سیاست بومی گزینی را آغاز کرده ایم
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما از سال گذشته سیاست بومی گزینی نیروی انسانی را در آموزش و پرورش آغاز کرده ایم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما ، علی اصغر فانی در برنامه"تیتر امشب" شبکه خبر به مناسبت هفته دولت درباره اینکه چرا شهید رجایی و باهنر به عنوان الگو و نماد هستند افزود : رجایی و باهنر الگوی معلمی و مدیریت هستند و خلوص آنها در مبارزه ، برنامه ریزی و پایمردی شان در اهداف والا باعث شده است که یک دولتمرد و کارگزار خوب برای نظام باشند.
وی در ادامه به مهمترین دستاوردهای آموزش و پرورش در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این حوزه ما در دولت ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش را به عنوان یک راهبرد تعیین کردیم و در ذیل آن سیاست های مدیریتی را اعلام کردیم که اکنون دنبال می کنیم که در برخی از حوزه های مربوط به آن پیشرفتهای خوبی داشته ایم.
فانی به بحث ساماندهی و بهسازی نیروها اشاره کرد و گفت : ما یک میلیون همکار رسمی در سراسر کشور داریم که این تعداد نیرو را باید ساماندهی کنیم به ویژه که در برخی جاها با تراکم نیرو روبرو هستیم و در برخی جاها نیز کمبود نیرو داریم.
وی ادامه داد: بنابراین بحث نیروی انسانی نیاز به ساماندهی اساسی دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جایابی و چینش نیروهای انسانی موجود در آموزش و پرورش خوب صورت نگرفته است و ساماندهای آن نیاز به زمان دارد و اکنون تلاش می کنیم استخدام فقط در جاهایی صورت گیرد که نیاز داریم.
فانی در ادامه افزود : در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف ماست و در واقع نیاز به بروز رسانی اطلاعات از نیازهای فرهنگی نیروهای ماست.
وی با بیان اینکه ظرف چهارپنج سال آینده ما به ساماندهی خوبی خواهیم رسید گفت : یکی از سیاست های ما بحث بومی گزینی است.
وی افزود: در سالهای گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده است و اکنون یکی از مشکلات ما بحث انتقال و جابجایی این افراد است.
وزیر آموزش و پرورش به بحث بومی گزینی اشاره کرد و افزود: ما سیاست بومی گزینی را در پیش گرفته ایم که این سیاست می تواند عدم توازن را از بین ببرد و متقاضیان انتقال را کاهش دهد.
وی به بحث توسعه مشارکت ها اشاره کرد و گفت: ما با 13 میلیون دانش آموز ، 105 هزار مدرسه و 750 منطقه آموزشی مواجه هستیم که در عمل با توجه به جمعیت 26 میلیون نفری اولیای دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجهیم و اداره چنین گستره جمعیتی وسیع، از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کنیم.
فانی در ادامه گفت: ما روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم قریب به 8 و نیم درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کردند که اکنون تعداد آنها به حدود 11 ونیم درصد رسیده است.
وی افزود: البته توسعه مشارکت ها تنهامحدود به توسعه مدارس غیر دولتی نیست بلکه با وزارتخانه ها و سازمان ها تفاهم نامه های خوبی برای استفاده از امکانات آنها امضا کرده ایم.
وزیر آموزش و پرورش گفت : متاسفانه برای مجموعه های مسکن مهر، مدرسه پیش بینی نشده است که برای رفع این مشکل با وزارت راه وشهرسازی تفاهم نامه تامین مدرسه امضاکرده ایم.
وی افزود : همچنین با این وزارتخانه برای تامین مسکن فرهنگیان تفاهم نامه دیگری داریم.
فانی با بیان اینکه اکنون یک و هفت دهم درصد از دانش آموزان ما در مناطق آزاد هستند گفت: این مناطق، منابع مالی زیادی را به آموزش و پرورش کمک کرده اند و توانسته ایم منابع خوبی را از این محل جذب کنیم .
وی در ادامه به بحث ارتقاء مدیریت آموزشگاهها اشاره کرد و گفت : مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد.
فانی افزود : ما در سال گذشته طرح تعالی نزدیک به 6 هزار مدرسه را امضا کردیم .
وزیر آموزش وپرورش در ادامه به بحث سیاست و تمرکز زدایی اشاره کرد و با بیان اینکه این وزارتخانه از متمرکز ترین وزاتخانه هاست گفت: هر چه تمرکز بالا رود خلاقیت پایین می آید و از خلاقیت نیروها کمتر استفاده می شود .
وی در ادامه به حوزه دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد : اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده ایم که از جمله این اقدامات می توانیم به عدالت آموزشی و حضور آموزش و پرورش در دورترین نقاط کشور اشاره کنیم.
فانی گفت : در ابعاد پرورش نیز گامهای موثری را برداشتیم بطوریکه سال گذشته المپیاد درون مدرسه ای را برای دانش آموزان فعال کردیم و 3 و نیم میلیون دانش آموز در این المپیاد شرکت کردند.
وزیر اموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن دارالقرآنها در مدارس از سال گذشته گفت: حدود 6500 دارالقرآن در سراسر کشور راه اندازی و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن هم برای نخستین بار در همین دولت اجرایی شده است.
فانی درباره توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و پیش دبستانی هم گفت : در سال گذشته با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها را به حدود 55 درصد رساندیم در حالیکه در دو سال قبل از آن این میزان حدود 38 درصد بود.
وی درباره سند تحول بنیادین نیز گفت : این سند ، یک سند بالادستی شناخته شده است که سال 91 به تصویب رسید .
وضعیت معیشتی فرهنگیان مناسب نیست
وزیر آموزش وپرورش گفت : تایید می کنم که وضعیت معیشتی فرهنگیان مناسب نیست و این مسئله با دستور رئیس جمهور در سازمان مدیریت در حال بررسی است .
آقای فانی درباره بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش افزود: در بخش آموزش و پرورش مبنای توسعه ما ، سند بالادستی تنظیم شده است که در آن اقدامات وزارتخانه به طور جزئی مشخص شده است .
وی خاطر نشان کرد: نقشه راه آموزش و پرورش آماده شده و در این چارچوب اقدامات پیش روی خود را در سال 94 تدوین کرده ایم.
فانی تاکیدکرد: در این سند زیر نظامهایی آماده شده است که امیدواریم در سند ششم توسعه آموزش و پرورش اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد : این طرح دو هدف کلی را دنبال می کند که بر اساس آن شاخص هایی تعریف شده است و به معلمان کمک می شود تا در رتبه بالاتری قرار گیرند.
فانی افزود: این طرح سبب می شود که شایستگی و مهارت های معلمان ارتقاء یابد.
وی افزود: هدف دیگر طرح رتبه بندی معلمان ایجاد انگیزه میان کارکنان آموزش و پرورش است که با هماهنگی های انجام شده دوشنبه هفته آینده این طرح اجرایی خواهد شد.
فانی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان تاکید کرد: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد این بیمه نیز با مشکلاتی مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد بستیم .
وی در ادامه گفت: قرارداد با بیمه دیگر تجربه خوبی نبود ودر حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق وبا صدور چک بر اساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.
فانی اضافه کرد: ارزیابی ها از این روش مثبت بوده است و اگر بازخورد خوبی داشته باشیم همین روش در آینده ادامه خواهد یافت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان گفت:تلاش می کنیم در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را برطرف کنیم .
وی افزود : در این زمینه در مجلس جلسه غیر علنی داشتیم که نتیجه آن تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس ، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بود که مسئولیت آن را حجت الاسلام ابوترابی به عهده دارد.
فانی گفت : در این کمیته بدنبال راهکارهای مناسب برای حل مسائل مختلف فرهنگیان هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره هزینه های غیر قانونی ثبت نام در بخش مدارس دولتی و ساماندهی آن افزود : سال گذشته در بودجه آموزش وپرورش 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که البته هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: این میزان بودجه برای 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا ما نیازمند کمک خانواده ها هستیم.
فانی در عین حال تاکید کرد : همواره گفته ایم که گرفتن پول نباید شرط ثبت نام باشد و با متخلفین برخورد می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه هر دانش آموز برای دولت گفت: این رقم برای هر دانش آموز،بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان است.
وی اضافه کرد : اگر در کنار این هزینه ها خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان نیست و اگر خانواده ای مایل به کمک نباشد هیچ اجباری در کار نیست.
فانی در باره عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش گفت : تا به حال بر اساس برنامه های کارشناسی شده عمل کرده ایم و به نظر می رسد این برنامه ها اصولی ودارای بازخوردهای مثبت بوده است .
وزیر آموزش و پرورش در پایان برنامه تیتر امشب شبکه خبر به برخی از پیامکهای مخاطبان هم پاسخ های کوتاهی داد .
در این پیامکها مسائلی همچون پرداخت حق الزحمه بازنشستگان آموزش و پرورش، مسائل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان حق التدریسی مطرح شده بود.