دولت به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد
وزیر آموزش و پرورش با مقایسه افزایش بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با بودجه عمومی دولت و تشریح سیاست های دولت یازدهم در این حوزه از عنایت دولت به آموزش و پروش خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اصغر فانی در آیین تقدیر از معلمان نمونه کشوری، معلمان را اسوه و معلمان برگزیده را اسوه اسوه ها نامید و گفت: رویکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم کیفیت بخشی است و ما به دنبال آموزش و پرورشی خلاقیت محور با اولویت تربیت بر تعلیم هستیم.
وی افزود: زمانی که تعداد دانش آموزان نزدیک به 19 میلیون نفر بود مدارسی در اطراف تهران داشتیم که 3 یا 4 شیف و تعداد معدودی حتی 6 شیفت داشتیم تا دانش آموزی بیرون از مدرسه نمانیم ولی هم اکنون تعداد دانش آموزان به دو سوم و برابر 13 و نیم میلیون نفر کاهش یافته است.
افزایش تجهیزات و فضاهای آموزشی
فانی با بیان این که تجهیزات و فضاهای آموزشی بیشتر شده و ما 520 هزار کلاس درس داریم گفت: البته یک سوم همین تعداد غیراستاندارد و نیاز به مقاوم سازی یا بازسازی دارند ولی در کل نسبت به گذشته تجهیزات بهتر و نیروی انسانی با تجربه بالاتر داریم.
وی با اشاره به این که آموزش و پرورش همچنان با مشکلات عدیده ای روبرو است افزود: بنده در قریب 20 ماهی که عهده دار مسئولیت در آموزش و پرورش هستم دو سیاست شامل افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه و افزایش بهره وری را مورد توجه قرار داده ام.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت در سال 93 در مقایسه با 92 بیست و شش درصد رشد را نشان می دهد در حالی که بودجه دولت طی همین دوره 11 درصد رشد داشته است یا بودجه 94 نسبت به 93 تقریبا 23 و نیم درصد رشد پیدا کرده است در حالی که بودجه دولت 11 و نیم درصد رشد را نشان می دهد.
وی افزود: بر این بودجه باید اعتبار رتبه بندی را هم اضافه کرد که با در نظر گرفتن این بودجه، رشد خیلی بیشتر از 23 و نیم درصد می شود و نشان می دهد که دولت با وجود همه محدودیت ها و کاهش بهای نفت به آموزش و پرورش عنایت داشته است.
فانی گفت: سال گذشته وقتی حقوق بهمن به همراه عیدی به پرداخت شد، 100 درصد بودجه هزینه شده بود از این رو ما پولی برای پرداخت در اسفند نداشتیم از این رو دولت با در نظر گرفتن ده درصد بودجه بیشتر این هزینه را تامین کرد لذا در سال 93 ما 110 درصد بودجه گرفتیم.
وی با رد کوتاهی یا کم توجهی دولت به معلمان گفت: با این وجود باید تایید کرد که ما در مقایسه با مبلغی که باید در اختیار داشته باشیم عقب هستیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش بهره وری هم گفت: ما باید همین منابع را هم خوب هزینه کنیم.
وی افزود: در 8 تا 10 سال اخیر آموزش و پرورش تبدیل به نهاد کاریابی شده بود به گونه ای که در یک قلم در دولت دهم یک صد و 16 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند، این در حالی است که کارکنان برخی دستگاه ها 3 هزار نفر هستند لذا آنها می توانند برای کارکنان خود خدمات زیادی ارائه کنند.
فانی تصریح کرد: فشار این استخدام ها به حقوق معلمان وارد می شود، این در حالی است که عده قابل توجهی از این افراد هم با رابطه و نه با ضابطه و حساب و کتاب، استخدام شده اند.
ساماندهی و بهسازی نیروی انسامی اولویت آموزش و پرورش
وی اظهار داشت: یکی از سیاست های امروز آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی است چرا که در مناطق برخوردار به شدت دچار تورم نیروی انسانی و در برخی مناطق محروم با کمبود نیرو مواجه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش ساماندهی را کاری زمان بر بیان کرد و گفت: این کار یکی دو سال نیست و زمان می برد، سیاست ما هم در بومی گزینی است.
وی افزود: سیاست دیگری که دنبال می شود توسعه مشارکت است از این رو ما با 21 وزارتخانه و دستگاه تفاهم نامه امضا کردیم تا از این راه منابع خود را افزایش دهیم.
فانی تمرکزی زدایی، توسعه مشارکت در مدارس غیردولتی، عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفی مدیریت آموزشگاهی را از دیگر سیاست هایی که موجب افزایش بهره وری می شوند برشمرد و گفت: سیاست دولت از بین بردن یا کاهش تبعیض ها است که امیدواریم در این قسمت بتوانیم موفق باشیم.
وی افزود: یک اقدام بسیار مفید که ما شش ماه پی گیری کردیم و در اسفند 93 و در آخرین جلسه هیات دولت به تصویب رسید، طرح رتبه بندی معلمان است که البته شاخص های این رتبه بندی هنوز تدوین نهایی نشده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تدوین شاخص ها فراخوان داده ایم و تا کنون 11 هزار پیشنهاد از طرف معلمان ارائه شده است، شاخص هایی که منبعث از وظایف خود معلمان است.
وی افزود: رتبه بندی موجب ارتقای پایه ها و افزایش حقوق می شود که در زمان بازنشستگی هم ماندگار خواهد بود و این امر گام اول در بر طرف کردن بخشی از تبعیض ها است.
1350میلیارد توامن برای رتبه بندی معلمان
فانی با بیان این که امیدواریم احکام مربوطه از اول مهر ماه صادر شوند تصریح کرد: دولت مبلع 1350 میلیارد تومان بودجه برای طرح رتبه بندی برای سال 94 و 3500 میلیارد تومان هم برای سال 95 تصویب کرده است.
وی رتبه بندی معلمان را موجب تلاش آنان برای افزایش مهارت های حرفه ای و افزایش انگیزه دانست و گفت: علاوه بر این که بومی گزینی از سیاست های آموزش و پرورش است، در اولویت قرار گرفتن فرزندان فرهنگیان هم که خواسته ایشان بوده است در این دولت محقق شد.
استخدام 5000 معلم
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما مجوز استخدام 5000 نفر از دارندگان مدرک کارشناسی را هم گرفتیم که این افراد دوره های یک ساله ای را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و ضمن دریافت گواهینامه معلمی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد.
وی افزود: در این 5000 نفر هم اولویت با فرزندان فرهنگیان خواهد بود چرا که این امر علاوه بر خواست فرهنگیان موجب می شود تا معلمانی بهتر که با فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش آشنا هستند تربیت و استخدام شوند.
فانی افزایش حقوق معلمان در سال 94 را بیش از 14 درصد دولت بیان کرد و گفت: ما این امر را اعلام نکردیم ولی از محل صرفه جویی های انجام شده این افزایش اعمال شد همان گونه که حقوق معلمان ابتدایی را هم از محل صرفه جویی انجام دادیم.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور قول دادند که هر جا آموزش و پروش صرفه جویی کرد،پول آن متعلق به خودش باشد.
در این مراسم از 44 تن از معلمان شاخص کشوری که برتری هایی در 25 شاخص تعیین شده داشتند از جمله تالیف کتاب و مقالات علمی و پژوهشی، کسب رتبه در مسابقات علمی، قهرمانی در مسابقات ورزشی، دانستن زبان، حفظ قرآن کریم، اختراع و غیره داشتند شامل 30 مرد و 14 زن انتخاب و از تلاش های ایشان تقدیر شد.
در این مراسم همچنین چهار تن از معلمان به نمایندگی از دیگران خواستار توجه بیشتر به شرایط معیشتی و رفاهی معلمان شدند