پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: پیشرفت، تحولی چندبعدی و شناخت آن مستلزم کار بینرشتهای است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر صادق واعظ زاده درآغاز چهارمین همایش کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با موضوع «پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده» گفت: دنیای غیرصنعتی که تجربه صنعتی شدن را از سر نگذرانده است عموماً به دنبال توسعه صنعتی است که ادبیات آن مطابق الگوی جوامع صنعتی فراهم است.
وی ادامه داد: ما که امروز به ضرورت پیشرفت بینرشتهای و جامع واقف میشویم نه از الگوی صنعتی شدن و نه از الگوی مسئلهمحور میتوانیم استفاده کنیم و ما به ادبیات تازهای نیاز داریم و خود باید خلأ حضور آن را پر کنیم.
واعظ زاده با طرح این سوال که ارتباط بین گذشته، حال و آیندهی پیشرفت چیست و چه چیزی این ارتباط را برقرار میکند گفت: پاسخ ساده آن است که زمان، عامل پیدایش گذشته و حال و آینده است و خود مثل نخ تسبیح آنها را بههم مرتبط میسازد اما میدانیم که زمان اصالتی ندارد و این حرکت است که قبل و بعد و به طور کلی ترتّب رویدادها را موجب میشود و ذهن از این ترتّب، مفهوم زمان را می سازد.
واعظ زاده ادامه داد: اگر متحرک را به درستی نشناسیم نمیتوانیم مقصد و مسیر حرکت، یعنی الگوی پیشرفت را طراحی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در پیشرفت علمی، موضوع و متحرکِ پیشرفت، علم است و در پیشرفتِ فرهنگی، فرهنگ و در پیشرفتِ اقتصادی، اقتصاد گفت: در پیشرفت جامع، موضوع و متحرک چیست؟ چه چیزی پیشرفت می کند؟
وی با طرح این سوال که ماده پیشرفت چیست؟ و پیشرفت در چه چیزی به وقوع میپیوندد؟ گفت: پاسخ فلسفی به این سؤال برای شناخت پیشرفت مهم است اما علاوه بر این، پاسخگویی به این سؤال دستاورد کاربردی نیز دارد و آن کمک به طراحی مسیر پیشرفت است و از آنجایی که ماده پیشرفت همواره در تغییر و تحول است، شناخت پویای آن همان شناخت مسیر حرکت است و این شناخت جدای از شناخت قواعد حرکت نیست.
وی افزود: اگر ماده را شناختیم قواعد تحول آن را خواهیم شناخت و موقعیتهایی را که بر طبق این قواعد در هر لحظه و در افق مطلوب به خود میپذیرد خواهیم شناخت و آنگاه این قواعد راهنمای تعیین مسیر و مقصد حرکت یعنی طراحی الگوی پیشرفت خواهد شد.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه در فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد و رشته های دیگر موضوع و ماده و متحرکِ پیشرفت به طور صریح یا ضمنی معرفی شده است گفت: تنوع پاسخ ها حاکی از آن است که پیشرفت یک تحول چند بعدی و شناخت آن کار دانشی چند رشته ای است.
واعظ زاده ادامه داد: به همین جهت این کنفرانس فیلسوفان و مورخان و جامعه شناسان و آیندهپژوهان و متخصصان رشتههای متعدد دیگر را گرد هم آورده است تا پیشرفت را از همه ابعاد بشناسند و معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه تنوع پاسخ ها به سؤال مطروحه حاکی از آن است که روش شناسی و رویکردی کل نگر در هر حال برای شناخت متحرک و ماده پیشرفت ضروری است گفت: اگر به روح پیشرفت معتقد باشیم که جزء هیچیک از ابعاد و بخشهای پیشرفت نیست و در کلیت متحرک متبلور است، تجزیه پیشرفت به مقولات مختلف آن را دور از دسترس میسازد و پیشرفت فقط روحی نیست.
واعظ زاده افزود: ساحت مادی جامعه شامل ساختارها و تأسیسات فیزیکی هم پیشرفت میکند و ماده و متحرک پیشرفت گوهری معنوی-مادی و روحی-کالبدی است و همانطور که فروکاستن پیشرفت به ساحت مادی غیر واقعی و اشتباه است، عدم توجه به ساحت مادی پیشرفت هم غیرواقعی و گمراه کننده است.
وی گفت: پیشرفت در روح و کالبد روی میدهد و موجب تحول و تعالی معنوی و مادی میشود و عرصه زندگی کالبد پیشرفت و عرصه فکر و معنویت ساحت
روحی پیشرفت است پس نتیجه آنکه سؤال از ماده و موضوع و متحرکِ پیشرفت، سؤالی منطقی و ضروری و سؤال از واقعیتی مسلم است که با رویکرد کل نگر شناخته می شود.
واعظ زاده افزود: شناخت این واقعیت مستلزم حرکت از مطالعات چند رشتهای به سوی مطالعات بین رشته ای است و یک نتیجه این حرکت جوانه زدن دانش پیشرفت جامع است که امروز با گسترش و تجزیه رشته های علمی جای آن خالی است.
وی گفت: روش شناسی و دانش بین رشته ای پیشرفت به لحاظ تاریخی در دنیای صنعتی اهمیت کاربردی ندارد زیرا پس از انقلاب صنعتی، جامعه صنعتی معتقد است که به مرحله توسعه یافتگی رسیده است و فقط توسعه به بروز مسائلی منجر شده است که باید حل شود، بنابراین الگوهای توسعه در غرب عمدتاً مسئله محور است و پیشرفت جامع مطمح نظر نیست.
واعظ زاده با بیان اینکه به عنوان مثال در اروپا توسعه انرژی و محیط زیست، در آمریکا توسعه امنیت، در ژاپن توسعه زمین و در کانادا توسعه جمعیت مسئله اصلی است افزود: بنابراین دلایل فقدان توسعه بین رشته ای و جامع در نظامهای طبقه بندی علوم و نیز در سنت آکادمیک در دنیای صنعتی قابل درک است.
وی با اشاره به اینکه دنیای غیر صنعتی که تجربه صنعتی شدن را از سر نگذرانده است عموماً به دنبال توسعه صنعتی است که ادبیات آن مطابق الگوی جوامع صنعتی فراهم است گفت: اما ما که امروز به ضرورت پیشرفت بین رشته ای و جامع واقف میشویم نه از الگوی صنعتی شدن و نه از الگوهای مسئله محور می توانیم استفاده کنیم و به ادبیات تازه ای نیاز داریم و خود باید خلا حضور آن را پر کنیم.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر اینکه ایجاد رشته پیشرفت در دانشگاهها بدون وقوف بر این نیاز و بدون تولید قبلی محتوای لازم به نسخه بدلی از رشتههای توسعه کاهش مییابد و جایگاهی در طبقه بندی علوم نخواهد یافت و گامی به پیش محسوب نمیشود افزود: رشته های حاضر در پی بروز ضرورتی تأسیس شده اند که در دنیای صنعتی شکل گرفت و در پاسخ به آن عقبه علمی فربهی ایجاد شد.
وی گفت: هر رشته دانشگاهی که به اسم پیشرفت ایجاد شود و ماهیت بین رشته ای پیشرفت را در نظر نگیرد ضرورت کافی نخواهد داشت و عقبه علمی متمایزی پیدا نخواهد کرد و لاجرم این خطر هست که به نام پیشرفت اسلامی ایرانی، ترکیبی ترجمه ای از مطالبی که برای پاسخ به ضرورتی دیگر شکل گرفت است تحویل دانشجویان شود.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه الگوی پیشرفت بین رشته ای نمیتواند فقط به روش قیاسی و به طور انتزاعی شکل بگیرد، بلکه باید از بررسی میدانی و مورد شناسی نیز سربلند بیرون بیاید افزود: ایران با گذشته و حال و آینده پیشرفت خود بهترین مورد برای تبیینی واقعی از چنین الگوی پیشرفتی است.
وی گفت: مرحوم زرینکوب در پایان یک دوره تاریخ فشرده ایران نتیجه میگیرد که در زیر رویدادهای تاریخی و پیروزی ها و شکست ها و رفت و آمد سلسله های حکومتی در ایران، جریان فرهنگی و معنوی عمیقی جاری بوده که ایران را به عنوان یک ملت و یک کشور در طول تاریخ حفظ کرده است.
واعظ زاده افزود: حوادث رویین و جریان زیرین تاریخ ایران را میتوان تعبیر دیگری از گوهر پیشرفت شامل کالبد و روح پیشرفت دانست، این گوهر فقط به گذشته اختصاص ندارد و در آینده هم حضور خواهد داشت و رمز پیوستگی و یکپارچگی گذشته و حال و آینده پیشرفت ایران خواهد بود.
وی گفت: وقتی استعداد و انگیزش ایرانی با بینش و هدایت اسلام همراه شد، پیشرفت علمی اسلامی ایرانی متولد و بارور شد و نیز حکمت عملی ایرانیان بهاضافه حکمت نظری اسلام، گوهر پیشرفت و تمدن اسلامی ایرانی را آفرید.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: اکنون این گوهر نظری-عملی و اسلامی-ایرانی در یک کشور پهناور و پر جمعیت و پرنعمت زنده است و باید با رویکردی بین رشتهای بازیابی و تبیین علمی و الگوی پیشرفت شود.