و جنایت را به صورت غیر قانونی شنود می کردند.
فشار افکار عمومی موجب شد تا شنود غیر قانونی تلفن های مردم و پرداخت رشوه به افسران پلیس درزمان خود چند جلسه مجلس را به خود اختصاص دهد.
تلویزیونهای ماهوارهای رابرت مرداک که به عنوان بازوی قدرتمند رسانه ای صهیونیست ها مطرح است، در پنج قاره جهان به پخش برنامه میپردازند. او 175 روزنامه از جمله نیویورکپست و تایمز لندن را در مالکیت خود دارد.
مرداک در ایالات متحده 35 ایستگاه تلویزیونی، شبکههای فاکس و استودیو قرن بیستم فاکس را در اختیار دارد که چهل درصد جمعیت این کشور را تحت پوشش رسانهای قرار میدهند. شبکههای کابلی او شامل فاکسنیوز و 19 شبکه ورزشی محلی است.
در مجموع از هر 5 خانواده آمریکایی، یک خانواده برنامههایی را میبیند و میشنود که رسانههای مختلف مرداک پخش میکنند.
رابرت مرداک، مالک و رئیس غول رسانهای شرکت خبر (News Corporation) در سال 1931 در ملبورن استرالیا به دنیا آمد و فعالیت رسانهای خود را با یک روزنامه در شهر آدلاید استرالیا آغاز کرد.
اندکی بعد به انتشار کتاب پرداخت و در چند دهه اخیر رسانههایی را در اروپا، استرالیا، زلاندنو، آمریکا و آسیا به تملک خود درآورد و تأثیری فراگیر بر جریان اخبار و اطلاعات در بازار اطلاعرسانی جهان گذاشت.
او در استرالیا در اواخر دهه 1950 فعالیت خبررسانی را در تلویزیون آغاز کرد اما فعالیتهای خبری تلویزیونی جدی او در انگلستان و در سال 1989 آغاز شد.
در آن سال مرداک، اسکای تلویژن را تأسیس کرد و در سالهای 1997 و 1998 به یک سرمایهگذار بزرگ در تلویزیونهای ماهوارهای، صنعت سینما و اینترنت تبدیل شد.
پدر مرداک نیز در سالهای کودکی او، صاحب یک روزنامه پرتیراژ در ملبورن بود و به همین دلیل وضع مالی خانواده بسیار خوب بود.
پدر مرداک فردی سختگیر بود و او را وادار کرد در 22 سالکی در دانشگاه آکسفورد انگلستان به تحصیل فلسفه، سیاست و اقتصاد بپردازد.
پس از مرگ پدر، مرداک به استرالیا بازگشت تا مدیریت روزنامه پدر را بر عهده بگیرد و از همان زمان بود که مرداک تلاشهای خود را برای تملک و توسعه سلطه خود بر رسانهها متمرکز کرد.
او با استفاده از روشهایی که لرد نورث کلیف، دوست پدرش به او یاد داد، توانست به راحتی روزنامه ساندیتایمز را که در غرب استرالیا منتشر میشد، بخرد.
درسالهای بعد مرداک با خریدن تعدادی دیگر از روزنامههای استرالیا که در مناطق مختلف این کشور از جمله نیو سوث ولز، کویینزلند و ویکتوریا منتشر میشدند، نام خود را به عنوان فردی صاحب نفوذ در صنعت رسانههای مکتوب جا انداخت.
او همچنین روزنامه دیلی میرر (Daily Mirror)، روزنامه عصر سیدنی را به تملک خود درآورد و توانست با این رسانه قدرتمند با رقبای رسانهای خود به رقابت بپردازد.
مرداک توسعه فعالیتهای رسانهای خود را با خرید اکثر سهام روزنامه نیوزلندی «دامینیون» گسترش داد.
در سال 1964 مرداک نخستین روزنامه سراسری استرالیا با عنوان «استرالین» (The Australian) را تاسیس کرد که ابتدا دفتر اصلی آن در کانبرا بود و سپس به سیدنی منتقل شد.
هدف اصلی او از این کار توسعه فعالیتهای رسانهای و افزایش نفوذ سیاسیاش بود.
در سال 1972، مرداک روزنامه صبح سیدنی یعنی دیلی تلگراف را از فرانک پاکر که او نیز از صاحبان طیفی از رسانههای استرالیایی بود، خرید. در همان سال مرداک با استفاده از توان عظیم رسانهای خود زمینه پیروزی حزب کارگر استرالیا را در انتخابات فراهم کرد. در سالهای 1972 تا 1974، مرداک به توسعه فعالیتهای رسانهای خود و حضور در بازار رسانه انگلستان علاقهمند شد.
فعالیتها در انگلستان
در سال 1969 هنگامی که گروه رسانهای میرور(Mirror) تصمیم گرفت از روزنامه «سان» (Sun) خلاص شود، مرداک از فرصت استفاده کرد و آن را خرید.
سیاستهایی که مرداک در مدیریت محتوای این روزنامه دنبال کرد، باعث شد خوانندگان آن روزبهروز بیشتر شوند بهطوری که در سال 2010، هر روز سه میلیون نسخه از آن به فروش رسید.
در سال 1981 مرداک روزنامههای تایمز و ساندیتایمز را که سالهای قبل، لرد نورثکلیف مالک آن بود، به تملک خود درآورد.
در سالهای اولیه دهه 1990، رسانههای تحت تملک مرداک عموماً از دولت حزب محافظهکار مارگارت تاچر و جان میجر حمایت میکردند.
در پایان دوران تاچر، مورداخ دست از حمایت حزب محافظهکار برداشت و به حمایت از حزب کارگر و رهبر آن، تونی بلر،اقدام کرد. دوستی عمیق او با تونی بلر و جلساتی که مرتباً با هم برگزار میکردند تا درباره سیاستهای ملی در بریتانیا مذاکره کنند، به موضوعی داغ در بریتانیا تبدیل شده بود.
در سال 1986، مورداک روشهای الکترونیک تولید را در روزنامههای خود در استرالیا، اروپا، آسیا و آمریکا بهکار گرفت. استفاده از روشهای اتوماسیون در انتشار روزنامه باعث کاهش تعداد نیروی کار شد و همین امر مخالفت شدید اتحادیههای چاپ و انتشار روزنامه را برانگیخت.
در سال 1990 مرداک توانست مدیران بیبیسی را به ادغام اسکای تلویژن و بیبیسی راضی کند. در پی این ادغام، رسانهای با نماد BSkyB بهوجود آمد که از آن سال تاکنون بر بازار تلویزیون کابلی بریتانیا سلطه دارد.
فعالیتها در ایالات متحده
مرداک در سال 1973 نخستین تصاحب رسانهای خود را در ایالات متحده انجام داد و روزنامه سنآنتونیو اکسپرس نیوز را خرید.
اندکی بعد او نشریه استار را خرید و در سال 1976 نیز نیویورک پست را به تملک خود درآورد.
در سال 1985 مرداک وضعیت قانونی شهروند بیطرف را اختیار کرد تا مانعی در برابر تصاحب ایستگاه تلویزیون در ایالات متحده در برابرش نباشد.
طبق این قانون تنها شهروندان آمریکا میتوانند مالک ایستگاههای تلویزیونی در این کشور باشند. در سال 1987، مرداک شرکت رسانهای هرالد اند ویکلی تایمز را که پیشتر پدرش مدیریت آن را بر عهده داشت، خرید.
فعالیتها در آسیا
در سال 1993، مرداک ، استار تیوی را که شرکتی هنگکنگی و تحت تملک ریچارد لی بود، با پرداخت یک میلیارد دلار خرید و اندکی بعد دفاتری برای آن در سراسر آسیا تأسیس کرد. اما برنامه توسعه استار تیوی آنطور که مرداک برنامهریزی کرده بود، پیش نرفت، زیرا دولت چین محدودیتهایی برای فعالیت آن در نظر گرفت، طوری که این شبکه نتوانست به بخش اعظم این کشور دسترسی پیدا کند.
تجربه سیاسی مرداک در استرالیا چارچوب فعالیتهای او در سرتاسر جهان را تعیین کرده است. مرداک از همان اوایل انتشار روزنامه استرالین، از مواضع حزب حاکم کشور در استرالیا حمایت کرد. این حزب بعدها با تسهیل انتقال حجمی عظیم از پول از استرالیا به انگلستان و نیز کمک به مرداک برای خرید نشریات مختلف در استرالیا، حمایتهای مرداک را جبران کرد.
نگاهی گذرا به زندگی رسانهای و سیاسی مرداک نشان میدهد او تنها بر مبنای منافع خود با بهرهگیری از رسانههای خود به طرفداری از احزاب سیاسی اقدام کرده است.
مرداک در سال 1985 شهروند آمریکا شد تا بتواند ایستگاه تلویزیونی در این کشور را در مالکیت داشته باشد. برخلاف صاحبان دیگر رسانههای تأثیرگذار در آمریکا، گرایشهای سیاسی او در ایالات متحده عموماً محافظهکارانه بوده است. در سال 2007 روزنامه فایننشال تایمز به تلاشهای مرداک برای جمعآوری پول برای انتخاب مجدد هیلاری کلینتون به نمایندگی در مجلس سنا اشاره کرد.
در سال 2007 مرداک پیشنهاد کرد با پرداخت 5 میلیارد دلار، داو جونز، صاحب روزنامه وال استریت ژورنال را بخرد و اندکی بعد در آگوست 2007، بیبیسی اعلام کرد مرداک داو جونز را خریده است.
مرداک ، مالک ویکلی استاندارد است که نشریهای نو محافظهکار است و در آن، شخصیتهای هوادار جنگ عراق کار میکنند. تیراژ این نشریه 65 هزار نسخه است اما تأثیر آن بسیار بالاتر از این میزان است. مرداک به روشنی نفت را هدفی روشن و صحیح برای آغاز جنگ عراق توصیف کرده است.
مرداک معتقد بود که سرنگونی صدام به کاهش بهای نفت منجر میشود. از سوی دیگر، او برخی از نزدیکان جورج بوش را به استخدام درآورده بود و از این طریق تأثیرگذاری خود بر سیاست را افزایش داد.
عدهای از صاحبنظران رسانه در آمریکا معتقدند اکثر اقدامات مرداک در راستای استفاده از نفوذ سیاسی برای اهداف مالی صورت میگیرد. به عبارت دیگر او از رسانههایی که در اختیار دارد، برای پیشبرد برنامههای سیاسی که در نهایت منافع مالی برای وی دارد، استفاده میکند. برای مثال با آن که مرداک همواره شعار مبارزه با کمونیسم را سر داده، به منظور اداره موفق سیسیتیوی، تلویزیون دولتی چین، به این شبکه مشاوره میدهد.
نشریه امریکایی الگمانیه نوشت : سالهاست که مرداک در فهرست 10 یهودی جهان قرار دارد که بیشترین تلاش را برای آینده اسرائیل انجام می دهد .
شرکت نفتی که در بلندیهای اشغالی جولان در مرز سوریه و رژیم صهیونیستی فعالیت می کند تنها یکی از شرکتهای متعلق به مرداک است.
الجزیره نیز مرداک را مهمترین حامی متنفذ اسرائیل در جهان معرفی کرده است که باعث شد در مارس 2009 کمیته یهودیان امریکا مهمترین جایزه خود را به او دهد .
در این حال در ژوئیه 2011 ائتلاف حمایت از فلسطین در اسکاتلند مرداک را رئیس امپراطوری رسانه ای معرفی کرد که مهمترین رویکرد آن تحقق اهداف صهیونیست ها است.