احتمال افزایش قیمت خودرو به رغم توافق
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: نه تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش می یابد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ هاشم یکه زارع در ادامه نشست خبری افزود : احتمال دارد جریان هایی پشت طرح کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و شاید عده ای در بازار غیر واقعی تلقین می کنند که قیمت خودرو به سمت و سویی دیگر می رود.
وی گفت: دولت درپی ثبات نرخ ارز است و وقتی ثبات ایجاد شود واحدهای تولیدی بتدریج فعال می شوند و درپی رونق تولید و اشتغال قدرت خرید افزایش می یابد اما اعتقاد ندارم کاهش قیمتی در حوزه خودروهای داخلی روی دهد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه سیاست ایران خودرو راه اندازی سایت در خارج از کشور نیست ، افزود : ما 3 سایت تولید خودرو در ونزوئلا ، سنگال و بلاروس داریم که در ونزوئلا سهامدار یک شرکت هستیم و درحال سرمایه گذاری در سنگال و فروش سایت بلاروس را در دست انجام داریم.
یکه زارع در مورد صادرات خودرو به جمهوری آذربایجان گفت : هدف ما صادرات خودرو به آذربایجان نیست بلکه قصد داریم از طریق راه اندازی خط تولید "اس کی دی" و بعد به صورت "سی کی دی" با بخش خصوصی آن کشور همکاری کنیم.
وی در مورد مذاکره با خودروسازان امریکایی تصریح کرد: تابع سیاست نظام و دولت هستیم و تا این لحظه با هیچ یک از شرکت های خودروساز امریکایی مذاکره ای نداشتیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: محصولات دیگر سوزوکی شامل سوئیفت ، فیاد و سلریو که می تواند رقیب جدی محصولات کوچک باشد در داخل کشور تولید و بخشی از آن صادر خواهد شد.
وی درباره تولید خودرو در ایران خودرو گفت: سال گذشته 600 هزار دستگاه خودرو تولید شد و در چهارماه امسال هم حدود 200 هزار دستگاه خودرو تولید شد که 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و 12 درصد نسبت به برنامه داخلی شرکت بیشتر است و پیش بینی می شود امسال هم 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم.
۲۲ درصد از بازار جهانی فروش پژو در ایران
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: شرکت پژو فرانسه با خروج از ایران ۲۲ درصد از بازار جهانی فروش محصولات خود را از دست داد.
هاشم یکه زارع در نشست خبری با اشاره به سفر هیات فرانسوی به ایران افزود : هیچ مقام خودرویی ، فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را در سفر به تهران همراهی نمی کند.
وی گفت : در بیش از یک سال اخیر مذاکرات خوبی با شرکت فرانسوی پژو داشتیم که حاصل ان تفاهم برای تاسیس یک شرکت مشترک به صورت 50 - 50 برای تولید محصول ، ایجاد مرکز تحقیقات مشترک و صادرات 30 درصد خودروهای تولیدی بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه پژو باید در قبال رفتاری که در گذشته داشته است ، باید پاسخگو باشد ، تصریح کرد : با وجود قراردادی که با پژو تنظیم شده است ، این شرکت نباید خود را شریک اصلی ایران خودرو بداند.
یکه زارع افزود : ما بر اساس منافع کشور و منافع شرکت شریکی را انتخاب می کنیم که مقتدر و بزرگ است و نسبت به چیزهایی که قول می دهد باید متعهد باشد.
وی درمورد استقرار و فعالیت کارشناسان پژو در ایران خودرو گفت : کارشناسان پژو در چارچوب قراردادی که با ایران خودرو دارند رفت و امد می کنند اما حضور دائمی ندارند.
یکه زارع درباره قراردادهایی که با شرکت های خارجی منعقد می شود ، افزود : قراردادها باید محکم باشد تا طرف خارجی به راحتی بازار ایران را ترک نکند و اگر چنین تصمیمی گرفت ، خسارت پرداخت کند.
نمایندگی بنز بزودی در ایران گشایش می یابد
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : ایران خودرو بزودی قرارداد 10 ساله ای را برای تولید خودروهای تجاری با ساخت داخل مناسب ، با شرکت خودروسازی بنز امضا می کند.
هاشم یکه زارع در نشست خبری با بیان اینکه بزودی یک قرارداد 5 ساله نیز برای تولید خودروهای سواری با این شرکت المانی نهایی می شود ، افزود : شرکت ستاره ایران وارد کننده و شرکت تاپ خودرو تولید کننده خودروهای سواری بنز در اینده نزدیک تولید و عرضه محصولات بنز را در کشور اغاز می کنند.
وی همچنین از امادگی بنز برای خرید 50 درصد شرکت ستاره ایران و تولید خودروهای لوکس در کشور خبرداد و گفت : علاوه بر این بنز امادگی خود را برای خرید 30 درصد شرکت ایدم تبریز و تولید موتور مطابق با استانداردهای روز دنیا اغاز خواهد کرد و در محورخودرو که اکسل تولید می کند نیز فعالیت خود را توسعه می دهد که در نتیجه ان سهم ایران خودرو افزایش می یابد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود : بنز از شرکای قدیمی ایران خودرو است که بازار ایران را درپی تحریم ها ترک کرد اما اکنون تمام قد تصمیم به حضور در بازار ایران دارد که 2 تا 3 ماه اینده دفتر ان در تهران افتتاح می شود.
مذاکره ایران خودرو با فولکس آلمان
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: ایران خودرو مذاکراتی با شرکت خودروسازی فولکس آلمان از قدرتمندترین و معتبرترین شرکتهای خودروساز دنیا داشته است.
هاشم یکه زارع در نشست خبری افزود: سرمایه گذاری مشترک ، ساخت داخل و ایجاد مرکز تحقیقات و صادرات از موضوع های محوری ایران خودرو در مذاکره با شرکت های خودروساز خارجی است.
وی گفت : شرکت فولکس از بزرگترین شرکت های خودروساز المانی است که چند شرکت خودروساز دیگر از جمله آئودی ، اشکودا و سئات را در زیرمجموعه خود دارد.
یکه زارع افزود : فولکس که اکنون عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده خودرو چین را در اختیار دارد، قرار است تا 5 سال اینده به بزرگترین شرکت خودروسازی در دنیا تبدیل شود.
خودروسازان خارجی توان رقابت با خودروسازان داخلی را ندارند
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : هیچ خودروساز خارجی حتی با ساخت داخل توان رقابت با خودروهای تولیدی ما ندارد.
هاشم یکه زارع افزود : خودروهایی که در داخل تولید می شود حداقل با یک فاصله قیمتی 30 درصدی ارزانتر از خودروهای خارجی تولید می شود.
وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد از سبد خودروهای تولیدی ما را خودروهای لوکس تشکیل می دهد ، گفت : بیشترین نیاز خودرویی ما به لحاظ قیمت بین 25 تا 35 میلیون تومان است و ما با در نظر گرفتن کشش بازار در این سطح حرکت می کنیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود : با سرمایه گذاری مشترک در تولید خودروهایی که امار تولید انها 50 تا 100 هزار دستگاه است ، مانع از خروج سرمایه گذار خارجی از بازار ایران خواهیم شد.
یکه زارع گفت : البته 80 درصد قراردادهای بین المللی در تمام دنیا مشترک است و تنها 20 درصد ان مربوط به شرایط کشوری است که قرارداد می بندد.
وی رنو را از شرکای تجاری ایران خودرو دانست و افزود : شرکت رنو فرانسه قرار بود از طریق شرکت رنو پارس 200 هزار دستگاه ، ایران خودرو 150هزار دستگاه و پارس خودرو 150 هزار دستگاه و در مجموع 500 هزار دستگاه تندر90 تولید و بخشی از ان را صادر کند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه این تولید محقق نشد، گفت : از زمان تولید تندر 90 در ایران تا امروز حداکثر 400 هزار دستگاه از این خودرو تولید شده است.
وی افزود : ایران خودرو مستقیم با رنو فرانسه مذاکره می کند و همان چارچوب های پژو و دیگر شرکت ها را در مذاکرات رعایت کرده است و برنامه ما تولید رنو کلیو4 ، رنو کپچر و سرمایه گذاری مشترک برای تولید 150 هزار دستگاه رنو کی وی است.
یکه زارع با بیان اینکه تندر 90 با شکل جدید تا اخر امسال به بازار عرضه خواهد شد ، گفت : برای هر محصولی که به بازار عرضه می شود ، عمری تعریف شده است و با توجه به اینکه مردم دوست دارند محصولات جدیدی را ببینند اگر من در ان زمان تصمیم گیر بودم هرگز سراغ فیس لیفت (تغییر شکل و ظاهر جدید) تندر 90 نمی رفتم .
شرایط سختتر برای چینیها در بازار خودرو ایران
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با ورود شرکتهای خودروساز اروپایی شرایط برای شرکتهای چینی در بازار خودرو ایران سختتر خواهد شد .
هاشم یکه زارع در نشست خبری افزود : هرچند خودروهای چینی از نظر مشخصات فنی و کیفیت توان رقابت با خودروهای اروپایی را ندارد اما قیمت مناسب محصولات چینی باعث شد تا خودروسازان این کشور از فرصت های ایجاد شده در دوران تحریم نهایت استفاده را ببرند.
وی گفت : با ورود خودروسازان اروپایی به ایران جا برای خودروسازان چینی تنگ خواهد شد و چینی ها برای حضور در بازار خودرو ایران چاره ای جز تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات خود ندارند.
یکه زارع با بیان اینکه نفی کامل صنعت خودروسازی چین یا پذیرش بی چون و چرای ان هر دو غلط است ، افزود: چین باید نگاه خود را درباره خدمات پس از فروش" که گفته می شود صاحب اول و اخر خودرو چینی کسی است که این خودروها را خریداری می کند" تغییر دهد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص تولید محصولات چینی در ایران خودرو گفت : سهم خودروهای چینی در سبد محصولات ایران خودرو حداکثر 5 درصد خواهد بود.
برای هیچ شرکت خارجی فرش قرمز پهن نخواهیم کرد
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: ایران خودرو برای همکاری با شرکتهای خودروساز خارجی فرش قرمز برای آنها پهن نمیکند.
هاشم یکه زارع در نشست خبری افزود: شرکت پژو باید بداند درخصوص رفتاری که در گذشته داشته است پاسخگو باشد و برغم مذاکرات انجام شده و قراردادهای تنظیم شده با پژو این شرکت نباید مطمئن باشد که شریک اصلی ایران خودرو خواهد بود.
وی گفت : سیاست ایران خودرو در قبال کشورهایی که در جریان مذاکرات مواضع مناسبی در مقابل ایران اتخاذ نکرده اند و به حقوق حقه ایران توجه نکردند همان سیاست نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است.
یکه زارع گفت : رفتار ناجوانمردانه و غیرعاقلانه پژو با بازار ایران که به اخراج 8 هزار کارگر این شرکت ( شرکت پژو) هم منجر شد مشکلاتی را هم برای پژو و هم برای ایران خودرو ایجاد کرد.
وی گفت: پژو 22 درصد از فروش جهانی پژو مربوط به بازار ایران بود که در نتیجه خروج این شرکت از ایران این بازار بزرگ را از دست داد.
یکه زارع افزود : درحال حاضر ایران خودرو با پژو، رنو و سوزوکی همکاری دارد و در کنار اینها با یک شرکت قدرتمند اروپایی به عنوان شریک چهارم در حال مذاکره است.
وی تصریح کرد : ایران برای کشورهایی که به دنبال بازار مطمئنی هستند بسیار مهم خواهد بود.