۳۶ دانشجوی بورسیه غیرقانونی مشکل دارند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: وزارت علوم هیچ اسمی از دانشجویان بورسیه غیرقانونی منتشر نکرده است و به غیر از ۳۶ دانشجو بورسیه، سایر دانشجویان مشکلی ندارند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا وسیما ، محمد فرهادی در نشست خبری که امروز در سالن همایش های وزارت علوم برگزار شد ،گفت : تعداد پذیرش دانشجویان غیر ایرانی (بورسیه) در سال 92 ، 1085 نفر بوده که این تعداد در سال 93 به 1123 نفر رسیده است.
وی افزود : تعداد دانشجویان غیر ایرانی ( غیر بورسیه) پذیرش شده در سال 92 ، 1527 نفر بوده که این تعداد در سال 93 به 2553 نفر رسیده است .
فرهادی گفت : همچنین تعداد دانشجویان تحت پوشش برنامه ها و فعالیت های ورزشی درون دانشگاهی در سال 92 ، 350979 نفر بوده که در سال 93 به 365908 نفر رسیده است .
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت دانشجویان بورسیه غیر قانونی گفت : من چندین بار شفاف سازی کرده ام و در این باره باید همان مباحث قبلی را تکرارکنم.
وی افزود : کسانی که اصل حکم بورس را دریافت نکرده بودند و کسانی که در یک شغل دولتی مشغول بوده اند ، باید تعیین تکلیف شوند.
وی افزود : البته یک عده از ایثارگران که مشکل داشتند ، مقرر شد هزینه تحصیلی آنها مشخص و مشکل آنها نیز حل شود.
فرهادی گفت: یک عده از دانشجویان که در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند به تحصیل خود را ادامه می دهند و وقتی به کشور برگشتند وضعیت آنها مشخص می شود.
وزیرعلوم گفت: در خصوص عده ای از دانشجویان که با سن بالا و یا معدل کارشناسی یا کارشناسی ارشد دچار مشکل شده بودند ارفاق هایی صورت گرفته است.
وزیر علوم اجازه نداشتن مدیران برای مصاحبه را تایید کرد
وزیر علوم ، تحقیقات وفناوری اجازه نداشتن مدیران کل این وزارتخانه برای مصاحبه با خبرنگاران را تایید کرد.
محمد فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره پاسخگو نبودن مدیران کل این وزارتخانه و نداشتن اجازه از مقام عالی وزارت برای مصاحبه با خبرنگاران افزود: مدیران کل این وزارتخانه باید تمام مسائل را بررسی کنند و سپس پاسخگوی خبرنگاران باشند.
چندی است که معاونان ومدیران کل وزارت علوم یا مصاحبه نمی کنند و یا به سختی مصاحبه می کنند.
آیین نامه شورایعالی انقلاب فرهنگی میزان انتخاب رؤسای دانشگاه ها
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: برای انتخاب ریاست دانشگاه ها آیین نامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی داریم و بر اساس آن عمل می کنیم.
فرهادی به پرسشی درباره استقلال دانشگاه ها افزود: استقلال دانشگاه ها به این معناست که دانشگاه ها هیات امناء دارند و این هیات امناء درباره سرنوشت عملکرد توسعه تحصیل جذب و استخدام تصمیم گیری می کنند.
وی گفت: یک سری مقررات آموزشی و پژوهشی داریم که وزارتخانه آنها را ارائه می کند و همچنین یک سری اختیارات را به دانشگاه ها تفویض کرده ایم.
فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره تفکیک جنسیتی افزود: درباره این موضوع مصوبه ای نداشته ایم و این موضوع مطرح نبوده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع دانشگاه ها پس از رفع تحریم ها گفت: باید در دوران پس از تحریم، دانشگاه ها رتبه های بین المللی کسب کنند و همکاری های علمی و بین المللی را توسعه دهند.
فرهادی افزود: در خصوص ارتقاء دانشگاه ها، دوره های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، حضور در صحنه های علمی بین المللی و تحقیقات کار مشترک مدنظر است.
وی گفت: از سایر دستگاه ها نیز خواسته ایم اگر توافق و برنامه ای داشتند، یک ضمیمه علمی برای انتقال تکنولوژی و فناوری داشته باشند.
فرهادی در پاسخ به پرسشی افزود: در برنامه های دولت به موضوع رشد علمی و توسعه و فناوری تاکید شده است و برای این موضوع باید تامین امکانات آموزشی، تاسیس رشته های جدید، تامین منابع علمی، مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: یکی از هدف گذاری ها تاسیس دوره های مشترک است و یکی از شاخص هایی که رشد علمی را نشان می دهد مقاله های مشترک با استادان و دانشمندان کشورهای دیگر است که این موضوع در چند سال اخیر کاهش یافته است.
فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره 3 هزار بورسیه افزود: در این خصوص گزارش را برای کمیسیون و نهادهای مسئول ارسال کردیم و تکلیف در این باره روشن است.
وی گفت: این سه هزارنفر، 5 ـ 6 گروه بودند و هر کدام شرایط خاص خود را داشتند.
همچنین حسین سالار آملی معاون وزیر علوم در امور همکاری های بین المللی گفت: روند کیفی دانشگاه های ما در سطح بین المللی به گونه ای است که بسیاری از دانشگاه های بین المللی خواستار جذب دانشجویان ما هستند.
وی افزود: فکر می کنیم در برخی از رشته های خاص پس از رفع تحریم ها ارتباطات ما گسترده تر و در سطح وسیع تری برقرار شود.
همچنین دکتر احمدی معاون آموزشی وزیر علوم نیز گفت: موضوع رشد علمی، موضوعی یکساله نیست.
احمدی افزود: رشد علمی حداقل برای 4 سال قبل است به این معنا که اگر در دوره قبلی ما رشد علمی داشته ایم، برای سال های قبل از آن بوده است و برای ارزیابی دولت فعلی نیز باید یک یا دو سال آینده را مورد توجه قرار داد.
وی گفت: برای رشد علمی باید ملزومات و زیرساخت های آن را آماده کنیم.
احمدی افزود: عربستان حدود 7 میلیارد دلار اعتبار برای تحقیقات علم و فناوری در نظر گرفته است در حالیکه کل اعتبارات آموزش عالی ما کمتر از 2 میلیارد دلار است.
وی گفت: توسعه علم و فناوری به معنای توسعه اقتصاد کشور است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه کشور، به صورت ویژه به موضوع علم و فناوری توجه شود.
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت افرادی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند گفت: در این باره تسهیلاتی ایجاد شده است و در برخی موارد دانشگاه ها مجاز به بررسی و پذیرش فارغ التحصیلان خارج از کشور هستند.
وی افزود: لیستی که در خصوص اسامی سه هزار بورسیه منتشر شده در دولت فعلی چنین لیستی از وزارت علوم بیرون نرفته است و اینکه این کار توسط چه کسی و چگونه انجام شده است نهادهای امنیتی موضوع را بررسی کرده اند.
47 درصد از رشته های دانشگاه ازاد مورد تایید قرار گرفت
وزیر علوم تحقیقات وفناوری گفت: طی بررسی های صورت گرفته 1408پرونده یعنی 47 درصد از رشته های دانشگاه ازاد مورد تایید قرار گرفتند.
فرهادی گفت: تعداد دانشجویان تحت پوشش مسابقات و فعالیت های قهرمانی در سال 92، هشت هزار و 200 نفر و تعداد دانشجویان در این بخش در سال 93 به 15 هزار و 892 نفر رسیده است.
وی افزود: تهیه، تدوین و ابلاغ دستوالعمل ویژه دانشجویان دکتری، پرداخت وام دکتری به 899 نفر به مبلغ 26 میلیارد ریال، پرداخت هزار و 700 میلیارد ریال انواع تسهیلات به 316 هزار و 993 نفر، تدوین دستوالعمل خوابگاههای غیر دولتی وشیوه نامه های اجرایی و انظباطی، تهیه طرح تبدیل اعتبار یارانه تغذیه به وام تغذیه دانشجویی ازجمله عملکرد وزارت علوم در بخش معاونت دانشجویی بوده است.
فرهادی به عملکرد بخش همکاری های علمی و بین المللی اشاره کرد و گفت: برگزاری اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حضور 61 وزیر و معاون وزیر در اسفند 93 ، حضور بیش از هزار و 832 نفر از اساتید جهت تدریس و تحقیق و شرکت در کارگاه اموزشی، ورود هیئت علمی دانشگاهی از کشورهای المان ، اتریش ، امریکا ، استرالیا ، عمان ، ایتالیا ، فرانسه در اردیبهشت 94، سفر دبیر کل یونسکو پس از 10 سال به کشور، برگزاری 164 دوره اموزشی مشترک با حضور اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور از جمله فعالیتهای وزارت علوم در این بخش بوده است.
وی افزود: براساس بررسی های صورت گرفته هم اکنون تعداد نشریات دانشجویی به 4 هزار و 336 نشریه، تعداد کانون های فعال فرهنگی 3 هزار و 110 کانون، تعداد تشکل های دانشجویی به 285 مورد رسیده و در طی سال های 94-93 بیش از 400 کرسی ازاد اندیشی برگزار شده است.
فرهادی گفت: تدوین منشور حقوق دانشجویی برای اولین بار، برگزاری 500 کنگره شهدای دانشجویی در سطح دانشگاهها و تدوین 32 جلد کتاب شهدای شاخص استانها از جمله عملکرد معاونت فرهنگی واجتماعی وزارت علوم بوده است.
وی افزود: امضا تفاهم نامه همکاری میان 9 دانشگاه، تدوین لایحه مقابله با تقلب های علمی مصوب هیئت دولت که در حال طی شدن مراحل بعدی است از دیگر فعالیت های معاونت پژوهشی وزارت علوم است.
دکتر فرهادی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضع انتخاب روسای دانشگاهها گفت: انتخاب روسای دانشگاهها در کمیته (انتخاب روسای دانشگاهها) جریان دارد و سایر روسای دانشگاه ها نیز تعیین تکلیف می شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اخبار اختلاس صندوق رفاه وزارت علوم گفت: این پرونده در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار گرفته که مبلغ ان 3 میلیارد تومان بوده است و مربوط به قراردادهایی است که به نتیجه نرسیده است و مقرر شده که صندوق رفاه از محل ضمانت بانکی اصل پول را برگرداند.
فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره رشته های بدون مجوز دانشگاه ازاد گفت: جمع بندی در مسیر قانونی انجام و یکسری تصمیماتی گرفته شده است و کمیته ای نیز برای بررسی در این رابطه تشکیل شده که جلسات هفتگی ان نیز مورد تایید است.
وی افزود: یکسری از این پرونده ها ناقص بوده و در مجموع کمیته ای 5 نفره، دو هزار و 981 پرونده مربوط به رشته محل های فاقد مجوز را از تاریخ 15 اذر 93 تا پایان اردیبهشت 94 مورد بررسی قرار داده اند که در نهایت هزارو 408 پرونده یعنی 47 درصد از رشته های دانشگاه ازاد مورد تایید قرار گرفت و مشخص شد که 53 درصد از این رشته ها فاقد تایید هستند.
فرهادی گفت: هیچ تفاوتی میان رشته های دانشگاه ازاد و سایر دانشگاههای دولتی وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با بحث کار افرینی دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاهها گفت: نقش اشتغال زایی سهم اموزش عالی 30 درصد است.
فرهادی افزود: بازنگری رشته های اموزش عالی اغاز شده و تا پایان تابستان مورد تصویب قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص آمایش آموزش عالی گفت: وضعیت آمایش آموزش عالی تا پایان تابستان نهایی و به شورای انقلاب فرهنگی ارسال می شود.