تالار وحدت محل کاسبی نیست
مدیر انجمن بازیگران خانه تئاتر گفت: با حضور بازیگران سینما در تئاتر مشکلی ندارم و مخالفت اصلی ام با مدیریت تالار وحدت است زیرا وی مدیریتی کاسب کارانه دارد، در حالیکه تالار وحدت محل کاسبی نیست.
بهزاد فراهانی در گفتگو با
خبرگزاری صداوسیما افزود: هنرمندی که از عرصه سینما به تئاتر می آید، باید پیشینه تئاتری داشته باشد زیرا ما هنرمندان تئاتر معیارهایی داریم که باید یک فرد آن ها را داشته باشد تا وی را هنرمند تئاتر بنامیم؛ اگر هنرمندی فاقد این معیارها باشد هنرمند تئاتر نیست.
وی گفت: هنرمند تئاتر علاوه بر داشتن سواد باید جامعه شناسی، مردم شناسی، تاریخ و ادبیات بداند؛ هنرمندی مثل نیکی کریمی را دوست دارم و ارزش بسیاری برایش قائل هستم ولی الزامی ندارد وی اولین اجرای خود را در تالار وحدت داشته باشد، این هنرمندان میتوانند به سالن های اطراف تهران همانند فرهنگسرای بهمن یا خاوران بروند تا آن سالن ها را معرفی و برای زنده نگه داشتن اینگونه سالن ها تلاش کنند و مردم با حضور این هنرمندان به این سالن ها بازگردند.
با حضور جوانان در تئاتر مخالف نیستم
فراهانی با اشاره به حضور کارگردانان جوان در عرصه تئاتر افزود: با حضور جوانان در تئاتر مخالف نیستم اما با به اجرا رفتن کار خانم جوانی که هنوز بوی صحنه را استشمام نکرده و پول پدرش را به تئاتر آورده و عده ای را هم با همین پول دعوت کرده است، آن هم در تالار وحدت مخالفم.
وی گفت: آن زمانی که هنرمندان پیشکسوتی همانند من زحمات زیادی را در تالار وحدت کشیدند، این مدیران کجا بودند؟ این تالار توسط هنرمندان کشور زنده نگه داشته شده است اما مدیران هنری به یکباره آن را به افرادی می سپارند که هیچگونه شناختی درباره این هنر ندارند، این تالار همانند کارخانه و محل زندگی ماست و این جماعت به این محل با سپردن آن به چنین افرادی اهانت کردهاند، در حالی که در ورزش همانند باشگاه پرسپولیس، برای پیشکسوتان خود احترام قائل هستند و این تیم را به این افراد می سپارند.
باید ذهن تجاری را از تئاتر دور کرد
فراهانی افزود: ما مسئولیت صنفی داریم و برای احقاق حقوق یکسری افراد که اجازه اجرا در تالار وحدت را ندارند صحبت می کنیم، این سالن ها را نباید اجاره داد زیرا دولتی هستند؛ تئاتر محل کسب نیست زیرا با ذهن و اندیشه مردم در ارتباط است، بنابراین باید ذهن تجاری را از تئاتر دور کرد.
این بازیگر گفت: در تمام دنیا به تئاتر یارانه تعلق می گیرد، برای یک کار فرهنگی باید پول خرج کرد نه اینکه یکسری از افراد از آن کاسبی کنند.
مریم جلالیان کارگردان جوان نمایش «عاشقانه های ناآرام» است و این اثر اولین تجربه کارگردانی وی به حساب می آید، اجرای اثر وی در تالار وحدت اعتراضات بسیاری از اهالی پیشکسوت تئاتر را به دنبال داشته است.