هدفگذاری تولید سالانه سه میلیون خودرو
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: میان تعرفه واردات کالای کامل و واردات قطعات و مواد اولیه، اختلاف معناداری وجود دارد که اگر شرکتهای سازنده وارد عمق بخشی به ساخت داخل نشوند، امکان رقابت برای آنها وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رضا نوروززاده در حاشیه رونمایی از کشنده ولوو در ایران، در پاسخ به این پرسش که سهم داخلی سازی خودروهایی مانند ولوو که به صورت مونتاژی تولید می شود چقدر است افزود: این سیاست تفاوت تعرفهای، سازندگان را وادار به عمق بخشی به ساخت داخل می کند زیرا در غیر این صورت با حضور رقبا، بازار را از دست خواهند داد.
وی راهبرد این وزارتخانه را رسیدن به تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو بیان کرد و گفت: سال گذشته با تلاش خودروسازان و سیاست گذاری وزارت صنعت، تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه گذشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هدفگذاری وزارت صنعت، تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه در سال 94 است که بر این اساس، سایپا دیزل نیز با توجه به رشد 400 درصدی سال گذشته خود در تولید خودروهای تجاری، امسال فصل جدیدی از تولیدات را آغاز کرده است.
نوروز زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاست وزارت صنعت درباره خودروهای وارداتی و قیمت آنها در بازار گفت: زمانی که تعرفه واردات تعیین شد حمایت از تولید داخلی مد نظر قرار گرفت و این در شرایطی است که هم اکنون رقابت میان خودروهای تولیدی با وارداتی آزاد است زیرا دولت تعرفه 45 درصدی را برای خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی تعیین کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهبرد این وزارتخانه در همکاری با خودروسازان چینی افزود: چین نیز همانند سایر کشورها به ایران قطعه و خودرو صادر می کند اما ذائقه مردم ایران به سمت خودروهای اروپایی کشش دارد، در حالیکه برخی خودروهای چینی به لحاظ قیمت قابلیت رقابت با نمونه های مشابه اروپایی را دارد اما به هر حال جهت گیری ما همکاری مشترک با کشورهای اروپایی است.
سواریهای با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی رقیب اصلی خودروهای داخلی
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد وزیر صنعت از کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت: خودروهای تجاری تولیدی در کشور با خودروهای خارجی رقابت میکند و اگر کیفیت نداشته باشد مردم آنها را نمیخرند بنابراین در زمینه کیفیت خودروها مردم باید اظهارنظر کنند ضمن اینکه، سواریهای با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی به عنوان رقبای اصلی خودروهای داخلی، وارد کشور میشود.
نوروززاده در پاسخ به پرسشی درباره شایعه خرید پرسپولیس و استقلال ازجانب ایران خودرو و سایپا افزود: هم اکنون بحث ما فوتبال نیست، البته ما تولیدکننده هستیم و از تولید صحبت میکنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در سخنرانی خود از تاثیرات منفی خرید سهام بر وضع کارگران گروه خودروسازی سایپا سخن گفتید گفت: این موضوع یک بحث درون بنگاهی است و ارتباطی به بیرون ندارد.