تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای
مجلس شورای اسلامی امروز جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هستهای ملت ایران را به بحث و بررسی گذاشت و در نهایت با ۲۱۳ رأی نمایندگان این طرح به تصویب رسید.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، کلیات این طرح در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با 199 رأی تصویب شده بود.
نمایندگان بعد از تصویب جزئیات این طرح فریاد مرگ بر امریکا سر دادند.
براین اساس نمایندگان مصوب کردند در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.
1- لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.
2- آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارتهای متعارف از سایتهای هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هستهای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.
3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.
تبصره یک: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
تبصره 2: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند.
کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نمایند.
قرار است مجلس که به ریاست علی لاریجانی تشکیل جلسه داده است، به عنوان نخستین دستور، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران را به بحث می گذارد.
کلیات این طرح با 199 رأی نمایندگان در جلسه روز یکشنبه به تصویب رسید.
در این طرح نمایندگان الزامات جدیدی برای دولت و مجلس شورای اسلامی در موضوع هستهای در نظر گرفتهاند.
خبر تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.
توضیحات لاریجانی درباره ابهامات طرح صیانت از دستاوردهای هستهای
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس در نشست غیرعلنی امروز، توضیحاتی درباره محورهای مختلف طرح الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هستهای به نمایندگان ارائه کرد.
علیرضا منادی سفیدان افزود: در نشست غیرعلنی امروز پارلمان برخی موضوعات، سؤالات و ابهامات نمایندگان درباره طرح الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هستهای مورد بررسی و بحث قرار گرفت.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست همچنین آقای لاریجانی رئیس مجلس به سؤالات نمایندگان درباره محورهای طرح مذکور، بهخوبی و به صورت دقیق پاسخ داد و تمام مسائل خوشبختانه شفافسازی شد که این موضوع در رأی بالای نمایندگان بروز یافت.
اصلاح موادی از آییننامه داخلی مجلس
مجلس شورای اسلامی موادی از آییننامه داخلی خود را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کرد.
این طرح قبلاً در مجلس تصویب شده بود اما شورای نگهبان آن را دارای ایراداتی دانسته و به مجلس برگردانده بود.
بر اساس این طرح که امروز بخشی از آن در قالب ماده 145 مکرر آییننامه تصویب شد، همزمان با وصول طرحها و لوایح در کمیسیونها، در صورت ضرورت یا تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع می شود.
بر این اساس رئیس مرکز پژوهش های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه، کارگروهی را برای بررسی طرح یا لایحه ارجاعی، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبنظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و دستگاه مرتبط با طرح یا لایحه تشکیل دهد و در آغاز به کار، رئیس و دبیر آن را تعیین کند.
براساس این ماده اصلاح شده، رئیس کارگروه موظف است بعد از بحث و بررسی کارشناسانه در کارگروه و در صورت لزوم بعد از مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات و تجربیات سایر کشورها و با بررسی سوابق قانونگذاری و پیشنهادهای کمیسیونهای فرعی و نمایندگان، گزارش کارگروه را با رعایت اسناد بالادستی کشور به کمیسیون اصلی ارائه کند.
براساس تبصره این ماده، چنانچه رئیس مرکز پژوهش های مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای معرفی نماینده خود به منظور حضور در کارگروه موضوع این ماده دعوت کند مراجع یاد شده می توانند در صورت تمایل، شخص یا اشخاصی را از اعضا یا غیراعضا به مرکز معرفی کنند.
معرفی نکردن یا حضور نیافتن این نمایندگان مانع از تشکیل کارگروه نیست.
از آنجا که این طرح برای اصلاح آیین نامه مجلس بود تصویب آن رأی موافق دست کم دو سوم نمایندگان را نیاز داشت.
هنگام رأی گیری برای این ماده 237 نماینده در صحن علنی حضور داشتند که 31 نفر از آنان در این رأی گیری شرکت نکردند.
در نهایت این طرح با 185 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع تصویب شد.
اصلاح یک ماده دیگر از آییننامه داخلی
مجلس شورای اسلامی یک ماده دیگر از آییننامه داخلی خود را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ماده 154 مکرر آییننامه داخلی مجلس را اصلاح کردند.
بر این اساس مقرر شد چنانچه گزارش کمیسیونهای اصلی در مجموع بیش از 50 ماده، تبصره یا جزء داشته باشد، بعد از تصویب کلیات در مجلس، تا قبل از رسیدگی به جزئیات، هرگاه بیش از نصف مجموع نمایندگان با ارائه درخواست کتبی به هیئت رئیسه مجلس تقاضای تصویب کل یا بیش از مجموع 50 ماده یا تبصره یا جزء مشخص را که فاقد پیشنهاد است یا همه پیشنهاددهندگان جزو درخواستکنندگان کتبی باشند مطرح کند، در این صورت با صحبت یکی از درخواستکنندگان و سخنان دو مخالف و دو موافق به ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام حداکثر به مدت 5 دقیقه، پیشنهاد تصویب کل مواد، تبصرهها یا اجزاء تعیین شده به رأی گذاشته می شود.
در صورت تصویب با رأی دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس در همان جلسه یا جلسه بعدی کل مواد یا مجموع بیش از 50 ماده یا تبصره یا جزء مشخص شده مرتبط به هم بعد از سخنان مخالفان و موافقان به رأی گیری گذاشته می شود.
این ماده که تصویب آن نیازمند رأی دو سوم آراء نمایندگان حاضر بود با 167 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شد.
سی و پنج نماینده حاضر در صحن علنی از شرکت در رأی گیری خودداری کردند.
قرائت گزارش معاونت نظارت در صحن علنی
گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات نظارتی مجلس، در صحن علنی خوانده شد.
این گزارش مربوط به اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال سوم دوره نهم مجلس است.
این گزارش را حسین مظفر معاون نظارت مجلس قرائت کرد.
قرائت گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای کشور
گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد سازمان چای کشور در صحن علنی مجلس خوانده شد.
این تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور به علت خرید 52 هزار تن چای غیرقابل استفاده و توزیع آن ازطریق تعاونی روستایی به دست عامل خریدار صورت گرفته است.
همچنین صدور حواله کیلوی سوم برای شرکت های پیشتازان و ایرانیان در سال های 89 و 90 که ضربه سنگینی به تولید چای داخل کشور وارد کرده است و نیز صدور حواله برای شرکت صدرا بدون اینکه مبلغی پرداخت کرده باشد یا خریدی صورت گرفته باشد علت دیگر بررسی های کارشناسی مجلس از عملکرد سازمان چای کشور است.
پرداخت نشدن مطالبات چایکاران کشور تاکنون که دوره جدید برداشت چای هم صورت گرفته است از دیگر علل اصلی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان چای کشور است.
براساس بخش دیگری از این گزارش مشخص شد که بیشتر دغدغه های مطرح شده درباره خرید 52 هزار تن چای غیرقابل مصرف متمرکز است.
جمع بندی گزارش هیئت تحقیق و تفحص در مجلس از محرز شدن تخلفاتی از جانب خریداران چای سنواتی به علت اجرا نکردن تکالیف قانونی حکایت دارد.
در این گزارش همچنین نتیجه گیری شده است که در این زمینه خلأهای قانونی وجود دارد و نظارت های لازم نیز برای واردات چای وجود ندارد و در این زمینه اهمیت حقوق اقتصادی، اجتماعی ، تولیدی و سلامت افراد جامعه و مصرف کنندگان چای نادیده گرفته شده و خریداران چای سنواتی تخلفاتی را مرتکب شده اند که با سلامت مصرف کنندگان و نیز سرنوشت فعالان بخش تولید چای از جمله چایکاران ، کارخانه داران و توزیع کنندگان چای رابطه مستقیم دارد.