کاهش ۷ درصدی واردات کالاهای مصرفی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۷ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
{$sepehr_old_video_80859}
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خسروتاج در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: چیزی نزدیک به 52 و 5 دهم میلیارد واردات بوده است که در مقایسه با سال 92 کالاهای سرمایه ای چیزی نزدیک به 28 درصد رشد داشته است و مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز صنایع داخلی، 4 درصد رشد و اقلام مصرفی 7 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی افزود: رشد اقلام سرمایهای بیانگر حجم ماشین آلاتی است که برای طرح های جدید که در سالهای آینده شاهد تولید آنها باید باشیم وارد شده است.
قائم مقام وزیر صنعت: قدر مطلق این کالاها در مجموع کالاهای وارداتی ما بسیار ناچیز است از جمله در بخش پوشاک، آن چه که به عنوان واردات رسمی صورت گرفته بالغ بر 6 میلیون دلار بوده در حالی که می دانیم براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، رقمی بالای 2 میلیارد دلار برآورده شده است از این رو قدر مطلق کالاها بسیار ناچیز بوده است.
تاثیر واردات کالاهای مصرفی و اقتصاد مقاومتی
علیرضا فولادگر گفت : ما در داخل کشور کارخانه ای نداریم که خودروی لوکس تولید کند بنابراین نمی توان این نتیجه را گرفت که اگر این خودرو وارد کشور شد به تولید داخل ضربه خواهد زد یا خیر .
وی افزود: در مقابل واردات خودرو ، واردات کیف و کفش و پوشاک به آن معناست که درحال ضربه به تولید داخل هستیم .
خسرو تاج درخصوص تجدید نظر بر روی دیوار تعرفه افزود : اگر آمار واردات رسمی کالاها بسیار ناچیز است و انچه در بازار بعنوان کفش و پوشاک مشاهده می شود هیچکدامشان به شکل رسمی وارد کشور نمی شود .
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره 5 قلم مهم وارداتی هم گفت : بطور مثال کنجاله از دانه های روغنی کنجاله تولید می شود و با توجه به اینکه کشور ما در تولید این محصول با مشکلاتی روبرو است امروزه بالای 90 درصد دانه های روغنی خود را وارد می کنیم و در بخش ذرت هم با توجه به اینکه 6 میلیون تن مصرف داخلی داریم که از این میزان 2.4 میلیون تن در داخل تولید و باقی وارد می شود ؛ برنج هم در کشور با توجه به سرانه مصرف 2.3 میلیون تن مصرف سرانه آن ، 1.8 میلیون تن آن در کشور تولید و بقیه آن وارد می شود .
خسرو تاج با توجه به رشد 30 درصدی واردات خودرو در سال 93 نسبت به سال 92 هم افزود : مصرف کنندگان ما نیاز دارند که خودروی با کیفیت مصرف کنند.
در حال حاضر در کشور هرکس که خودرویی وارد می کند به ازاء آن 4 خودرو از رده خارج می کند و چیزی حدود 100 درصد حقوق عوارضی و سایر هزینه ها را پرداخت می کند.
درحال حاضر نیاز به این میزان خودروی وارداتی لوکس نیست
علیرضا فولادگر با توجه به واردات میلیاردی خودرو در سال 93 گفت: درحال حاضر اصلا پسندیده نیست که ما به این میزان خودروی وارداتی لوکس در کشور داشته باشیم که آن هم در اختیار عده محدودی قرار دارد اما اگر از بعد درآمدی به داستان نگاه شود می توان گفت که بیش از 40 درصد درآمد کشور از این طریق است .
وی با بیان اینکه واردات خودروهای لوکس هم از درصد آسیب رسانی کمتری به صنعت خودرو سازی کشور برخوردار است افزود: اما نکته ای که بتوان در خصوص خودروهای وارداتی لوکس بیان کرد این است که امتیازهای خاصی به اشخاص خاص داده شده است که واردات خودرو از طریق آنها انجام شود مثلا جانبازن یا خانواده هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند و یا ورزشکاران که حتی اگر خودشان هم نیاز نداشته از این امتیاز استفاده کرده اند که حدود 40 درصد از واردات خودروها از طریق این عزیزان انجام می شود .
فولادگر در خصوص اجرای طرح سیاست های مقاومتی گفت : در گزارش های سیاست های مقاومتی حاکی از این بود که در جمع بندی 24 بند طرحی 4 بندی را با همکاری 3 قوه تصویب کردیم که در پی آن کارگروهی برای رسیدگی به عملکرد طرح های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود .
خسرو تاج هم درباره لطمات حاصله از قاچاق سامان یافته گفت : باید به مبادی ها کشور توجه داشت تا بررسی شود که در این مسیر چه کنترل هایی روی آن صورت می گیرد. مصرف کنندگان هم باید با تعصب ملی خود از خرید کالای قاچاق خودداری کند.
فولادگر در ادامه درباره اقدامات مجلس درخصوص کالاهای قاچاق نیز گفت: با توجه به حجم تاسف بار کالای قاچاق قانون خاصی نداریم که باید نظارتهای جدی تری صورت پذیرد.
خسرو تاج هم گفت : هزینه کالای قاچاق باید بالاتر از کالای قانونی باشد تا با این روش از تولید داخل حمایت شود.