بازتاب نمایش جهانی محمد (ص) در رسانههای خارجی
فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی پس از نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم مونترال توجه رسانه های خارجی را به خود جلب کرد و به زبان های گوناگون به بازتاب نمایش این فیلم پرداختند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این فیلم روزهای پنج شنبه و جمعه در جشنواره بینالمللی فیلم مونترال کانادا به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان مواجه شد.
روزنامه انگلیسی زبان گاردین پس از اکران این فیلم در جشنواره فیلم مونترال نوشت: فیلم مجیدی فضایی دوستانه میان شیعه و سنی به وجود آورده است.
این روزنامه فیلم محمد رسول الله (ص) را از نظر معنوی صادق، مسئول و شاعرانه دانست و ادامه داد: بسیاری از صحنه های فاخر این اثر توانسته نام مجیدی را با کارگردانان مطرح آثار سینمایی اواخر دهه 1980 همراه کند.
خبرگزاری اسکای نیوز هم نوشت: هدف مجیدی در این فیلم، شکستن تصویر خشونت آمیزی است که در افکار عمومی از اسلام ارائه می شود و گروه های تروریستی مسلح افراطی مانند داعش خود را به این دین نسبت می دهند، مجیدی در این فیلم درپی اتحاد میان اهل سنت و شیعیان در تمام جهان از عراق تا یمن و سوریه است نه تفرقه میان آن ها.
سامى یوسف به عنوان خواننده یکی از موسیقی های متن فیلم مجیدی در مصاحبه با رویترز نیز گفت: مطمئن هستم علمای الازهر و کسانى که از فیلم محمد رسول الله (ص) انتقاد کرده اند هنوز این اثر را ندیده اند و مخالفت آن ها بیشتر به دلیل ترویج و حضور فرهنگی ایران در این فیلم است.
وی افزود: بسیارشرم آور است، در مقابل تولیدات بسیاری از زندگی حضرت مسیح (ع) و دیگر پیامبران فقط دو محصول اصلی درباره توصیف زندگی حضرت محمد (ص) داریم.
منتقد هافینگتون پست، نشریه معتبر فرانسوی فیلم مجیدی را باشکوه خواند و نوشت: محمد رسول الله (ص) فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد، این محصول سه ساعته، یادآور فیلم های اسطورهای مذهبی دهه 1950 است که همه احساسات خوب را منعکس می کردند.
آخرین فیلم درباره محمد رسول الله (ص) در سال 1976 توسط مصطفی عقاد سینماگر آمریکایی سوری تبار ساخته شد؛ این فیلم به دو زبان انگلیسی و عربی با حضور بازیگرانی چون آنتونی کویین و ایرن پاپاس و ستارگان انگلیسی ساخته شده بود.