پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه کل کشور در سال 91 نسبت به سال 90 ، 11 درصد رشد دارد .
به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در نشست امروز خود با خبرنگاران با تشکر از رسانه های همگانی در مساعدت به مجلس هشتم و اطلاع رسانی در زمینه چگونگی بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی افزود: در کل ، مبلغ بودجه امسال کشور 566 میلیاد تومان و بودجه عمومی کشور امسال 144 میلیارد تومان است .
وی گفت: از فرازهای مهم کار مجلس درهر سال بحث بودجه است که بودجه با تأخیری دو ماهه به مجلس داده شد و بعد با فصل انتخابات برخورد کرد و روی هم رفته با تلاش دوستان و کمیسیون تلفیق در صحن تصویب شد .
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نسیت بودجه شرکت های دولتی به بودجه کل کشور ، 74 درصد است و بودجه شرکت ها نسبت به سال 90 ، 18 و 6 دهم درصد رشد دارد .
لاریجانی افزود: بودجه تملک دارایی ها ، عمرانی و مالی امسال ما نیز 43 هزار میلیارد تومان است .
وی گفت: در تنظیم بودجه در مجلس اصلاحات نسبتا دقیقی در انطباق با قانون اساسی و سیاست های کلی ، صورت گرفت .
اختصاص18% صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاران درنفت وگاز
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری با تبیین روند تصویب بودجه سال 91 گفت : انضباط بودجه از نظر انطباق با قانون اساسی دقیق شد و بودجه مربوط به یارانه ها که در بودجه کلی کشور انعکاس نداشت با مباحث بسیار منظم شد.
علی لاریجانی افزود: چون امسال سال رونق تولید است اقدام مجلس در حمایت از تولید بسیار بموقع و سنجیده بود و بسته ای حمایتی از صنایع و تولیدات اعم از کشاورزی ، دامپروری و صنعت تنظیم شد.
وی قانون حمایت از تولیدات داخلی را نیز جزو مصوبات هفته های اخیر دانست و گفت: در مجموع ، مجلس هشتم در توجه به تولیدات داخلی چه در بودجه و چه قانون مستقل گام های خوبی برداشته است.
لاریجانی اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی به نفع تولید داخلی را از دیگر اقدامات مجلس برشمرد و اضافه کرد: هر چند این موضوع در قانون برنامه مشخص شده بود اما برای حمایت از بخش های کشاورزی و صنعت به ویژه سرمایه گذاری در بخش های بالادستی نفت اصلاحاتی در آن ایجاد و تصمیمات خوبی گرفته شد.
وی گفت: 14 و نیم درصد درآمد نفتی که حدود 11 و 6 دهم میلیارد دلار است به نفت اختصاص یافت و 25 درصد مازاد درآمد نفتی به صنعت نفت اختصاص داده شد.
لاریجانی افزود: 18 درصد صندوق توسعه ملی برای حمایت از سرمایه گذاران بخش نفت و گاز اختصاص یافته است.
وی گفت: برای فروش ده میلیارد تومان اوراق مشارکت و بهره برداری از آن نیز مجوز داده شد.
3 و نیم میلیاردلار برای بنیه دفاعی کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای بنیه دفاعی کشور سه و نیم میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت اختصاص داده شد که پارسال این رقم سه میلیارد دلار بود.
علی لاریجانی در ادامه نشست خبری افزود: برای گازرسانی به روستاها 500 میلیون دلار و برای حمل و نقل عمومی و مترو دو میلیارد دلار و صندوق شکوفایی برای کارهای علمی و نوآوری نیز500 میلیون دلار در نظر گرفته شد.
وی گفت:برای کارهای ساختمانی رونق بیشتری داشته باشد یک میلیارد دلار برای تامین قیر آنان در نظر گرفته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در جریان هستید که با هدفمندی یارانه ها مساجد و حسینیهها و دارالقرآنها و مراکز عبادی اقلیتها با مشکلاتی در تامین منابع مواجه شدند چون حسینیهها و دارالقرآنها را مردم اداره می کنند بنابراین ما هزینههای آب و برق و گاز آنها را کلا رایگان کردیم و به نظر من این از نظر فرهنگی کار خوبی بود.
لاریجانی در ادامه گفت: در حمایت از تولید بسته خاصی در نظر گرفتیم که هم جرایم اقساطی معوقات واحدهای تولیدی را تقسیط پنج ساله و برخی جرایمشان نیز بخشوده شد .
وی افزود:همچنین 18 درصد صندوق توسعه را برای سرمایهگذاریهای صنایع بالادستی نفت در نظر گرفتیم که 10 درصد درآمدهایی که در صندوق است به صورت ریالی برای بخشهای کشاورزی بتوانند سرمایه گذاری کنند و نیز10 درصد منابع صندوق را به صورت ریالی برای تولید در بخش صنعت بتوانند سرمایهگذاری کنند.
لاریجانی اضافه کرد: همان طور که می دانید در قانون برنامه بودجه هایی که در صندوق قرار داده میشود صرفا باید ارزی مصرف شود اما در استثنائاتی در بودجه در نظر گرفته شد.
وی گفت: سه و نیم میلیارد دلار سرمایهگذاری بانک مرکزی دربانکهای داخلی را برای تامین سرمایه در گردش صنایع در نظر گرفتیم.
لاریجانی افزود: 10 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمند کردن یارانهها برای بخش تولید اعم از صنعت ، کشاورزی و دامپروری در نظر گرفتیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پنج میلیارد دلار بانک مرکزی در بانکهای خارجی برای اعطای تسهیلات دلاری بخش غیردولتی در نظر گرفته شد برای افتتاح ال.سی هم مصوب شد فقط 10 درصد بانکها باید بگیرند اما همانطور که میدانید متاسفانه برخی بانکها در ابتدا کسی میخواست گشایش اعتبار کند، همه منابع را میخواستند بگیرند اما در اینجا قید شد که فقط 10 درصد را باید بگیرند.
وی گفت: امکان تهاتر طلب بخش خصوصی با بدهی مالیاتی فراهم شد.
لاریجانی افزود: تخفیف در قیمت باز و میعانات گازی به تولیدکنندگان ردههای بعدی مثل تولیدکنندگان قطعات اول در نظر گرفته شد و سقف سود و کارمزد به بانکها حداکثر به میزان نرخی که شورای پول و اعتبار در نظر میگیرد، در نظر گرفته شد که تخلفی از این نباید صورت گیرد.
وی افزود: اینها بسته مربوط به بخش تولید و گام خیلی مهمی بود چون شرایط تولید در کشور اکنون تا حدی رو به رکود است بنابراین باید حتما به انواع مختلف چه در بخش کشاورزی و چه صنعت کمک شود و این گامی برای رونق بخشی به این بخش بود.
هزار میلیارد تومان از درآمد یارانه ها به خانواده ها
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعا 66 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به یارانه هاست که 56 هزار میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت ها و بقیه از منابع دیگر است.
آقای لاریجانی افزود: از این 66 هزار میلیارد تومان، 48 هزارمیلیارد تومان برای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانواده ها و ده هزار میلیارد تومان آن برای امور تولیدی اعم از صنعت ، کشاورزی و دامداری است.
وی ادامه داد: از این مقدار شش هزار میلیارد تومان به بخش سلامت و درمان با این فرض که درمان در کشور مجانی شود اختصاص داده شد.
آقای لاریجانی افزود: یکی از مشکلاتی که مردم دارند این است که بیماری های خاص که هزینه های بالایی دارند با روشهای موجود قابل کمک کردن نیست و با بنای جدی که در بودجه گذاشته شد کلا بهداشت مردم از پرداخت هزینه معاف شد و این مربوط به بخش دولتی است.
وی با اشاره به اینکه دو هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده شد گفت: این هم از ابتکاراتی است که در بودجه امسال در نظر گرفته شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل بیکاری مشکل مهمی است افزود: قبلا قانونی برای حمایت از بیکاران تصویب کردیم و اینجا منابع آن را دیدیم تا افرادی که بیکار هستند مشکلات زندگی معیشتی فوری نداشته باشند.
آقای لاریجانی گفت: تحصیل ایثارگران را مجانی کردیم و افراد رزمنده ای که در دفاع مقدس حضور داشتند و یا حوادثی در طول انقلاب اسلامی دیدند جانباز تلقی می شوند .
وی با اشاره به اینکه تسهیلات خرید و ساخت مسکن برای حدود صد هزار نفر ایثارگران در نظر گرفتیم افزود: برای جانبازان و خانواده های شهدا و همسران و والدینشان و فرزندان آنان با نرخ های خاصی است و آنهایی که در شهرهای بالای یک میلیون نفر هستند و در مراکز استان هستند و هر کدام منابعی که به آنها می دهیم از 15 میلیون تومان تا 45 میلیون تومان وام با نرخ 4 درصد است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای ترویج معارف قرآنی نیم درصد از کل بودجه دستگاه ها را اختصاص دادیم و در بخش کشاورزی ده درصد منابع صندوق ریالی داده می شود و 3 درصد سپرده بانک های عامل تخصصی برای پرداخت تسهیلات برای کارهای تولیدی این بخش اختصاص پیدا کرد که بتوانند شبکه های زهکشی خود و آبیاریهای تحت فشار را تکمیل کنند.
وی افزود: 85 درصد این منابع را دولت خواهد داد و 15 درصد بهره بردار باید سرمایه گذاری کند.
آقای لاریجانی با بیان اینکه اختصاص تسهیلات لازم برای خرید تضمینی گندم داخلی تا سقف چهار هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شد، گفت : پرداخت خسارت بیمه شدگان محصولات کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه تا سه هزار میلیارد تومان برای مهار کردن آبهای مرزی گذاشته شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه آموزش عالی نیم تا سه درصد برای پژوهش از اعتبارات غیرهزینه ای دستگاه غیر ازاعتباراتی که برای پژوهش دارند اجازه داده شد، استفاده کنند و مبلغ 500 میلیون دلار هم از صندوق توسعه ملی برای شکوفایی استعدادهای خاص تخصیص داده شد.
وی گفت: در بخش ورزش یک درصد از اعتبارات غیرهزینه ای را از بودجه کل کشور اختصاص دادیم.
لاریجانی افزود: در زمینه تقویت بنیه کشور برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرمترقبه 175 میلیارد تومان به هلال احمر برای شبکه امداد و نجات و تاسیس انبارهای اضطراری و خودروهای امداد و نجات تخصیص داده شد.
وی گفت: 125 میلیارد تومان برای انجام وظایف مستقر در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر تخصیص داده شد.
اختصاص 500 میلیون دلار برای گازرسانی به شهرها و روستاها
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه امسال برای گازرسانی به شهرها و روستاها 500 میلیون دلار اختصاص داده شده است.
آقای لاریجانی در نشست خبری افزود: همچنین 50 ریال از عوارض هر مترمکعب گاز مصرفی نیز برای گازرسانی به شهرها و روستاها اختصاص پیدا کرد.
وی با اشاره به تشکیل کمیسیونی در مجلس هشتم برای تحقق اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: اجازه فروش سهام، سهمالشرکه، داراییها به شرکتهای دولتی و نیروگاهها به میزان33 میلیارد تومان داده شد.
رئیس مجلس همچنین بر توسعه ناوگان ریلی و هوایی کشور تاکید کرد و گفت: در بودجه2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از توسعه قطار شهری اختصاص یافته است و علاوه بر آن 5 درصد از صندوق نیز برای کمک به شرکتهای هوایی در خرید هواپیما با بازپرداخت 10 ساله اختصاص یافت.
لاریجانی ادامه داد: 200 میلیارد تومان نیزی برای طرحهای بازسازی و بهسازی خطوط راهآهن در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه در بودجه توجه ویژه مناطق محروم و آسیبپذیر شده است، گفت: مجلس 20 درصد از مانده تسهیلات قرضالحسنه بانکها را به مددجویان کمیته امداد اختصاص داد و علاوه بر آن 30 میلیارد تومان از منابع قرضالحسنه بانک مرکزی نیز به مدد جویان بهزیستی اختصاص یافت.
رئیس مجلس افزود: با تصویب مجلس در بندی از بودجه 91 مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه تحصیل و همچینن پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی و هزینه انشعاب آب، گاز و برق معاف شدند.
وی گفت: 1درصد از درآمد مناطق آزاد نیز برای کمیته امداد وسازمان بهزیستی تا سقف 10 میلیارد تومان اختصاص یافت.
وضعیت بودجه در کل ، نظام پیدا کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : در زمینه حقوق کارکنان ، معافیت مالیاتی برای حقوق 550 هزار تومان در ماه که 6 و 6 دهم میلیون تومان در سال است اختصاص دادیم .
علی لاریجانی در ادامه سخنانش در نشست خود با خبرنگاران افزود : برای توازن منطقه ای که دو درصد از کل اعتبارات بودجه عمومی دولت است ، 30 درصد به امور زیر بنایی راه ها و امور دیگر ، 20 درصد به امور اقتصادی ، طرح های آب کشاورزی و جاده های بین مزارع ، 15 درصد به امور اجتماعی و کمک به شهرداری ها ، 10 درصد به امور فرهنگی ، 10درصد به یارانه سود تسهیلات بنگاه های تولیدی ، 5 درصد به امور امنیتی پاسگاه های مرزی ، 6 درصد به حوزه های علمیه و 4 درصد برای خدمات حوزوی اختصاص پیدا کرد .
وی گفت : وضعیت بودجه در کل انضباط پیدا کرد مواردی که خلاف قانون اساسی بود رفع شد و امیدواریم امسال با این متن قانونی ، مخصوصا با استراتژی مجلس در حمایت از تولید ، در مقام اجرا به این بخش توجه جدی شود .
نمایندگان دراظهارنظرهایشان بررسی های خود را مطرح می کنند
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگار شبستان درباره نطق علی مطهری در روز یکشنبه پرسید و گفت : جناب عالی در نطق پیش از دستور امروز خود تاکید کردید که نمایندگان باید حرمت سپاه و قوا را در اظهارنظرهای خود نگهدارند اما با این حال همواره این شائبه است که نظرات آقای مطهری نظرات شماست. سوال اینجاست که آیا آقای مطهری نظرات خود را با مشورت جنابعالی مطرح می کند یا نظرات خودش است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: آقای مطهری شخص بزرگی است و نیازی به مشورت با من ندارد.
لاریجانی افزود: نمایندگان مجلس مستقل اند و هر نماینده ، نماینده کل ملت ایران است. البته ممکن است که گاهی نماینده ای با من مشورت کند اما آقای مطهری در این زمینه مشورتی با من نکرد.
وی با بیان اینکه نمایندگان می توانند راجع به مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کنند ، گفت: نمایندگان خودشان صاحب نظرند و بررسی می کنند و اظهارنظر می کنند.
لاریجانی در ادامه افزود: ممکن است نمایندگان برای نطق خود در طول این چهار سال چند بار از من مشورت خواسته باشند اما معمولاً هر روز چهار پنج نفر نطق می کنند و از من هم مشورت نمی خواهند زیرا خود آنها صاحب نظرند و به عنوان نماینده بررسی خودشان را مطرح می کنند.
مجلس نهم باید بر حوزه اقتصاد متمرکز باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نهم باید برای خود استراتژی مدون و نقشه راهی برای خود تصویب کند .
علی لاریجانی در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر که از نقاط ضعف مجلس هشتم و انتظارات از مجلس نهم پرسید، افزود: شاید یکی از نقاط ضعف مجلس هشتم این بود که گاهی انضباط و بموقع کارکردن نداشتیم و بارها هم تذکر داده می شد .
وی گفت: اگر در مجلس نهم رویه این شود که نمایندگان در کمسیسون ها و مجلس بموقع حضور داشته باشند، این احترام به دیگران است و تبعا موجب جدیت در کار می شود .
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: توصیه من به مجلس نهم این است که نخست دارای استراتژی مدون باشد که این باید با هم فکری همکاران در مجلس تصویب شود و کمک می کند مجلس نهم نقشه راه داشته باشد که در بخش های مختلف چگونه مسیر را برای فعالیت باز کند .
لاریجانی ادامه داد: همچنین باید برمسئله استقلال مجلس پافشاری داشته باشند البته استقلال مجلس به معنی ستیز با قوای دیگر نیست بلکه به معنی این است که خودشان درک درستی از مسائلی داشته باشند و براساس آن کار کنند.
وی با بیان اینکهگاهی دیده و تصور می شود اگر مجلس فرودست باشد در برخی مسائل به نفع است، گفت: فکر می کنم این امر ضربه به دموکراسی و مردم سالاری در کشور است و علاوه بر این نمی تواند کمکی به قوا کند .
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قوا باید برادر هم باشند ولی برادری می تواند به برادر دیگر کمک کند که قوی باشد بنابراین هرچه قوه مقننه مستقل و قوی باشد بهتر می تواند به قوای دیگر کمک کند.
لاریجانی گفت: با توجه به تاریخ پارلمان در ایران ، هرچه مجلس قوی تر و مستقل تر باشد به نفع مردم و کشور است و بهتر می تواند از حقوق ملت صیانت کند .
وی افزود: نکته سوم این است که ثقل کار خود را روی مسائل اقتصاد کشور ، معیشت مردم و رونق تخصیص دهند زیرا اگر تحلیلی از شرایط منقطه ای و بین المللی و سوگیری غرب درباره ایران داشته باشیم کاملا می شود ثابت کرد که حوزه تمرکز ما باید در مسائل اقتصادی باشد .
دستهبندی های فکری متنوع باید در مجلس وجود داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افراد در دستهبندیهای مختلف در مجلس میتوانند مواضعشان را بیان کنند و باید دستهبندیهای فکری متنوع در مجلس حضور داشته باشد.
علی لاریجانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سیاست روز مبنی بر علت تبدیل شدن رقابتهای سیاسی به تضاد و تخریب در انتخابات نهم مجلس و تبدیل تخریبگران به مدعیان وحدت گرایی افزود: این از اشکالات کار است که در مسیر انتخابات، مرزها در موضوعی مهم به دقت رعایت نمیشود.
وی گفت: انتخابات موضوعی مبارک برای مردمسالاری دینی است و باید با همان شیرینی در کشور مطرح شود وقتی در رقابتهای انتخاباتی که افراد باید صلاحیتشان را معرفی کنند تبدیل به میدان تیراندازی به دیگران میشود، شیرینی این امر مبارک خراب میشود.
لاریجانی افزود: در انتخابات شاهد این بداخلاقی بودیم در حالی که دلیلی ندارد از روشهایی که در برخی کشورها استفاده میشود، اقتباس کنیم؛ ما سنتهای دینی مستحکمی داریم که باید با اخلاق دقیقتری در این عرصه فعالیت کنیم اما به هرحال با این عارضه مواجهیم.
رئیس مجلس گفت: در کشورمان احزاب قوی و شناسنامهداری وجود ندارد بلکه کلوپهایی با عناوین مختلف فعالیت دارند که گاهی شاخصهایی را نیز مطرح میکنند در حالی که کارکرد حزب تربیت افراد و داشتن برنامه است.
وی افزود: این درحالی است که این تجمعات بیشتر میخواهند به آسانی از کارکرد این حزب استفاده کنند
به این علت به سرعت ایجاد میشوند و به زودی هم از بین میروند.
لاریجانی گفت: در درون مجلس به طور طبیعی چند جریان وجود دارد و شاید منهای گروه اصلاحطلب که در مجلس نهم تعدادشان زیاد نیست، گروههای اصولگرا که تعدادشان زیاد است تقریبا سه جریان هستند که در مجلس هشتم نیز این بروز داشت و هر یک از این جریانات برای خود سیستمی داشتند.
وی افزود: گرچه با عنوان اصولگرایی فعالیت داشتند اما در داخل خود دارای ساز و کاری بودند؛ اگر این جریانات خود را بیابند و نظریاتشان را در حوزههای سیاست داخلی و خارجی و مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی مطرح کنند و شناسنامه دار شوند بهتر میتوانند با هم کار کنند.
رئیس مجلس اضافه کرد: وقتی این جریانات مخلوط هستند نمیتوانند همدیگر را دقیق دریابند به این علت وجود گروههای مختلف به معنای نزاع نیست بلکه باید این گونه تعریف کنیم که دارای شناسنامه میشوند و میتوانند در برخی موارد با هم وفاق کنند و در برخی موارد نظریات مختلف داشته باشند.
لاریجانی با بیان اینکه مجلس جای همین نظریات گوناگون است، گفت: اینکه این گروهها عنوان وحدت را داشته باشند چنین عنوانی همیشه خوب نیست؛ اگر این سه جریان سازوکارهایی برای وحدت خودشان در موضوعات مهم کشور تهیه کنند، خوب است.
وی افزود: علیالقاعده اشکالی ندارد که این افراد در دستهبندیهای مختلف حضور داشته باشند و مواضعشان را بیان کنند.
لاریجانی: مساله گرانی یک عارضه است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه افکار که پرسید درباره حل معضل گرد و غبار چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: ریشه این گرد و غبار از عربستان سعودی و ناشی از بادهایی است که از بیابانهای آن کشور میوزد و عراقیها نیز در این خصوص خیلی مشکل دارند البته برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران نیز مشکل دارند و خیلی هم زیاد میشوند.
وی افزود: بیابانهایی که در این کشورها وجود دارد این مشکل را ایجاد میکنند.
وی گفت: از حدود 4 سال پیش مذاکراتی را در سطح منطقه انجام دادیم ملاقاتها و بحثهایی انجام شده است تا یک کار مشترک در منطقه صورت گیرد البته امسال ما بودجهای برای آن در نظر گرفتهایم اما حتما باید یک کار مشترک صورت گیرد به ویژه که مقدار کمی از آن مربوط به ایران است و اصل ماجرا مربوط به عربستان سعودی، عراق و بخشی نیز مربوط به اردن است.
رئیس مجلس گفت: از نظر محیط زیست نیز عارضه مهمی است و قرارهایی نیز مسئولان محیط زیست با دوستان عراقی انجام دادهاند و خود من نیز در سفری که به عراق داشتم با مالکی نخستوزیر عراق راجع به این موضوع صحبت کردم که مذاکرات آن دنبال میشود.
لاریجانی درباره مساله گرانی نیز گفت: گرانی نیز یک عارضه است اما اصل مساله به میزان نقدینگی که در کشور وجود دارد برمیگردد که ظرف 6 و 7 سال گذشته میزان نقدینگی در کشور ما از 65 هزار میلیارد به 350هزار میلیارد رسیده است.
وی افزود: اگر این نقدینگی در بخش تولید فعال و تبدیل به تولید شود تبدیل به تورم نمیشود در غیر این صورت هرچه از این فاصله بگیریم تورم زیاد میشود.
وی اضافه کرد: فیالحال دچار پدیدهای نسبتا حساس هستیم که هم تا حدی رکود و هم تورم است.
رئیس مجلس گفت: راه حل از نظر اقتصادی این است که تلاش کنیم تولید رونق پیدا کند و این باعث میشود که منابع نقدینگی به جای اینکه گاهی به سمتهایی برود که مشکل ایجاد کند، به سمت تولید بیاید و آرام آرام این فضا اصلاح شود.
وی افزود: به همین دلیل ما در بودجه نیز بحث هدفمند کردن یارانهها را کاملا محدود کردیم و پیشنهادهای سنگینی بود که ما مناسب نمی دانستیم که در شرایط فعلی این اصلاح به این نحو صورت گیرد.
لاریجانی گفت: این محدود سازی کمک کرد که هدفمند کردن یارانهها در ریل صحیح صورت گیرد اما در بخش تولید این بستهای که در بودجه در نظر گرفتیم و قانونی که گذاشتیم همگی راه حل مناسبی هستند.
وی افزود: امیدواریم با گفتگوهایی که با دولت انجام میشود این مساله به عنوان نکته اصلی حرکت باشد.
رئیس مجلس گفت: به ویژه که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید و تولید ملی قرار دادهاند و همه ارادهها معطوف به این شود و این حلال مساله است و راه حلی غیر از این نیست و انشاالله پیگیری خواهد شد.
لاریجانی: غرب ایران را متقاعد کند که رفتارش در حال تغییر است
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی ، خبرنگار شبکه تلویزیونی عراق پرسید: به نظر شما آیا غرب با ایران در مذاکرات هسته ای تعامل خواهد کرد؟ چرا ایران بغداد را برای مکان مذاکرات انتخاب کرد؟
علی لاریجانی با بیان اینکه عراق کشور مهمی در منطقه است ، افزود: این کشور آرام آرام در صحنه بین المللی نقش خود را ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: ما به این توجه داریم که عراق به عنوان بازیگر مهم در منطقه حضور داشته باشد بنابراین به نظرم انتخاب ما درست بوده است.
لاریجانی در ادامه گفت: درباره اینکه غربی ها در مذاکرات چقدر جلو می روند تحلیل ها متفاوت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تردید نیست که غرب به ویژه آمریکایی ها به زمان تنفسی برای خود نیاز دارند و احساس می کنند باید مذاکراتی وجود داشته باشد البته مقداری از این هم به مسائل داخلی آنها مربوط و این موضوع قابل درک است.
وی با بیان اینکه آنها باید بدانند این فرصت زمانی زیاد نیست و رفتار آنها کاملاً تجزیه و تحلیل می شود گفت: در اینکه آنها می گویند می خواهیم مسئله را به جای روشنی برسانیم تردید وجود دارد.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه آنها می توانند در مذاکرات بغداد نشانه هایی از این موضوع را بروز دهند افزود: ایران گام های درستی چه در همکاری با آژانس و چه در طول مذاکرات برداشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون موقع آن است که آنها جلب اعتماد و ایران را متقاعد کنند که رفتارشان در حال تغییر است، ادامه داد: باید صبر کرد و دید ؛ نمی شود هم اکنون صد در صد در این باره اظهار نظر کرد.
لاریجانی : تلاش برای حل مشکلات تولید، مهمترین کار مجلس نهم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : مهمترین کاری که مجلس نهم باید به آن بپردازد ، تلاش برای حل مشکلات تولید کشور است .
علی لاریجانی در نشست امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه تلویزیونی خانه ملت که پرسید مهمترین نیاز مردم که باید در مجلس نهم به آن پرداخته شود چیست ، افزود : با مجموع شرایطی که کشور ما در صحنه منطقه دارد و فشارهایی که می آورند مشخص است نقطه اتکای آنها کجاست و اگر آسیب شناسی هم کنیم مشخص است که باید چه بخشی را فعال کنیم تا از این وضع خارج شویم .
وی گفت : این مسئله ، حل مشکلات تولید کشور برای کشاورزان دامداران و صنتعگران است ، این موضوع باید محور اصلی فکر مجلس باشد .
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : طبیعی است موارد دیگری نیز وجود دارد ولی این موضوع نقطه کانونی است و هرچه تولید رونق پیدا کند مسئله بیکاری و مشکل تورم حل خواهد شد .
لاریجانی گفت : هرچه به مسائل حاشیه ای و سرو صداهایی که معلوم نیست به درد مردم بخورد یا نه بپردازیم فرار از مسئله اصلی است .
وی افزود : من این را به عنوان یک نماینده از مجلس نهم عرض می کنم و باید اعضای مجلس نهم که افراد خبیری هستند این باور را داشته باشند و با دوستان نماینده هم که در فرصت هایی صحبت می کردیم دریافت من این است که آنها هم این مسئله رامورد توجه قرار داده اند .
لاریجانی: ثقل مسائل مجلس هشتم اقتصادی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مجلس هشتم بر این بود که مسائل مهم مردم را مورد توجه قرار دهد و ثقل مسائل مجلس هشتم اقتصادی بود.
آقای لاریجانی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره نقاط قوت مجلس هشتم افزود: 679 طرح و لایحه در مجلس هشتم بررسی شد که از این تعداد 325 طرح تصویب و همین تعداد نیز قانون ابلاغ شد و حدود 15 مصوبه مجلس نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هشتم دارای راهبرد بود و بسیاری از قوانین مصوب این مجلس از قبل طراحی شده بود و این طور شد که مجلس هشتم معطل برخی مصوبات نماند.
وی به تصویب قوانینی همچون قانون معدن و قانون نفت اشاره کرد و افزود: موارد مهم اقتصادی مانند قوانین مربوط به اصلاح برخی مصوبات درباره اصل 44 قانون اساسی و همچنین قانون هدفمند کردن یارانه ها و تصویب برنامه پنجم توسعه مصوبات مهم اقتصادی مجلس هشتم بود.
آقای لاریجانی گفت: در حوزه قضایی، قوانینی همچون قانون ارتقای سلامت اداری و همچنین قوانین مربوط به مسائل رایانهای و حمایت از حقوق مصرف کنندگان از قوانین مهم این حوزه بود.
وی افزود: در مجلس هشتم قوانین مهمی مانند قانون مجازات حمل اسلحه و مهمات، قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون تجارت که بیش از 1200 ماده دارد و اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است به تصویب رسید.
رئیس مجلس به قانون نظارت بر رفتار قضات اشاره کرد و گفت: این قانون نیز یکی از قوانین مهم در عرصه حقوقی بود.
وی سپس به قوانین مصوب مجلس هشتم در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و قانون استخدام مهندسان ناظر از موارد مهم این بخش بود.
لاریجانی گفت: هرچند همه کمیسیونها یک وزن نداشتند و برخی قوی و برخی ضعیف عمل کردند اما مسائل مهمی در کمیسیون های تخصصی مجلس هشتم مطرح شد و سپس نتایج آن در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که تلاش های نمایندگان در کمیسیون ها باعث روانسازی کار در مجلس می شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در مجلس هشتم دوباره آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شد که توانست حوزه نظارت مجلس هشتم را قوی کند؛ سوال از وزرا تغییراتی کرد و منجر به آن شد که اگر کسی نتواند پاسخ سوال نمایندگان را بدهد به استیضاح نزدیک شود.
وی سپس به موضوع تنقیح قوانین در مجلس هشتم اشاره کرد و افزود: متاسفانه در 25 سال بعد از انقلاب به اندازه 75 سال قبل از آن قانون نوشتیم که برخی از آنها نص صریح داشت و برخی نص ضمنی، و لازم بود این قوانین تنقیح شود و به همین منظور در این مجلس معاونت تنقیح ایجاد کردیم.
آقای لاریجانی گفت: کار تنقیح در چند بخش تمام شده است اما این امکان وجود نداشت که بخش های تمام شده را به مجلس بیاوریم و اکنون کار تنقیح 50 سال قانونگذاری به پایان رسیده است و در آنها به نص صریح رسیدهایم و برخی قوانین منقح و برخی نسخ شده اند و در مجلس نهم کار 50 سال دیگر را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به مسائل بین المللی اشاره و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم توجه خاصی به مسائل بین المللی داشت و جزو نخستین پیشگامان در اتفاقات اخیر منطقهای بود.
وی افزود: در مسائل داخلی هم هر جایی که مجلس نیاز بود مانند مسئله کهریزک و کوی سبحان وارد شد و نشان داد که نظام ما از این قابلیت برخوردار است که اگر مشکلی در درون پیش آید خودمان در درون این مشکل را حل کنیم.
لاریجانی: 1+5 باید رو راست باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 گفت: توصیه ما این است که 1+5 سر عقل بیاید و قایم موشک بازی های چند ساله را کنار بگذارد.
آقای لاریجانی در نشست خبری در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار روزنامه افکار درباره نشست فردای ایران و 1+5 افزود: آنان گاهی در مذاکرات لبخند می زنند و گاهی در بیرون چیز دیگری می گویند گاهی مذاکرات را سازنده می دانند اما پشت صحنه کار دیگری می کنند که این روش ها قابل تداوم نیست.
وی گفت: آنان باید رو راست باشند و هر حرفی دارند در مذاکرات بزنند در آن صورت حتما به راه حل می رسیم زیرا سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که در مذاکرات به راه حلی دست یابیم به شرط اینکه اراده طرف مقابل به این باشد که در مذاکرات به نتیجه برسند.
لاریجانی گفت: اگر از این طریق عمل کنند به نفع خودشان هم هست زیرا یکی از نکاتی که باید توجه کنند این است که منطقه حساسیت های خاص خود را دارد و دیگر روش های نظامی گری منسوخ شده است . وی ادامه داد:در دوره بوش کارهایی از این دست در عراق و افغانستان و لبنان انجام دادند که دیدند اشتباه کرده اند و در عراق نیز با سر افکندگی خارج شدند.
رئیس مجلس افزود: آنان باید راه جدیدی انتخاب کنند زیرا قطعا مذاکرات دقیق و سازنده می تواند به امنیت منطقه ای و به سازگاری منطقه ای کمک کند و این راهی است که به آنان توصیه می کنیم البته باید ببینیم چقدر در مذاکرات صادقند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه موضوع هسته ای ایران از نظر حقوقی وضع روشنی دارد گفت: البته گاهی بازی های سیاسی به راه می اندازند که اهداف دیگری دارند و من که سال هایی در مذاکرات هسته ای حضور داشتم حس می کنم دردشان کجاست.
وی افزود: مشکل آنان فناوری صلح آمیز هسته ای نیست و خودشان نیز می دانند که فناوری هسته ای ایران صلح آمیز است اما به گونه ای آن را پیچ می دهند .
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه با اشاره به دیدارش با یکی از مسئولان اروپایی در چند سال پیش گفت: این مسئول اروپایی به صراحت به من گفت که اگر ایران صاحب این فناوری شود توازن منطقه را به هم می زند پس مشخص است که درد آنان جای دیگری است هرچند اشتباه می فهمند زیرا جمهوری اسلامی ایران چه فناوری صلح آمیز هسته ای داشته و چه نداشته باشد نقشی در منطقه دارد که بیشتر از جنبه الهام بخشی است.
وی افزود: مثلا انرژی هسته ای در ایران باعث وقوع انقلاب در مصر، بحرین و یمن نشد بلکه فکر مردم سالاری و اینکه زیر بار ظلم نروند و مقید به آیین مقدس اسلام شوند باعث آن شد و این راهی است که تشنگی به آن در جامعه مسلمانان وجود داشت و فکری می طلبید که این حرکت آغاز شود.
لاریجانی گفت: همچنین تحقیری که رژیم صهیونیستی به مسلمانان کرده بود یکی دیگر از عوامل مؤثر در وقوع این انقلاب ها بود و روشن بینی که در کشورهای اسلامی وجود داشت و هم کار رسانه های مدرن در وقوع این انقلاب ها مؤثر بود.
رئیس مجلس در عین حال اضافه کرد: البته موضوع هسته ای قدرتمندی برای کشور دارد اما اصل مسئله توازن منطقه ای ربطی به آن ندارد ضمن اینکه ایران در پی امپراطوری سازی نیست .
وی تاکید کرد: ایران بارها اعلام کرده است در پی چنین روش هایی نیست هرچند ممکن است کسانی در منطقه تصورات یا اشتباهاتی در ذهن داشته باشند اما مسئولان ایران از استراتژی دقیقی برخوردارند به ویژه اینکه زمان این امپراطوری سازی ها به سر آمده و نوعی همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه ،سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.
لاریجانی با تاکید بر حمایت ایران از دموکراسی در کشورهای منطقه گفت:جمهوری اسلامی ایران به اینکه مردم بر سرنوشت خود مسلط شوند ، مسلمانان مردمانی درجه دو به حساب نیایند و نیز به ستمی که رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان مظلوم می کند، حساس است و موضع روشنی دارد اما هرگز در پی این نیست که رکنی باشد و دیگران زیر چتر آن قرار گیرند.
وی افزود: ما ماموریت دیگری برای خود حس می کنیم و از این جهت مشکل آنها نوعی سوء تفاهم است البته شاید برخی سفلگان منطقه ای هم آنها را تحریک می کنند.
لاریجانی: اصرار مجلس بر اجرای قانون است
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگار روزنامه جام جم پرسید: برخی ایراداتی به ریاست شما بر مجلس هشتم وارد کرده اند آیا اگر به ریاست مجلس نهم انتخاب شوید همان شیوه مجلس هشتم را در پیش خواهید گرفت یا تغییراتی خواهد کرد؟
علی لاریجانی گفت: نمی دانم مقصود از ایرادات چیست اما آنچه که ما دنبال می کردیم این بود که اگر قانونی در مجلس تصویب می شود اجرا شود.
وی افزود: در غیر این صورت این همه وقت گذاشتن و هزینه کاری باطل است و قانون را برای این وضع نمی کنند که در قفسه گذاشته شود.
لاریجانی اضافه کرد: قانون برای اجراست و اصرار مجلس نیز برای همین است.