کاهش کیفیت در صنعت ساختوساز با فرار کاردانها
رییس سازمان نظام کاردانی کشور گفت: برخی سیاست ها باعث کاهش حضور کاردان های با تجربه در بخش ساخت و ساز مسکن شده است.
مهدی موذن در گفتگو با
خبرگزاری صداو سیما گفت: سازمان نظام مهندسی از سال 74 فعال شد و سال80 نیز سازمان نظام کاردانی آغاز به کارکرد.
وی ادامه داد : 6 سال تفاوت در اغاز به کار این دو سازمان باعث اختلاف در کشور شده است.
موذن تصریح کرد : تمام فرصت های ساخت و ساز در اختیار سازمان نظام مهندسی است و سیاست های اشتباه موجب شد تا کاردان های فنی ساختمان به سمت مهندسی شدن حرکت کنند که اتفاق ناگواری است ودر اینده خلا حضور کاردانها ، صنعت ساختمان را با مشکل روبرو می کند.
وی با بیان اینکه بی توجهی به سرمایه های کشور موجب ضربه زدن به اقتصاد کشورمی شود افزود: 80 درصد پهنه جغرافیای کشور در معرض وقوع زلزله است و باید به کیفیت ساختمانها توجه شود که جز با استفاده از کاردانهای با تجربه امکان پذیر نخواهد بود.
موذن ادامه داد: تخریب ساختمانها،گود برداری غیر اصولی ، استفاده از مصالح نادرست ساختمانی و رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان ازدلایل افت کیفیت ساختمان هاست.
رییس سازمان نظام کاردانی کشور با بیان اینکه در شناسنامه فنی ساختمان به مهندسی ناظر توجه شده واز کاردانهای فن و معمارهای تجربی غفلت شده است ، گفت: محتویات شناسنامه فنی فاقد مسایل فنی است زیرا در اجرای ساختمان حضور کاردانها بی تاثیر است.
موذن درباره استفاده از مجری ذی صلاح در ساخت و ساز مسکن گفت:شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی مصمم شدند تمام ساختمانها با متراژبیش از 500هزار مترمربع باید از سازنده با تجربه و با صلاحیت استفاده شود.
وی ادامه داد:در بحث ساخت و ساز باید از کاردان ها ی فنی و تجربی که صلاحیت ساخت و ساز دارند ، استفاده شود.
موذن افزود : 50 درصد کاردان های فنی ساختمانها به سمت مهندسی شدن پیش رفتند به طوریکه در کشور 330 هزار نفر مهندس و 60 هزار نفر کاردان فنی داریم.
در آزمون ورود به حرفه مهندسین و کاردان های فنی که در سازمان سنجش انجام شد در استان تهران 26 هزار مهندس و 233 نفر کاردان فنی شرکت کرده بودند که به ازای هر یک نفر کاردان 100نفر مهندس شرکت کردند و برای حفظ کاردان ها باید اشتغال و فعالیت بوجود بیاوریم تا به سمت مهندسی شدن نروند.
وی تصریح کرد: امار کاردان ها در مدت4 سال گذشته کاهش یافته ، زیرا عملکرد وزارت راه بر کاردان زدایی بوده است و اکنون شاهد افزایش مهندسان و ریزش کاردانها هستیم.