به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی لاریجانی در دیدار معلمان نمونه کشوری ، تصریح کرد: با روش وصله پینه ای ، معضل معلمان حل نمی شود و الان که سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی و تدوین است پیشنهاد می کنم وزارت آموزش و پرورش مسائل و مشکلات معلمان را به صورت روشن و شفاف و به دور از الفاظ مبهم در قالب یک بسته مستقل به دولت و مجلس ارائه دهد تا با همکاری دولت و مجلس و در زمان رسیدگی به این برنامه، برای مشکلات معلمان یک علاج خوب پیدا کنیم که در پنج سال آینده و در طول برنامه ششم اجرا شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به نظرم دولت هم باید هر چه سریعتر برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه دهد تا نمایندگان دولت و نمایندگان خانه ملت کار دوجانبه ای را برای سر و سامان دادن به مشکلات معلمان انجام دهند و این تفاهم کاری در قانون برنامه ششم گنجانده شود که در این صورت می توان گفت مسائل معیشتی معلمان به علاج خوبی خواهد رسید.
وی همچنین در این پیشنهاد خود از وزارت آموزش و پرورش خواست تا مسائل و مشکلات معلمان را از نظر معیشتی و چشم انداز کاری آنها و اینکه چگونه باید بر این مشکلات فائق آمد به صورت روشن فهرست کنند و آن را برای بررسی و گنجاندن در برنامه ششم توسعه به مسئولان و مجلس ارائه دهند.
لاریجانی همچنین با تاکید بر ضرورت حرکت تعاملی در آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در بخش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی تحولی صورت پذیرد بدون تردید زیربنای آن در آموزش و پرورش است.
رئیس مجلس شورای اسلامی کار معلمان را فرآیندی عظیم و تأثیر گذار دانست و تصریح کرد: واژه تعلیم و تعلم و پیشرفت عقلانی کشور همواره در سخنان بزرگان دین بوده و هر کشوری به این مسائل و سخنان توجه کرده پیشرفت آن ملت رقم خورده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: امروز آموزش و پرورش از نظر شیوه های کاری و مسئولیت های مربوط به ارتقاء دانش های فردی جامعه تا حدی متفاوت تر از گذشته است زیرا هم اکنون دسترسی به اطلاعات بسیار متنوع و گسترده شده است و آموزش و پرورش باید در این مسیر نیز حرکت خود را شتاب بخشد.
لاریجانی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: چشم امید نمایندگان مجلس به تحولی است که آموزش و پرورش آن را در قالب نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدارک و تدوین کرده است.
لاریجانی تصریح کرد: ما در تبلیغات خود همواره می گوییم همه چیز داریم و هیچ نقصی هم نداریم، که این موضوع مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: اینکه در تبلیغات همواره از خود تعریف کنیم کار درستی نیست و باید نشان دهیم که اعتلای ایران به کار و فکر زیاد احتیاج دارد و نیازمند همبستگی هستیم.
لاریجانی با اشاره به سفر خود به یکی از کشورها و اینکه همبستگی ملت آن کشور در کار و تلاش و استفاده از تولید داخلی شان مثال زدنی است گفت: یک مقام دولتی آن کشور در ملاقات به ما گفت که به مردم آموزش داده ایم محصول داخلی این کشور از همه بهتر است و لذا خانمی که می رفت از مغازه ای در این کشور برنج خرید کند وقتی می دید برنج خارجی است آن را نمی خرید حال آنکه ما می دانیم برنج آن کشور برنج خوبی نیست اما طوری مسئولان بین مردم جا انداختند که مردم محصول داخلی را مصرف کنند.
وی افزود: این کشور در عرض 30 و چند سال جهش بزرگی در اقتصادشان رخ داد و مردم آن کشور به واسطه کار و تلاش دسته جمعی به این پیشرفت دست یافتند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه هم در کشور نقطه ضعف داریم و باید همه بدانیم محصول داخلی مورد توجه قرار گیرد هر چند ممکن است برخی محصولات ما قدرت رقابت با مشابه خارجی اش را نداشته باشد اما تا وقتی موتور تولید داخل راه نیفتد کشورمان رونق پیدا نمی کند.
لاریجانی اضافه کرد: نقایصی در حوزه پیشرفت و توسعه کشور داریم و به نظر میرسد برای افزایش روحیه و وجدان کاری نیازمند فرهنگسازی هستیم، نباید اجازه دهیم کار روی زمین بماند، توجه به پیشرفت کشور و داشتن انگیزه پیشرفت جمعی و احساس مسئولیت و بالا رفتن وجدان کاری در آحاد ملت باید تقویت شود که ساز و کار آن هم باید در آموزش و پرورش ایجاد شود و البته قابل حل است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائل اساسی که در این سند به آن توجه شده توانمندسازی، رشد خلاقیت و ایجاد روحیه کارآفرینی است لذا چشم امیدمان به این تحولی است که باید رقم بخورد.
وی با تاکید بر اینکه تحول معیشتی و آیندهنگری برای زندگی معلمان، ضرورتی انکارناپذیر است تصریح کرد : این تحول باید به صورت موازی صورت گیرد لذا این مساله از طرف آموزش و پرورش و در قالب بستهای مستقل با ریز مشکلات مربوطه ارائه شود تا پس از تصویب قانون برنامه، زندگی معلمان در طول اجرای برنامه ششم توسعه از آرامش برخوردار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به نظر میرسد ظرف چند ماه آینده لایحه برنامه ششم به مجلس بیآید، گفت: با توجه به فعالیتهای فراکسیون فرهنگیان مجلس ، معلمان در مجلس پشتوانه خوبی دارند لذا بهتر است هر چه زودتر این مشکل حل شود و اگر این موضوع به تاخیر بیفتد معلوم نیست در کوران مسائل کشور چگونه به آن توجه خواهد شد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش بر توجه به توسعه کشور تاکید کرد و گفت: باید احساس مسئولیت نسبت به توسعه کشور به وجود آید، باید قبول کرد که تا حد زیادی روحیه فردگرایی در کشور وجود دارد، به عنوان مثال در ورزشهایی که جنبه فردی دارد ما پیشرفتمان بیشتر است اما معتقدم توسعه کشور امر جمعی است و تا وفاق در کل جامعه برای توسعه و پیشرفت حاصل نشود پیشرفتی به وجود نمیآید.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قبول داریم که منابع انسانی و انرژی در کشور داریم اما ذهن همگرا برای آبادانی و پیشرفت کشور باید از دوره دبستان آغاز شود، و اگر کار برای کشور جدی نشود واقعا توسعه رخ نمیدهد.
لاریجانی همچنین پیشگیری از برخی آسیبهای اجتماعی را از دیگر موارد حائز اهمیت در حوزه آموزش و پرورش دانست وگفت: باید از دورههای پایین آموزش و پرورش به این موضوع توجه شود، کشوری که 70 یا 80 میلیون جمعیت دارد اما در سال هفت هشت میلیون پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی قرار میگیرد دلیل آن این است که به مسائل قانونی توجه نمیشود و زمانی هم که به اختلاف میخوریم این پروندهها به قوه قضاییه میرود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مشکلات جنبه پیشگیرانه دارد و این امر مستلزم آموزش و پرورش است.
لزوم توجه به توسعه و پیشگیری
لاریجانی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی در آموزش و پرورش باید به دو مقوله توسعه و پیشگیری توجه داشته باشد.
وی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به قدمت ساختمان مشروطه که محل برگزاری دیدار وی با معلمان نمونه بود، گفت: این ساختمان گویای بخش بسیار ارزشمندی از تاریخ ایران است که روحیه آزادمنشی و ایجاد حکومت دموکراتیک در این ساختمان رقم خورد و در همین ساختمان بود که شهید مدرس و یارانش در مقابل استبداد ایستادگی کردند؛ مشروطه نیز از همین ساختمان آغاز شد هر چند برخی مشکلات اجازه نداد این حرکت عظیم به بار بنشیند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم حرکتهای آموزش و پرورش بتواند حرکتی تکاملی در این زمینه باشد.
وی گفت: البته در همه وجوه ، حرکت آموزش و پرورش حرکت زیربنایی برای کشور محسوب میشود چه در بخشهای سیاسی اگر بخواهد تحول عمیق رخ دهد احتیاج به بینش عمیقتر دارد و چه در حوزههای اقتصادی و اجتماعی که موضوعات متکثری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره عصر اطلاعات قرار داریم، عصری که تاثیرات بنیادین در زندگی اجتماعی مردم دارد، گفت: اگر در گذشته انتقال اطلاعات به ذهن دانشآموزان مساله اساسی برای معلمان بود اما امروز این قضیه تغییر ماهیت داده به این دلیل است که دسترسی به اطلاعات بسیار متنوع شده و دیگر اختصاص به مدرسه ندارد.
در ابتدای این مراسم وزیر آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت این وزارتخانه و معیشت معلمان ارائه کرد.