دریافت هزینه پیامک بانکها با رضایت مشتری
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت : دریافت هزینه ارسال پیامک بانکها در صورت رضایت مشتری ، اشکالی ندارد و بانکها میتوانند برای خدمتی که به مردم میدهند ، پول بگیرند.
ناصر حکیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره کسر هزینه ارسال پیامک بانک ملی ایران افزود : ارسال پیامک از خدمات اضافی بانکهاست و بانکها می توانند هزینه آن را از مشتریان بگیرند و تخلف هم نیست.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: هزینه ارسال پیامک برای بانکها خیلی بالاست و تعدادی از بانکهای بزرگ هزینه ان را دریافت میکنند.
حکیمی گفت : ارسال پیامک خدمت بانکی نیست و بانک مرکزی برای این موضوع چارچوب خاصی مشخص نکرده و به خود بانکها واگذار کرده است.
حکیمی البته تأکید کرد: بانکها این هزینه را بهصورت اجباری از مردم دریافت نمیکنند و اگر مشتری مایل به فعال شدن این خدمت است ، هزینه ان را پرداخت میکند.
بنابراین گزارش بانک ملی ایران هم با توجه به کسر 5 هزار تومان از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی در چند روز اخیر اعلام کرده است : این مبلغ از حساب مشتریانی کسر شده است که انصراف خود را از این خدمت اعلام نکرده اند.
بنابر گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران ؛ این مبلغ از حساب مشتریانی کسر شده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که در چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک ، سایت بانک و روزنامه های پرنشر صورت گرفته است ، انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام نکرده اند و به دریافت پیامک همه عملیات بانکی خود مانند گذشته تمایل دارند.
بانک ملی ایران پارسال 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت کرده و این مبلغ برای سال جاری حدود 50 میلیارد تومان برآورد شده است که به دلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانکها ، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه ؛ دسته بندی و سرویس عمومی به صورت رایگان به مشتریان ارائه شود و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان است، آبونمان سالانه به مبلغ 10 هزار تومان در دو نوبت ( هر نوبت 50000 ریال) دریافت شود.
از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا، طی چندین نوبت اطلاع رسانی شده است و بازه زمانی مشخصی جهت اعلام انصراف از دریافت خدمت و عدم کسر آبونمان سالانه برای مشتریان در نظر گرفته شد که در دوره یاده شده 49600 نفر از مشتریان خدمت انصراف خود را اعلام کردند.
شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت ، مشتریانی که تا پایان خرداد سال جاری از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 از خدمت مزبور انصراف دهند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال ) به حساب آنان برگشت داده خواهد شد.