پخش زنده
امروز: -
تولیدکنندگان و مالکان خودروها و نمایندگان مردم با طرح واقعیت صنعت خودرو بر ضرورت افزایش کیفیت خودروهای تولیدی متناسب با قیمت آنها تاکید کردند.
رضایت نداشتن مشتریان از خودروهای داخلی و مراجعه مکرر برای رفع عیوب این خودروها به نمایندگی های خدمات پس از فروش عاملی شد تا به تعدادی از این مراکز خدمات پس از فروش سر بزنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ مالک خودرو دنا که 16 اردیبهشت امسال خرید کرده است ، علت مراجعه به مرکز خدمات پس از فروش ایران خودرو واقع در تقاطع یادگار امام و خیابان آزادی را باز نشدن یکی از درب های خودرو ، بد باز و بسته شدن دیگر درب ها و نبود اس دی کارت جی پی اس در خودرو بیان کرد.
مالک خودروی پژوپارس با اشاره به اینکه خودرو را یک ماه قبل تحویل گرفته است ، گفت : با روشن کردن خودرو زمانی که پدال گاز را فشار می دهم خودرو در حالت نه خاموش و نه روشن قرار می گیرد ضمن اینکه گیربکس نیز صدا می دهد.
دیگر مالک خودروی پژوپارس علت مراجعه را آسیب دیدن سقف به علت اصابت تگرگ بیان کرد و گفت: خودروهای داخلی کیفیتی متناسب با قیمتی که به مشتریان عرضه می شود ، ندارد.
مالک سومین خودرو پژوپارسی که به مرکز خدمات پس ار فروش ایران خودرو در تقاطع یادگار و خیابان آزادی مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: 5 ماه است که خودرو را تحویل گرفتم اما در سرعت حدود 130 کیلومتر لرزش در خودرو ایجاد می شود.
مالک خودرو پژو 206 اس دی علت مراجعه را شکسته شده شیشه جلو به علت کیفیت پایین اعلام کرد و گفت : باندهای عقب خودرو را باز کردند و صندلی های عقب را که یک تکه بود دو تکه کردند.
وی افزود: با کیفیتی که خودرو دارد هزینه 38 میلیون تومانی برای خرید آن بسیار زیاد است.مقصد بعدی ما نمایندگی سایپا در میدان آزادی بود.
مالک خوردو پراید با بیان اینکه تاکنون حدود 4 بار برای مشکل گیربکس به خدمات پس از فروش سایپا مراجعه کرده ام، گفت: در این مرکز به جای حل مشکل خودرو می گویند برو خدا را شکر کن که گیربکس خودرو شما قفل نیست و کار می کند.
وی افزود: همچنان گیربکس خودروام زوزه می کشد و دنده ها خوب جا نمی رود. البته انتظار ما این است متناسب با پولی که خودروسازان از مردم می گیرند خودرو در اختیارشان قرار دهند.
مالک خودرو مگان هم که به این مرکز خدمات پس از فروش سایپا مراجعه کرده بود با بیان اینکه خودرو را حدو 4 ماه قبل خریداری کرده است علت مراجعه را لرزش موتور بیان کرد و گفت : قطعات خودروهای داخلی زود خراب می شود که انتظار داریم خودروسازان با ارتقای کیفیت، عمر کاری خودروها را افزایش دهند.
البته در این میان خوروهایی که داخلی سازی آنها کمتر بود مشکل کمتری داشت و مالکان آنها به طور نسبی از عملکرد خودروهایشان راضی بودند.
اظهار تاسف خودروساز و نماینده مجلس از طراحی و واقعیت خودرو
معاون مهندسی و کیفیت سایپا گفت : متاسفم از اینکه مسئولانی در برنامه های تخصصی تلویزیون درباره صنعت خودرو اظهار نظر سطح پایین می کنند.
سیدمرتضی شفیعی در نشست تخصصی خودرو با بیان اینکه طراحی خودرو با نقاشی فرق دارد ، افزود : تلویزیون ماکت را نشان می دهد و همه می گویند خودروسازان ما هنوز توان این طراحی را ندارند در حالی که فلان دانشجو چنین کاری را انجام داده است.
وی گفت : حدود 3 سال پیش ما مسابقه طراحی خودرو را با حضور متخصصان برگزار کردیم و باید بگویم برای خودمان متاسفم که نمی توانیم اطلاع رسانی کنیم طراحی خودرو با نقاشی فرق دارد.
شفیعی افزود : برای اینکه پاسخگوی میهمانان باشیم چند ماکت در مرکز تحقیقات ساختیم که هرکس می بیند لذت می برد و می گویند چنین چیزی در هیج جای دنیا ندیده ام ما خودمان هم می گوئیم ندیده ایم ، این را نمی توان ساخت فقط مدلش را ساختیم که ببینید تا تصور نکنید هر نقاشی و مجسمه ای دیدید به مفهوم این است که استعدادهایی در این کشور هست اماخودروسازان انها را جذب نمی کنند.
وی گفت : نقاشی خیلی متفاوت است با طراحی خودرو ولی چون اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته است به ما بسیار پایین تر از ان چیزی که هستیم نگاه می کنند و مورد توجه قرار می دهند.
در ادامه این نشست علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به صحبت های معاون مهندسی و کیفیت سایپا پشت تریبون قرار گرفت و گفت : من هم متاسفم که بیشترین ماشین هایی که ساعت 7 صبح درب نمایندگی های شما به صف ایستاده ، خودروهای صفر کیلومتر است.
وی افزود : من هم متاسفم ، شما که نقاشی نکردید و طراحی کردید که دست با چهار انگشت لای در و بین کاپوت و بدنه خودرو می رود.
وی گفت : من هم متاسفم ، در همین جلسه گذشته پیشنهاد داده بودیم اقای وزیر این گونه است باور نکرد ، به اقای یکه زارع و بقیه دوستان حاضر گفتیم بروید بررسی کنید من به اقای وزیر گفتم بیا با هم برویم که خودش رفته بود و در شورای سیاستگذاری خودرو گفت چند وقت پیش یکروز پیاده شدم دیدم ماشین های صفر برای رفع ایراد به صف ایستاده است که از یکی پرسیدم ایرادهای ماشین را گفت واما یک مورد جمله ای گفت که عرق شرم ریختم و این بود که ما این همه کارخانه لاستیک سازی داریم اما لاستیک چینی زیر ماشین من انداخته اند.
علیلو افزود : من متاسفم از اینکه بگویم با این همه کاردانی و با این همه صبح ساعت 7 تا 11 شب کارکردنها درصد قابل ملاحظه ای از قیمت خودرو شما که از مشتری می گیرید بابت زیانهای شرکت های اقماری شماست که الان زیانهای انها بخاطر حساب های تلفیقی شما می اید می نشیند در شرکت مادر و از مشتری دریافت می کنید.
وی گفت : چرا بعضی حسابهای بیرونی را به این شکل دریافت می کنید ، من متاسفم که امروزه همه داعیه این را دارند که صنعت ما کنار دانشگاهش رشد کرده است اما امروز وقتی این را می گوییم شما در قالب متاسفم می گوئید که بفهمند طراحی با نقاشی فرق دارد ، ایا این توهین به جامعه دانشگاهی و فرهیخته نیست ، واقعا ادعای نقاشی را می خواستند به جای طراحی قالب کنند که شما فهمیدید ، انتظار مشتری را اینگونه می خواهید داشته باشید ، من هم متاسفم.
ما فقط بدهکار مردم هستیم
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : ما به عنوان خودروساز نه بدهکار استاد دانشگاهیم ، نه نماینده مجلس و نه آدم سیاسی بلکه فقط بدهکار مردم هستیم.
هاشم یکه زارع در نشست تخصصی خودرو افزود : اینکه گفته می شود پراید مشکل کیفی دارد ، خیلی از محصولات چه انسانی چه محصولی همان کیفیت پراید را دارند ، منتها خودرو سیاسی شده است و درباره ان مطلب گفته می شود و به ان حمله می کنند.
وی گفت : اگر نماینده مجلس مشتری بود یا بازتاب دهنده صدای مشتری بود ما به ان احترام می گذاریم.
یکه زارع درباره تعرفه واردات خودرو افزود : نگویید تعرفه ما بالاست ، کدام کشور در دنیا تعرفه صفر دارد ، هرچند هستند کشورهایی که پیمان مشترک دارند و تعرفه های 5 درصدی و 10 درصدی تعریف کرده اند اما کشورهایی که عضو چنین پیمان هایی نیستند ، تعرفه بالا دارند.
وی گفت : اینگونه نیست که ما قیمت خودرو قبل از شماره گذاری ، قبل از عوارض و سایر موضوعات را در المان بگوئیم قیمت خودرو ؛ اما در ایران بعد از ارزش افزوده و بیمه و موارد دیگر بگوئیم قیمت خودرو ، این نوع مقایسه ها درست نیست.
مدیرعامل ایران خودرو افزود : اگر همه ما دلسوز صنعت کشور هستیم دست بدست هم بدهیم و راهکاری ارائه کنیم که به بهبود صنعت منجر شود ، من به عنوان ایران خودرو صد درصد در مقابل نظر منطقی سر تعظیم فرود می اورم و هرکسی نقدی دارد مشتاقانه حمایت می کنیم ، نقادی که در جهت بهبود و نه تخریب صنعت باشد.
یکه زارع گفت : اینکه کیفیت خودرو ما باید خوب باشد 100 درصد درست است ، وقتی یک خودرو تولید ایران خودرو را در کنار جاده می بینم که منتظر امداد خودرو است شک نکنید که خجالت می کشم ، اما این روند حاصل یکسال و دوسال اخیر نیست بلکه نتیجه یک دوره است.
وی افزود : به جای کوبیدن یکدیگر بیائیم صادقانه و با روی باز همفکری کنیم که کیفیت همه محصولات نه فقط صنعت خودرو درست شود.
یکه زارع گفت : ما برای اولین بار مسابقه طراحی استایل گذاشتیم که 3 هزار نفر در ان شرکت کردند و این مسابقه بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می شود و به برنده ان یکدستگاه خودرو اهداء خواهد شد.
مدیرعامل ایران خودرو افزود : اعتقاد دارم مشتری که از ما خودرو خریداری می کند برای حداقل 6 ماه تا 1 یکسال نباید هیچ ایراد کیفی پیدا کند و اگر چنین ایرادی داشت یعنی ما ضعف داریم.
وی گفت : همه ما از قطعه سازی که برای ما قطعه تولید می کند تا ما که خودروسازهستیم وظیفه داریم این ضعف ها را برطرف کنیم.
یکه زارع افزود : اینکه بیاییم در این نشست فقط تکرار کنیم قطعه ساز قطعه کیفی تولید کند و خودروساز خودرو کیفی تولید کند ما این را می دانیم و انتظار ما ارائه راهکار است ، شما راهکار بدهید اگر استقبال نکردیم از ما انتقاد کنید.
وی گفت : اینکه ما امداد خودرو ایجاد کنیم برای اینکه به خودرویی که مثلا 2 ماه قبل تحویل دادیم امداد رسانی کند مطمئنا کار غلطی است اما برای شرکتی که در یک دوره 10 تا 15 ساله حدود 7 میلیون خودرو تولید کرده حالا یک تعداد محدودی ممکن است ایراد و اشکال داشته باشد،
می تواند مدنظر باشد.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در گذشته یک سایت تولید خودرو در خارج از کشور ایجاد شده که کاملا سیاسی است ، افزود : کل نیاز خودرو ان کشور به 10 هزار دستگاه نمی رسید و اکثر خودروهای انجا دیزلی بوده اما ایران خودرو یک سایت شیک 10 هزار دستگاهی ایجاد کرده که در عمل خوابیده است.
یکه زارع گفت : این چیزی است که به ما ارث رسیده و مطمئن هستم که اقای علیلو و دوستان دیگر که فکرشان کمک به تولید و صنعت کشور است این موضوع را نفی می کنند.
در ایران کیفیت و قیمت خورو را خودروساز تعیین می کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : در ایران خودروساز ، کیفیت را تعیین می کند ، یک قیم هم برای قیمت گذاری تعیین می کند و چون مشتری انحصاری دارد ، حاضر نیست زیر بار خیلی از خطرات و سرمایه گذاری برود.
علی علیلو در نشست تخصصی خودرو با طرح این سئوال که ایا مشتری خودرو در ایران به فخر و مباهاتی که می خواهد ، می رسد ؟ افزود : خیلی روی رضایت مشتری تمرکز نشده است ، زمانی انتظار مشتری براورده می شود که قدرت انتخاب داشته باشد یا حداقل بخشی از انتظاراتش تامین شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : چه حقی برای مشتری گذاشتیم که در مقابل ،رضایت مشتری را طلب می کنیم ، زمانی می توانیم رضایت مشتری را تامین کنیم که وقتی سوار خودرو می شود احساس امنیت کند.
علیلو با طرح این موضوع که خودروسازان ما چه زمانی به این مرحله می رسند ، افزود : به یک شرکت خارجی که این همه خودرو در ایران دارد ، گفتند چرا امداد خودرو نداری ، با صراحت و قدرت گفت مگر قرار است خودرو ما در جاده بماند که امداد خودرو داشته باشیم.
وی گفت : انتظار مشتری این است که در اندازه ، کیفیت ها و سطوح مختلف صنعت و خودرو داخلی ، خودش را در بازار داخلی ببیند و در فرایند طبیعی عرضه و تقاضا کیفیت و قیمت محصول را انتخاب کند ، اما کدام گروه را به بازار فرستادیم که انچه را در دل و ذهن مردم است ،بررسی کند
تا خواسته و انتظارات انها را پیاده سازی کنیم ، ایا ما می توانیم بگوئیم چنین هستیم؟
علیلو افزود : کدام دانشگاه حضور فعال در صنعت خودرو ما دارد ، کدام فراخوان را دادیم ، کدام پژوهشکده طرح داد و ما کی امتیاز گذاشتیم تا به بهترین کیفیت ، طراحی و پلت فرم هایی که طراحان و نخبگان ما دارند جایزه بدهیم ، انچه عرضه کردیم سلیقه خودمان بوده است و سلیقه خودمان را تحمیل می کنیم ، انچه که بیش از 40 سال قبل در کشورهای دیگر دولت ها ،صنعت را مدیریت می کردند منسوخ شده است اما همچنان بر انجام انها پافشاری می کنیم.
وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی مجلس نظارت است ، گفت : ما امروز داریم استفساریه می نویسیم که قیمت گذاری خودرو قیم داشته باشد یا نداشته باشد.
علیلو افزود : پیشنهاد می کنم گروهی فرهیخته ، کارشناس و دانشگاهی بیایند روی این موضوع کار کنند همانگونه که در دیگر کشورها تجربه شده و جواب داده است کار کنند و انچه که این کمیته در خصوص انتظارات مردم اعم از قیمت ، کیفیت ، بازار و تمام شئون به جمع بندی رسید،ملاک عمل قرار گیرد .