پخش زنده
امروز: -
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو: واقعا این گونه نیست که بگوئیم همه مسائل و مشکلات صنعت خودرو کشور مربوط به تحریم است.
ساسان قربانی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تحریم هم یکی از محدودیت هایی است که ما در فرایند بهبود با ان مواجهیم ، افزود : البته تحریم تاثیر گذاشته است اما همه مشکلات ما ناشی از تحریم نیست ، اگر بخواهیم اقدامات اصلاحی اساسی را برای بهبود در حوزه تولید به صورت فراگیر انجام دهیم ، خیلی از کارها را می توانیم در داخل انجام دهیم.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت : مشکلات ناشی از مسائل بیرونی مثل تحریم شاید 30 تا 40 درصد باشد و 60 درصد این مشکلات به داخل و خود ما بر می گردد.
وی افزود : ما در داخل مشکلاتی در حوزه سیستم های پولی و بانکی ، تامین مواد اولیه، رعایت اصول اقتصادی ، موضوع تک نرخی کردن ارز ، مسائل مالیاتی ، تامین اجتماعی ، قانون کار و مسائل مشابه داریم که ارتباطی به تحریم ندارد و با رفع این موانع می توانیم در جهت بهبود شرایط اقدام کنیم.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت : هنگامی که می خواهیم تولید را به حرکت دراوریم بسیاری از نهادها نقش دارند و نمی شود فقط از خودروساز و قطعه ساز بخواهیم که درست عمل کند.
وی افزود : محصولی که در قالب خودرو و قطعه می بینیم حاصل بسیاری از فعالیت ها در دیگر حوزه ها اعم از بانک ، نظام اقتصادی ، نظام مالیاتی و دانشگاه است و در انتهای زنجیره تولید مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شورای سیاستگذاری خودرو: مشتریان رضایت ندارند
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت : بررسی های آماری و گزارش های دریافتی حاکی از نارضایتی مشتریان صنعت خودرو و خودروسازان است.
ساسان قربانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به انتظارات مشتریان از خودروسازان افزود : هرچند اقدامات اصلاحی انجام شده در حوزه های مختلف تولید و خدمات پس از فروش حاکی از روند مثبت در صنعت خودروسازی است اما سطح انتظار مشتریان بخاطر عوامل متعددی چون واردات خودرو و مقایسه با تولید خودروهای داخلی ، فرصت نقد و تعامل بین مشتریان و خودروسازان بسیار بالا رفته است.
وی گفت : صنعت خودرو از معدود صنایعی است که بخاطر ماهیت این صنعت و دربرگیری که دارد مردم و رسانه ها بصورت مستقیم و بدون سانسور ان را نقد می کنند که لازمه بهبود وضعیت هم همین است.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو افزود : همه باید دست بدست هم بدهیم و در جهت شناسایی و رفع اشکالات صنعت خودروسازی و قطعه سازی گام برداریم.
اثر تحریم های بین المللی بر صنعت خودرو 30 تا 40 درصد است
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی خودرو کشور گفت : اثار تحریم بر فعالیت صنعت خودرو 30 تا 40 درصد است در حالی که تاثیر مشکلات و تحریم های داخلی بر این صنعت به 60 تا 70 درصد می رسد.
آرش محبی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : از زبان کارشناسان و خبرگان صنعتی و اقتصادی شما چنین چیزی را به صورت مطلق نمی شنوید ، کسانی که تحلیل اقتصادی و کارشناسی دارند بخشی از مشکلات را به تحریم های خارجی مربوط می دانند و همین هم درست است.
وی گفت : فراموش نکنیم بخش عمده ای از مشکلات به تحریم های داخلی مربوط است ، تحریم های داخلی شامل قوانین و مقررات دست و پاگیر و مخل تولید ، به ویژه در صنعت خودرو و قطعه سازی می شود که مشکل ساز اصلی صنعت خودرو است.
محبی نژاد افزود : قوانین و مقررات ، تسهیلات بانکی ، بهره های بالا و تحریم های بین المللی
دست به دست هم داده است تا صنعت خودرو سازی و قطعه سازی در چنین وضعی قرار گیرد.
انتظارات مشتریان خودرو براورده نمی شود
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی خودرو کشور گفت : انتظارات مشتریان خودرو از سوی متولیان صنعت خودروسازی براورده نمی شود.
آرش محبی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : شان و جایگاه مردم ما بسیار بالاتر از این است که هم به لحاظ کیفیت و سایر توقعات ، خدمات بالاتر و بهتری از
خودروسازان دریافت کنند.
وی گفت : بخشی از انتظاراتی که در مشتریان خودرو ایجاد شده واقعی و حق مشتری است که صنعت خودرو باید خود را با خواسته ها و انتظارات مشتری تطبیق دهد و 100درصد باید به انها توجه و عمل کرد.
محبی نژاد البته برخی انتظارات مشتریان را به خاطر اظهار نظر نابجا و نااگاهی بعضی مسئولان ،
نابجا دانست و افزود : حمله و هجمه به صنعت خودرو بعنوان بزرگترین صنعت ملی کشور بعد از نفت و گاز و پتروشیمی ، شایسته اقتصاد کشور ما نیست و گاهی مقایسه هایی بین خودروهای وارداتی و تولید داخل می شود که نه از نظر قیمت و نه از نظر کلاس در یک سطح قرار ندارد.
وی گفت : تخریب صنعت خودرو نزد افکار عمومی بدترین حالتی است که صنعت از ان رنج می برد و رضایت مشتریان ناشی از توقعات و انتظاراتی است که دارند و وقتی انتظارات نابجا و غیر واقعی در مشتریان ایجاد کنیم خیانت و اجحافی است که در حق مشتری می کنیم.
محبی نژاد افزود : اظهارات غیر کارشناسی برخی مسئولان تاثیر خودش را روی صادرات خودرو گذاشت و این اظهارات نابجا و کذب باعث شد صادرات خودرو یکباره 90 درصد کاهش یابد.
معاون سایپا : تحریم موثر بوده اما موفق نبوده است
معاون مهندسی و کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت : تحریم کنندگان می خواستند کمر تولید و اقتصاد را بشکنند اما موفق نشدند چون ایران از ظرفیت داخلی قوی برخوردار است.
سید مرتضی شفیعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تحریم موثر بود اما موفق نبود ، تصریح کرد : نباید واقعیت را کتمان کنیم ، اگر دور اروپا نه فقط المان هم دیوار بکشیم مرسدس بنز ، بی ام و ، ائودی ، فولکس واگن ، پژو سیتروئن هم نمی توانند و امکان ندارد که بتوانند تولید کنند.
وی افزود : ما همزمان با چند مشکل مواجه بودیم ، حذف یارانه ها ، افزایش نرخ ارز ، تحریم های بین المللی که هزینه های مالی را بشدت افزایش داد ، افزایش استانداردهای ملی ، تامین نشدن قطعه و مجموعه هایی مانند ایربگ و ای بی اس که تهیه و تامین انها در شرایط تحریم سخت است. شفیعی با بیان اینکه افت رشد اقتصادی کشور و تورم روزافزون و سختگیری در قیمت گذاری محصول را هم داشتیم ، گفت : البته اگر تحریم و مشکلات اقتصادی نباشد هیچگاه ادعا نمی کنم صنعت خودرو ما بدون اشکال مدیریت می شد ، من هم یکی از مدیران صنعت هستم و چون اشکالات را می دانم حتما با روش فعلی با مشکل مواجه می شدیم.
وی افزود : پژو و سیتروئن با بیش از 100 سال سابقه در فرانسه هم دچار چالش در فروش محصولات هستند ، فیات هم با مشکل مواجه است اما انها در اقتصاد جهانی با هم ادغام و خرید و فروش می شوند که ما این امکان را در کشور نداریم.
شفیعی گفت : بخاطر افزایش نرخ ارز قیمت خودرو بالا رفت ولی قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرد و ظرفیت تولید 1.7 میلیون دستگاهی یکباره به 700 تا 800 هزار دستگاه رسید و مشکلات پیچیده تر شد.
وی درخصوص سهم تحریم در صنعت خودرو افزود : بیش از 50 تا 60 درصد مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی کشور است و همه مسائل اقتصادی ما هم مربوط به تحریم نیست ، در حدود 6 سال اخیر اتفاقاتی افتاد که برخی ناشی از تصمیم های غلط اقتصادی بود و اقتصاددانان بویژه در دولت دهم تذکر می دادند.
معاون سایپا : نارضایتی مشتریان درست است
معاون مهندسی و کیفیت سایپا گفت : از انتظارات بحق مشتریان در کیفیت محصول عقب ماندیم و مشتریان در دو حوزه کیفیت و تنوع محصول از ما رضایت کافی ندارند.
سیدمرتضی شفیعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : انتظار مشتریان خودرو در حوزه های گسترده ای از کیفیت تا فروش و خدمات پس از فروش را شامل می شود و ما در بهبود شرایط و تامین نظر مشتریان طرح های زیادی تعریف کرده ایم.
وی با بیان اینکه در حوزه محصول ، کیفیت ما رو به رشد است ، گفت : البته این رشد کمتر از سطح انتظار مشتریان است ضمن اینکه توقع مشتریان با تنوع محصولات و واردات خودرو و فضای رسانه ای که ایجاد شد ، به سرعت رشد کرد.
شفیعی افزود : در بخش تنوع محصول با وجود مشکلات عدیده ای که در مسائل اقتصادی و تحریمی داشتیم تلاش کردیم و تنوع محصولات ما خیلی بهتر از گذشته است.
وی گفت : برغم اینکه در گروه سایپا به طور همزمان تولید خودروهای ماکسیما ، زانتیا ، ریو ، تیانا و قشقای متوقف شد اما در زمان نسبتا کوتاهی محصولات دیگری چه با برند داخلی و خارجی جایگزین شد هرچند در مورد خارجی ها مجبور شدیم با کشورهایی کار را ادامه دهیم که در شرایط تحریم با ما کار کردند.
شفیعی افزود : در حوزه خدمات پس از فروش مشکلات عدیده ای داریم ، ما با افزایش توقعات مردم مواجهیم ضمن اینکه ارائه خدمات مناسب نیازمند برخورد مناسب با مشتری است که تلاش کردیم در این جهت گام برداریم.
وی گفت : در بخش فروش به خاطر عدم تحویل بموقع برخی خودروها بعلت شرایط تحریمی و مشکلاتی چون لوازم انتخابی (آپشن) و رنگ مورد نظر ، شرمنده مردم و مشتریان هستیم.
شفیعی افزود : صنعت خودرو به خاطر مسائل ناشی از تحریم با افت مواجه شد و به همین خاطر برنامه خروج محصولات قدیمی از چرخه تولید به تاخیر افتاد که امیدواریم در اینده نزدیک خودروهای جدید جایگزین این محصولات شود.