قراردادهای بلندمدت، عامل افزايش نرخ سود
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران گفت: برای اینکه محصولی صاحب برند شود، الزاماتی دارد که اعتماد مصرف کننده به کیفیت ،خدمات پس از فروش و شرایط واحد تولیدی از جمله آن است.
یحیی آل اسحاق در حاشیه همایش برند پایدار در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: رابطه میان برند و مسئولیت اجتماعی نیز از اولویت های تاثیرگذار درانتخاب برند از سوی مشتریان است و برند شرکت هایی که به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند در ذهن مصرف کننده ماندگار می شود.
وی اضافه کرد: برند در کشورما به علل فنی، مطالعاتی و اعتقاد به جایگاه آن در ابتدای راه است.
آل اسحاق گفت: برخی برندها با هزینه های زیادی که صرف کردند در سطح جهانی جا افتادند و اگر شرایطی فراهم شود که محصولات داخلی با محصولات صاحب برند همکاری کنند نیمی از مسیر برند شدن را طی کرده اند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی افزود: میان قیمت تمام شده محصولات و هزینه های مالی و بانکی رابطه نزدیک وجود دارد، که در کشور ما مسائل مالی و بانکی هزینه زیادی را به واحدهای تولیدی ما تحمیل کرده است.
آل اسحاق افزود: اکنون که تورم به حدد 15 درصد رسیده عقلانی نیست که سود بانکی بیشتر از آن باشد.
وی اضافه کرد: مشکل این است که برخی بانک ها برای سپرده های بلند مدت قرارداد 5 ساله با حدود 27 درصد منعقد کردند که اگر روزی بخواهند کاهش دهند ضربه بزرگی به منابع مالی آنها وارد می شود.
آل اسحاق گفت: البته بانکها در طول این مدت از سود زیادی که کسب کردند می توانند این کاهش سود را جبران کنند.
وی افزود: واضح است که تولید کشور از مسائل بانکی رنج می برد که باید در این باره فکر اساسی شود.