تاجگردون: ضرورت بررسی جدی سوابق کشورها
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مصاحبه با
خبرگزاری صدا و سیما گفت: بررسی سوابق کشورها در انتخاب شرکای اقتصادی جدید، "خیلی مهم" میباشد.
غلامرضا تاجگردون افزود: به نظر می رسد در دوران تحریم ها صنعت ما از نظر نوع فناوری چرخشی جدی داشت و بیشتر کشورها که مراوده داشتند به صنایع ما ورود پیدا کردند.
وی ادامه داد: باید به زیرساخت های کشور هم توجه کنیم.
نماینده مردم گچساران اظهار داشت: زیرساخت های ما شرایطی را فراهم می کند که می توانیم از صنایع جدید یا رشته های جدید استفاده کنیم.
وی افزود: باید دقت کنیم که امروز فناوری در دنیا صرفا در انحصار یک کشور نیست، مثلا در صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته می توانیم تنوع داشته باشیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استفاده از صنعت اروپا در برخی امور مشکلی ندارد و شاید هم درست باشد.
وی با بیان اینکه نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، گفت: مسئولان و صنعت ما در شرایطی هستند که بخواهند انتخاب کنند.
این نماینده اقتصاددان مجلس با بیان اینکه استفاده از صنعت غرب دور از دسترس نیست، گفت: نباید فراموش کنیم خیلی از چیزهایی که در گذشته نداشتیم، امروز داریم.
وی در مورد اولویت واردات یا صادرات در دوران پساتحریم هم اظهار داشت: واردات در صنایع وابسته به ویژه در صنعت نفت و گاز که مزیت نسبی ماست، برای ایجاد سرعت در مناطق مشترک ایراد ندارد ولی واردات مصرفی دیگر بس است.
وی افزود: خوشبختانه واردات کالاهای مصرفی کنترل شده است و نباید جامعه را مصرف گرا کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد سرمایه های آزاد ایران از محل جمع بندی مذاکرات هسته ای نیز گفت: سرمایه ای که آزاد می شود چند بخش است.
وی افزود: یک بخش متعلق به دولت است که باید در سازوکار بودجه تعریف شود، خارج از بودجه نمی شود خرج کرد و نباید هم خرج شود.
تاجگردون گفت: سازوکار بودجه هم مشخص است که سهمی متعلق به صندوق توسعه بوده و مابقی در بودجه خرج می شود.
وی ادامه داد: یک بخش دیگر سرمایه های آزاد شده متعلق به بانک مرکزی است یعنی داراییهای بانک مرکزی است که در سالهای گذشته دولت خرج کرده است.
تاجگردون تاکید کرد: سرمایه بانک مرکزی جزو دارایی های ارزی است و بانک مرکزی باید با مدیریت خاص عمل کند.
وی اظهار داشت: بانک مرکزی قطعا به این مسیر خواهد رفت که از این منابع برای تشویق صادرات استفاده کند.
علی لو: سوابق شرکتها جزو اولویتهاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: روابط ما با شرکتهایی که در بحث تحریمها، با بدعهدیهای خود سابقه بدی بر جای گذاشتهاند، مبتنی بر کینهتوزی و انتقام نیست اما سوابق نقش تعیینکنندهای ایفا خواهد کرد.
علیلو افزود: قطعاً بعد از مذاکرات، ورود سرمایه گذاران با سرمایه های خود رو به افزایش خواهد بود و در حقیقت شروع مذاکرات اساساً ازجانب طرفهای غربی و امریکایی، به خوبی نشاندهنده اهداف اقتصادی و تلاش آنها برای ورود به فرصتهای اقتصادی و بازارهای موجود در ایران بوده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: سخنان رهبری نیز مؤید همین مطلب بوده است که طرفهای مذاکره کننده بیش از ایران متحمل ضررهای اقتصادی شده اند.
وی در ادامه با اشاره به سابقه برخی از شرکتهای سرمایه گذار در ایران خاطرنشان کرد: ما، هم شاهد سابقه خوب و هم سابقه بد برخی از این شرکتها بوده ایم.
علیلو افزود: ما با شرکتهایی که روزی سوء سابقه ای در بحث تحریمها از خود بر جای گذاشته اند، کینه توزی نمی کنیم و انتقام نمی گیریم اما اولویت ما باید بر روی سوابق گذشته این شرکتها تعیین شود.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در ادامه با اشاره به سوابق خوب برخی از شرکت های سرمایه گذار در کشور گفت: در حال حاضر سرمایه گذارانی چند ملیتی داریم که با سرمایه ای هنگفت و سابقه ای خوب، به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند، شرکت هایی که حتی در دوران جنگ و پس از آن و با پیش آمدن تحریمها نیز نقض عهد نکردند و امروز دوباره در سطوح مختلف از جمله تولید برق خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی خاطرنشان کرد: اما در سوی دیگر برخی از شرکتهای فرانسوی و اروپایی نیز با بدعهدی های خود سابقه بدی بر جای گذاشته اند.
علی لو تأکید کرد: ایران باید با قدرت انتخاب و مدیریت صحیح گزینه ها، بدون هیچ گونه کینهتوزی اقدام به انتخاب شرکتهایی با سابقه عملکرد خوب در کشور کند.
نباید در فضای هیجانی ایجاد شده عنان کار از دست خارج شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه درخصوص سمت و سوی این سرمایه گذاریها با اشاره به راهبرد اقتصاد مقاومتی گفت: نباید در این فضای جدید ایجاد شده و هیجانهای بعضاً کاذب و بعضاً واقعی که هم در داخل و هم در خارج ایجاد شده است، عنان و افسار کار را از دست خارج کنیم.
علی لو تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی تنها مختص به دوره تحریم نبوده است و متعلق به دوره پساتحریم و افق دور ایران نیز هست.
وی افزود: امروز با اقتصاد مقاومتی، ایران به دنبال تحقق یک اقتصاد پایدار، درونزا و برونگراست و در این خصوص وظیفه دولتمردان، سیاستمداران و مدیران ارشد ما این است که با هوشمندی بالا، سرمایه گذاران را در جهت راهبردهای کلان سوق دهند و بتوانند با استفاده از نیروهای جوان، نخبه و دانشگاهی ایران سرمایه های خارجی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی قرار دهند.
جذب سرمایه در زیرساختهای کشور باید اولویت اصلی باشد
نماینده مردم شبستر در ادامه گفت: امروز ما به سرمایه گذاریهایی نیاز داریم که از خام فروشی جلوگیری کند، برای مثال با جلوگیری از فروش گاز به صورت خام، آن را در داخل به انرژی و فرآورده های پتروشیمی تبدیل کند.
وی افزود: اساس ، زیرساختهای ماست و لذا در این خصوص، این سرمایه گذاران و سرمایه های آنها هستند که باید در اختیار برنامه های داخلی ما قرار گیرند، نه اینکه ما در جهت سمت و سوی این سرمایه گذاران قرار بگیریم.
علی لو در ادامه با اشاره به فضای ملتهب سرمایه گذاری در کشور خاطرنشان کرد: فضا، فضای ملتهبی است اما بخشی از این فضا کاذب است و در آن احتمال هر گونه انحراف از برنامه ها و راهبردهای اقتصادی نظام وجود دارد اما امیدواریم همچنان که در اصل مذاکره شاهد دقتی گسترده ازجانب تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور محترم بودیم و البته نظارت بالای مقام معظم رهبری که با مدیریت داهیانه خود در اصل مذاکرات نقش مهمی ایفا کردند، همچنان آن حساسیت و مدیریت را دولت عزیز و محترم ما، در پساتحریم نیز بر سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.
وی در پایان یادآور شد: این سرمایه ها و سرمایه گذاران هستند که باید در اختیار مدیریت و راهبرد داخلی باشند نه اینکه مدیریت و راهبردها و برنامه های داخلی ما در اختیار سرمایه های تازهوارد قرار بگیرد، باید با مدیریت صحیح به این موضوع سمت و سو داده شود تا به نفع اقتصاد و منافع ملی ما هدایت شوند.
توکلی؛ انتقاد از مراودات اقتصادی با برخی اروپایی ها
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیل مراودات اقتصادی با برخی کشورهای اروپایی به شکلی که صورت می گیرد نادرست است.
احمد توکلی افزود: در هر جای دنیا سیاست خارجی دولتها در خدمت اقتصاد ملی است و ارتباط دوطرفه دارند.
وی ادامه داد: وقتی در مسئله امنیتی مهمی مثل هستهای برخی کشورهای اروپایی مواضع نادرست در قبال جمهوری اسلامی ایران می گیرند تسهیل مراودات اقتصادی با آنها به شکل فعلی اشتباه است.
این نماینده اقتصاددان مجلس تأکید کرد: آنها باید شعف نشان دهند نه ما.
وی ادامه داد: شوق کشورهای خارجی برای مراوده اقتصادی با ایران برای تصرف بازار داخلی 80 میلیون ایرانی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اگر فعالیت اقتصادی کشورهای خارجی به رقیب سرسختی برای تولید داخلی تبدیل شود، تولید داخلی ما که در رکود است ضربه دیگری خواهد خورد.
وی گفت: سرمایه خارجی باید به سمتی هدایت شود تا حلقه های مفقود اقتصادی ملی را تکمیل کند نه اینکه وارد فضاهایی شود که قدرت تولید داخل در آن حوزه خوب است.
میرمحمدی: اولویت با آنهایی که دشمنی نکرده اند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخاب شرکای اقتصادی کشورمان پس از اجرای مذاکرات هسته ای دقت می کنیم و فروش سلاح های شیمیایی به دشمن علیه کشورمان و انتقال خون های آلوده از فرانسه را فراموش نخواهیم کرد.
میرمحمدی افزود: معتقدیم باید از ظرفیت های اقتصادی این تفاهم به گونه ای استفاده شود که اقتصاد بومی دچار خدشه نشود.
وی اضافه کرد: توجه به توان تولید داخلی باید جزو اولویت های اصلی تصمیم گیری های اقتصادی قرار گیرد زیرا قرار نیست دوباره درهای کشور به سوی کالاهای خارجی باز و کشور به بازار مصرفی مبدل شود.
این نماینده مجلس با تاکید بر رونق تولیدات داخلی و انتخاب رویه ای برای ارزآوری تولیدات گفت: باید سعی کنیم کالاهای پایه و واسطه ای به کشور وارد شود و حتماً وارداتی داشته باشیم که منجر به انتقال دانش فنی به داخل شود.
میرمحمدی درباره دارایی های بلوکه شده کشورمان در خارج نیز افزود: پس از آزادسازی، این اعتبارات حتماً باید به صندوق توسعه ملی واریز و از ورود مستقیم آنها به بازار جلوگیری شود در غیر این صورت بازار کشور با تورم افسارگسیخته ای مواجه خواهد شد.
وی گفت: با توجه به سیاست های اقتصادی منضبطی که دولت در دو سال گذشته در پیش گرفته باید با آزاد شدن اعتبارات بلوکه شده این مبالغ به پشتوانه ای برای بخش تولید مبدل شود.
میرمحمدی با بیان این که امروز در مرحله گذار هستیم و بسیاری از راههای سخت را پیموده ایم گفت: اکنون طرف های غربی در صدد ورود به بازار ایران و به واسطه ما بازارهای 300 میلیون نفری منطقه هستند و باید توجه کنیم که از این ظرفیت استفاده کنیم تا موجب افزایش تکنولوژی دانش بنیان و فناوری برای ارتقاء تولیدات مشترک شود.
این نماینده مجلس درباره انتخاب شرکای اقتصادی پس از توافق هسته ای افزود: در این زمینه باید به گونه ای عمل کنیم که شرکایی انتخاب شوند که با ملت ایران دشمنی نکرده باشند.
میرمحمدی گفت: ما با کشورهایی شریک می شویم که اگر همراه ما نبودند حداقل علیه ما نیز دشمنی نکرده باشند و مسئولان تصمیم گیر باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: ما نباید به دشمنان اعتماد کنیم بلکه باید اعتمادمان بر توان داخلی متمرکز شود و در چراغ سبزی که ایجاد شده عملکرد گذشته کشورها را مدنظر قرار دهیم تا هزینه مضاعفی نداشته باشیم.
جلیلی: دوطرفه بودن رویکرد اقتصادی آینده
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رویکردهای اقتصادی در آینده باید دوطرفه باشد و ما نیز امکان سهم بردن از بازارهای بیرونی را داشته باشیم.
جلیلی درباره عملکرد دولت پس از اجرای جمعبندی مذاکرات افزود: باید امکانی ایجاد کنیم که منابع ما در کشورهای دیگر موجب تحرک بخشی فرصتهای ما شود.
وی گفت: راهبرد دولت در دو بخش اثرگذار است؛ یکی فرصتهایی که در حوزههای فعالیتهای اقتصادی و بازارهای جهانی معین می شود و امکان حضور و سهمبری فعالان اقتصادی را افزایش می دهد و دیگری شرایط درونی کشور است تا سرمایه های خارجی ایرانیان خارج از کشور و موسسات متقاضی به بازارهای داخلی وارد شود.
جلیلی افزود: جذب سرمایه خارجی و آزادسازی منابع فرصت افزایش صادرات نفتی، صنعتی و خدماتی اگر به همراه برنامهریزی مدون و هدفگذاری شده نباشد موجب اتلاف منابع خواهد شد.
وی گفت: باید بهره گیری از منابع با هدف اجرایی شدن شاخص های اقتصاد مقاومتی بهویژه تقویت تولید داخلی و ملی جزو اولویت مهم تصمیم گیران اقتصادی قرار گیرد.
جلیلی با تأکید بر اینکه باید بپذیریم نگاه جامعه بعد از توافق برای بهره گرفتن از فرصت ها تغییر می کند افزود: دولت باید رشد و توسعه اقتصادی را با محوریت تولید ملی در دستور کار خود قرار دهد تا موجب ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و رقابتی شدن فعالیت های اقتصادی شود.
وی گفت: منابع کنونی دولت نیز قابل توجه است و باید با مدیریت صحیح آن را برای رشد و توسعه کشور هزینه کند.
جلیلی با اشاره به اینکه براساس تجربه هر وقت دولت ها با منابع سرشار مواجه شدهاند، ناگهان واردات کالاهای مصرفی که مابازای تولیدی آن در داخل وجود دارد سرعت می یابد، افزود: با این رویه به کشوری تبدیل می شویم که مایه ایجاد اشتغال دیگران خواهیم شد و کشورمان به بیماری هلندی مبتلا می شود.
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه انتخاب شرکای اقتصادی پس از اجرای توافق گفت: در انتخاب سرمایه گذاران باید ظرفیت تولید مبتنی بر مزیت رقابتی ملاک قرار گیرد.
جلیلی افزود: در گذشته شرکای راهبردی ما حتی حاضر نشدند برای محصولاتشان که در کشورمان تولید می شد در کشورهای دیگر بازاریابی کنند و اکنون باید شرکا ضمن اثرگذاری توان ما را در بخش های مختلف به ویژه انتقال فناوری ارتقا دهند تا صاحب مزیت اقتصادی در منطقه شویم.
وی گفت: جهت دهی شرکا به بازار سرمایه نیز باید در انتخاب مورد توجه قرار گیرد چرا که بازار سرمایه ما نیازمند پشتیبانی و حمایت است.
کاتب: همسایگان و کشورهای جنوب غرب آسیا در اولویتند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: در شرایط کنونی آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که بعد از توافق قطعی فراموش نکنیم که چه کشورهایی در سخت ترین شرایط و بحرانی ترین تحریم ها در کنار ملت ایران بودند و باید آنها را در اولویت روابط تجاری و اقتصادی خود قرار دهیم.
کاتب افزود: در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه نحوه ارتباط با کشورهای منطقه مشخص شده است و باید پس از توافق ، کشورهای همسایه و جنوب غرب آسیا که از لحاظ ساختار اقتصادی شبیه ایران هستند در اولویت برنامه های اقتصادی قرار گیرند.
نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: ایستادگی ، مقاومت ، اقتدار ملت و تفکر بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری موجب موفقیت مان در صحنه های گوناگون بوده است و اگر بخواهیم از مسیر اصلی انقلاب منحرف نشویم باید این رویکرد را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی گفت: اگر مذاکرات هسته ای را با قدرتهای جهان انجام می دهیم به معنی آن است که ایران حاضر است با نگاه احترام متقابل این روند را با همه کشورهای جهان داشته باشد.
کاتب همچنین درباره مدیریت استفاده از دارایی های آزاد شده ایران در زیرساختهای اقتصادی کشور با بیان اینکه مجلس مراقب هزینه کرد و سرنوشت این داراییهاست افزود: باید توجه داشت که در فرصت کوتاه ؛ تحول بزرگ اقتصادی رخ نمی دهد و باید عقب ماندگی های بزرگی که داشته ایم با مدیریت منابع برطرف کنیم.
کاتب به 2 هزار و 900 طرح ملی و 35 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح ها نیازمند اعتباری حدود 400 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: در صورت بازگردانده شدن اعتبارات بلوکه شده کشورمان باید این منابع در بخش حمایت از تولید و اجرای زیرساخت های عمرانی هزینه شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما مراقبیم تا درآمدهای بلوکه شده نفتی به سوی واردات بی رویه سوق پیدا نکند چرا که از این ناحیه ضربه جدی به رونق اقتصادی وارد خواهد شد.
کاتب افزود: مجلس شورای اسلامی روند اقتصادی کشور بویژه پس از اجرای توافق هسته ای را رصد و با نظارت و کنترل خود سعی می کند تا در روند رو به رشد اقتصادی خللی ایجاد نشود و دشمنانمان نتوانند از این شرایط سوءاستفاده کنند.
قوامی: هوشمندانه برخورد کنیم
مجلس شورای اسلامی درباره شرایط اقتصادی کشور پس از تحریم گفت: باید در انتخاب شرکای تجاری مان هوشمندانه برخورد کنیم و از کسانی که در دوران سختی ها به ما کمک کردند ، در فضای جدید غافل نشویم.
هادی قوامی نماینده اسفراین با اشاره به اینکه جهت گیری واردات باید به سمت کالاهای سرمایه ای باشد تاکید کرد : ما باید تا می توانیم کالاهای سرمایه ای را برای کمک به بخش سرمایه های فرسوده وارد کنیم تا اقتصادمان را حیاتی دوباره بخشیم.
وی افزود : کالای سرمایه ای باعث رشد و توسعه کشور خواهد شد و تولید ملی را متکی به نیروهای داخلی خواهد کرد از طرفی اگر روز دیگری اتفاق مشابهی افتاد اقتصادمان را مقاوم سازی کرده ایم.
قوامی تصریح کرد : برای توانمندسازی اقتصاد کشور باید کالاهای سرمایه ای ما در سبد کالای خرید سهم بالایی داشته باشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین توجه به صادرات را یکی دیگر از اقداماتی دانست که باید دولت به آن توجه ویژه داشته باشد و افزود: در بخش صادرات باید جهت گیری ما به گونه ای باشد که باعث تعامل با دنیا و نیز وابستگی طرف مقابل به ما شود.
وی سپس به رویکرد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت : فرصت به وجود آمده در دوران پساتحریم برای ما بسیار مناسب است تا ساختار اقتصادی کشور را بهسازی کنیم.
نماینده اسفراین تصریح کرد : در بخش های بیمه ، بانکها و گمرک مشکلات زیادی داریم که باید برای حل آنها تلاش کنیم .
قوامی گفت : از دیگر مشکلات ما در بحث اقتصادی ، وابستگی اقتصادی ما به کالاهای خدماتی و صادرات ماده خام است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت : در جلب سرمایه های خارجی باید تلاش کنیم و آنان را دعوت کنیم تا با سرمایه گذاران داخلی در داخل سرمایه گذاری کنند .
وی افزود : در ورود سرمایه های خارجی نباید دچار خطا شویم بلکه این سرمایه را باید به سمت نیازهای اساسی کشور سوق دهیم .
پورابراهیمی: اولویت با روسیه و چین باشد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: در موضوع تحریم ها کشورهای غربی بیشترین نقش را در ایجاد مشکلات برای کشور ما داشتند و باید توجه داشته باشیم که در دوران جدید، اولویت روابط اقتصادی با کشورهایی همچون روسیه و چین باشد زیرا آنها در دوران تحریم با ما همکاری کردند.
محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره انتخاب شرکای اقتصادی افزود: تنوع همکاری با کشورهای دیگر در زمینه اقتصادی باید به نحوی باشد که ریسک ایران را در مواجهه با کشورهای مقابل به حداقل برساند.
نماینده کرمان و راور گفت: باید در همکاریها اولویت های خود را در بخش های مختلف متناسب با ویژگی های اقتصادی کشور و نیازهای کشورهای مقابل تعریف کنیم.
پورابراهیمی افزود: تصمیم گیری مناسب در قبال رفتار کشورهای مقابل در شرایط سخت می تواند کمترین آسیب یا بیشترین نفع را برای کشور ما داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی نباید تحت الشعاع لغو تحریم ها قرار گیرد گفت: نباید از اقتصاد مقاومتی که توانمند سازی اقتصاد درون کشور است دور شویم و دوباره به شرایط سال 90 که زمان اجرای تحریم ها بود برگردیم.
وی افزود: در خصوص فرصت های مرتبط با لغو تحریم ها باید به آسیب های آن نیز توجه جدی داشت.
فولادگر: سرمایهگذاران خارجی نباید شرط بگذارند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به فرض که سرمایهگذاران خارجی به طرف کشورمان بیایند باید دقت کنیم تا کشورهایی که در شرایط تحریم به ما لطمه زدند دوباره شرط و شروط نگذارند.
فولادگر در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه نباید زیر بار چنین شرط و شروطی برویم افزود: کار اقتصادی شرایط خود را دارد و ما باید از منافع ملی دفاع کنیم و مصالح کشور را در نظر بگیریم و همچون همه شرکتهای اقتصادی مباحث فنی و اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم و هیچ شرط سیاسی خارج از توافقی که باید به تایید برسد قبول نکنیم.
وی گفت: درتوافق و قراردادهای اقتصادی باید حمایت از تولید داخل و نیروی متخصص داخلی و توان سخت افزاری و نرم افزاری خودمان و قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل سرلوحه کار دولت قرار گیرد تا با هجوم کالا و خدمات خارجی بدون در نظر گرفتن انتقال دانش فنی به کشور و قرار دادن بازار در اختیار تولیدات خارجی مواجه نشویم.
فولادگر افزود: البته تولید داخلی نیز باید رقابت پذیر شود و آمادگی لازم را برای ورود به بازارهای جهانی از نظر قیمت، کیفیت وخدمات پس از فروش داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم دولت باید در زمینه اقتصاد ، در شرایط جدید، برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت داشته باشد و سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید را سرلوحه کار خود قرار دهد.
فولادگر افزود: از ابتدای کار دولت که بحث مذاکرات مطرح شد نباید همه فعالیت های اقتصادی کشور به ویژه در مباحث حمایت از تولید و تقویت بنیه های اقتصادی را معطل و منتظر نتایج مذاکرات می گذاشتیم.
وی افزود: باید در بازار ارز ، سرمایه و کار ثبات نسبی داشته باشیم و شاخص های اقتصادی خود را متناسب با اقتصاد مقاومتی تنظیم کنیم تا در شرایط تحریم یا توافق ، جوابگوی نیازها باشد.