پخش زنده
امروز: -
مشروح جلسه بحث و رای گیری درباره طرح کورکر-منندز در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره مذاکرات و توافق هسته ای ایران به شرح ذیل است .
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، سناتور کورکر در ابتدای این جلسه گفت: این جلسه شورای سیاست خارجی سنا وارد شور می شود، در رابطه با طرح بررسی تحریم های ایران در کمیته. ابتدا تشکر می کنم از همه اعضای کمیته به واسطه تلاش فوق العاده ای که در ماههای متعدد انجام دادند تا ما را به اینجا رساندند و در هر بخشی از قانونگذاری اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما فکر می کنم که اکنون ما به بالانسی رسیدیم به تعادلی رسیدیم که مهم است. هم چنین می خواهم که تشکر بکنم از عضو سابق این کمیته آقای باب منندز بویژه به واسطه تلاش فوق العاده ای که برای تدوین این طرح از خودش به خرج داد و من می خواهم بگویم که امروز اینجا آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد ظهور مجدد کمیته روابط خارجی سنا است که بار دیگر بتواند موضوعات مهمی که ما در سراسر دنیا با آن مواجه هستیم را مورد بررسی قرار بدهد و می خواهم از عضو دیگر این شورا هم تشکر بکنم که ما را به این نقطه راهنمایی کرده که به جای بحث و گفتگو بتوانیم به سمت قانونی حرکت کنیم که می تواند تاثیر فوق العاده ای بر امنیت خاور میانه و هم چنین شهروندان ما داشته باشد. می خواهم از تیم تشکر کنم به خاطر این که نقش سنای آمریکا را در موضوعاتی از این قبیل به درستی درک می کند. به خاطر این که بهتر از هر کسی دیگری به صراحت تشریح کرده که چطور نقش ما در پیشبرد این طرح بسیار مهم است. ظرف روزهای گذشته من بارها با او تلفنی صحبت کردم. بگذارید روشن بکنم که آن چیزی که امروز دارد اینجا اتفاق می افتد چه ارتباطی دارد با آن اظهاراتی که دولت ،پایین همین خیابان ابراز می کند. من می خواهم از همه افرادی که اینجا هستند تشکر بکنم به خاطر این که اجازه دادند این طرح قانونی شامل صد در صد آن الزاماتی باشد که ما خواستار آن بودیم. این طرح قانونی می گوید که توافق هسته ای با ایران بسیار حائز اهمیت است برای تمام افرادی که مردمی که ما نماینده شان هستیم. فکر می کنم همه اعتقاد دارند که ایران نباید به بمب هسته ای دست پیدا کند. آن چه که این طرح قانونی زمینه آن را فراهم می کند، این است که کنگره باید نقش مهم خودش را در بررسی چنین طرحی داشته باشد. در بسیاری از اوقات آن چه که گفتم در واقع تحریم هایی که علیه ایران وضع شده و ایران را به پای میز مذاکره نشاند توسط سنا به مرحله اجرا گذاشته شد. باید توجه داشت در بسیاری از موارد دولت با این طرحها و قوانین موافق نبوده است اما در نهایت کنگره توانست کار خود را انجام دهد و موفق شود.تحریمهایی که ما وضع کردیم، تحریمهایی هستند که اقتصاد ایران را به شدت تضعیف کرده و باعث تورم شدید و بی ثباتی شده است و در نهایت هم آنها را مجبور کرده است به پای میز مذاکره بیایند. آنچه که پیش خودمان داریم طرحی است که دولت را وادار می کند، مجبور می کند قبل از این که بتوانند تحریم ها را رفع کنند و بردارند، تحریمهایی که ما به طور جمعی علیه ایران وضع کرده ایم و ایران را به پای میز مذاکرات آورده است، این طرح دولت را مجبور می کند که تمام جزئیات این توافق جامع توافق نهایی را اگر این توافق نهایی بدست بیاید را در مقابل کنگره قرار بدهد. ما با تمام اعضای کنگره در این رابطه همکاری کردیم و آن چه که این طرح تحقق به آن می دهد، این است که هیچ کدام این تحریم هایی که توسط کنگره وضع شده است، قابل برچیده شدن نخواهد بود مگر این که دولت تمام جزئیات توافق جامع را در اختیار کنگره قرار بدهد و کنگره وقت این را داشته باشد که کاملا این جزئیات را مطالعه کند و بعد تصمیم بگیرد که آیا تایید بکند این توافق را یا تایید نکند. در این مدت هیچ کدام از تحریمهایی که کنگره وضع کرده ، نمی تواند برداشته شود. حتی وقتی که این تمام شد یک فرایند سومی هست که بسیار اهمیت دارد. همه می دانیم که در کره شمالی چه اتفاقی افتاد، هنگامی که توافقی صورت گرفت اما آن توافق اجرایی نشد. گام سوم در این طرح این است که کنگره در تمام مراحل بر اجرای توافق جامع نظارت و مشارکت خواهد داشت و هر نود روز باید دولت پیشرفت توافق را به کنگره گزارش بدهد و اگر در هر زمانی دولت به این جمع بندی برسد که توافق به آن نحوی که تدوین شده مورد عمل قرار نگرفته است، باید ظرف ده روز آن را به اطلاع کنگره برساند و کنگره این حق را دارد به سرعت دوباره تمام آن تحریم ها را جای خودش باز گرداند. بنابراین این طرح باعث می شود کنگره جایگاه درست خود را در این قضیه پیدا کند. همه باید بدانند تحریمهایی که هم اکنون درباره آنها مذاکره می شود، صرفا تحریمهای مربوط به مسئله هسته ای است. تمام تحریم هایی که مربوط به آزمایش موشکهای بالستیک ایران است سر جای خودش باقی است. همچنین تحریم هایی که علیه ایران به علت تروریسم وضع شده ، سر جای خود می ماند. تحریمهای مربوط به وضعیت حقوق بشر کماکان در محل خودش باقی خواهد ماند. بنابراین امروز ما فقط روی بخش هسته ای تمرکز می کنیم البته به شما بگویم لغو تحریمها در طول زمان با این شرط است که کنگره توافق را تایید کند. من به همه افرادی که اینجا هستند، می گویم این طرح به ما بیش از هر زمان دیگری به ما اطلاعات می دهد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در رابطه با برنامه موشکی ایران و هم چنین در رابطه با فعالیت های تروریستی و ما تمام تحریم هایی را که علیه ایران وضع کرده بودیم در اختیار داریم، به صورت یک زرادخانه ای که می توانیم بلافاصله دوباره به اجرا بگذاریم، اگر ایران به تعهدات خودش عمل نکند. بنا بر این بار دیگر می خواهم از تمام افرادی که در تدوین این طرح نقشی داشتند، تشکر کنم.
سناتور کاردین گفت : من از سناتور کورکر تشکر می کنم. من کاملا درباره نقشی که سناتور منندز در رسیدن ما به این مرحله ایفا کرده است، با شما موافقم. سناتور منندز در همکاری تنگاتنگ با کمیته روابط خارجی سنا کمک زیادی به پیشبرد این طرح کرده است.هدف ما این است که سنای آمریکا بتواند نقش اساسی خود را در این قضیه ایفا کند و در جهت منافع ملی مردم آمریکا حرکت کند. درست است که من عضو حزب دموکرات هستم اما در واقع همه ما نمایندگان سنا هستیم و باید هر چه می توانیم درباره سیاست خارجی کشورمان وحدت بیشتری ایجاد کنیم. بنابراین درباره این قضیه من با شما همکاری می کنم. من می دانم در کنگره آمریکا و در کاخ سفید تعهدی قوی و مشترک وجود دارد که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز کشوری مجهز به سلاح اتمی نخواهد شد. این هدف ماست. این اتفاق می تواند معادلات خاورمیانه را تغییر دهد و ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد. همه ما اتفاق نظر داریم مسیری که ترجیح می دهیم به این هدف برسیم، از طریق دیپلماتیک است و راه آن مذاکراتی است که هم اکنون جریان دارد و باید از آن توافقی قوی حاصل شود که نگذارد ایران به کشوری مجهز به سلاح اتمی تبدیل شود. چنین توافقی باید به اندازه کافی زمان برای گریز هسته ای فراهم کند که اگر ایران توافق را نقض کند و بخواهد برای ساخت سلاح اتمی اقدام کند، ما فرصت کافی برای اطلاع از نقض توافق داشته باشیم و اقدام لازم و مقتضی را برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشور مجهز به سلاح اتمی انجام دهیم. خلاصه اینکه هیچ اختلاف نظری در این کمیته و کنگره وجود ندارد و آن اینکه ما نمی توانیم به ایران اعتماد کنیم و این توافق باید تضمین دهد که ایران کشوری مجهز به سلاح اتمی نخواهد شد. ما همچنین در اینجا به توافقی درباره نقش مناسب کنگره در این قضیه می رسیم و اینکه کنگره باید چه نقشی در آن داشته باشد. من با سناتور کورکر هم عقیده هستم که چارچوب اساسی این طرحی که ما روی آن کار می کنیم ، راهی را فراهم می کند که کنگره به شکلی مناسب و منطقی و عقلانی می تواند هر توافقی را که میان شرکای ما در مذاکرات و ایران بر سر مسئله تسلیحات هسته ای آنها حاصل می شود، مورد بازنگری قرار دهد. به علاوه این طرح ابزاری را برای ما فراهم کرده است تا در صورتی که ایران توافق را نقض کرد، به موقع مطلع شویم و کنگره بتواند اقدامات مقتضی را انجام دهد. این دو اصل در طرح اولیه بوده است و هنوز هم در این طرح وجود دارد.
اتهام تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به ایران درباره یمن و تولید موشکهای بالستیک قاره پیما
جرالد ای کانولی (Gerald E. Connolly) عضو دموکرات کنگره آمریکا از ایالت ویرجینا در ادامه جلسه استماع کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا که یکی از کمیته های فرعی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است درباره مسائل یمن گفت:« سخنانی که در این جلسه مطرح شد ناظر به این مضمون است که همه مشکلات بوجود آمده در یمن یا سوریه به علت سیاستهای اجرا شده یا کارهای انجام نشده، رئیس جمهور اوباما و دولت او است. این سخن با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. بی ثباتی ذاتی در یمن، فقط به دوره دولت کنونی آمریکا محدود نمی شود. یمن به صورت ذاتی بی ثبات است. نیروهای مختلف شبه نظامی و جهادی در یمن حضور دارند. کنترل شهرها و شهرکهای این کشور به صورت مرتب بین گروههای مختلف جابجا شده است. تلاشهایی در جریان است تا این کشور بار دیگر به وضعی برسد که در گذشته بوده است. بی ثباتی در منطقه خاورمیانه، تقصیر هیچیک از دولتهای آمریکا نیست. سوال مطرح این است که وقتی هیچ گزینه خوبی وجود نداشته باشد، چه کاری می توان انجام داد. چگونه می توان به صورت غیرمستقیم برای بروز نتیجه ای مثبت در مسائل مطرح، نقش آفرینی کرد.
با این اوصاف، به نظرم درست نیست که همه تقصیرها درباره مسائل یمن به گردن دولت آمریکا بیفتد به گونه ای که این دولت، قدر قدرت کل منطقه درنظرگرفته شود. چنین سخنانی فایده ای ندارد.»
استیو شابوت (Steve Chabot) عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« درست است که مشکلات یمن از سالها قبل وجود داشته است اما باید توجه داشت که این مشکلات در دوران مسئولیت دولت کنونی آمریکا بدتر شده است. دولت کنونی آمریکا مدعی است عملکردش در یمن موفقیت آمیز بوده اما می بینیم که وضع یمن به هرچیزی شبیه است به غیر از موفق بودن. مشکل نگران کننده نقش ایران در این زمینه است. ایران در حال حاضر حدود چهار تا پنج پایتخت کشورهای منطقه را در کنترل خودش دارد. این وضع بسیار خطرناک است. »
برایان هیگینز (Brian Higgins) دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« یمن یکی از مناطق مشکل دار در خاورمیانه است. آمریکا منافع زیادی درمنطقه دارد و نقش آفرینی زیادی برای استقرار ثبات در این منطقه دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای تحریم فروش سلاح به شبه نظامیان حوثی تصویب کرده است. این قطعنامه از نظر حقوقی الزام آور است و فروش سلاح به حوثی ها و سه رهبر حوثی ها و پسر رئیس جمهور سابق یمن را تحریم می کند. باید دید این قطعنامه چه تاثیری بر تحولات جاری در یمن خواهد داشت.»
جُو ویلسون (Joe Wilson) دیگر عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« من به شدت نگران اوضاع یمن هستم و اینکه این تحولات چه پیامدهایی برای امنیت آمریکا و متحدانش خواهد داشت. من نگران تخلیه نیروهایمان از یمن هستم. من نگران قدرت گرفتن دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در منطقه هستم. وضع عراق نگران کننده است. رژیم ایران ایدئولوژی دارد که شعارش مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است. ایران در ادامه حرکتش در مسیر توانمندی هسته ای به ساخت موشک نیز مبادرت کند. ایران موشکهای بالستیک قاره پیما می سازد که می تواند تهدیدی برای آمریکا و خانواده های آمریکایی باشد. من به شدت نگران هرج و مرج و جنگ داخلی در سوریه هستم. باراک اوباما خط قرمزی برای سوریه مشخص کرد اما این خط قرمز هیچ اعتبار و ارزش جدی نداشت. با این اوصاف، نمی توان تجربه یمن را موفقیت آمیز توصیف کرد.»
دیوید سیلینی (David Cicilline) عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت رود آیلند در ادامه این جلسه گفت:« سیر سریع وخامت اوضاع در یمن، سبب تعجب بسیاری در آمریکا شد. سالها یمن الگویی برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بود. ایالات متحده از سال دو هزار و یازده بیش از نهصد میلیون دلار برای یمن هزینه کرده است تا از مقابله باتروریسم حمایت کندو از این مبلغ برای کمکهای بشردوستانه و مصالحه سیاسی در این کشور استفاده شود. اما وضع یمن کاملا متفاوت از گذشته است. بار دیگر شاهد آن هستیم که مناقشه ای در منطقه با حمایت ایران در جریان است. چگونه می توان با اقدامات حوثی ها مقابله کرد؟ چگونه می توان با متحدان منطقه ای در این زمینه همکاری کرد؟ وضع انسانی در یمن بسیار نگران کننده و وضع این کشور بسیار شکننده است.»
گریس مینگ (Grace Meng) دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« اقدامات حوثی ها غیرقانونی و غیردموکراتیک است. ایران از حوثی ها حمایت می کند تا حوزه نفوذ خود را در منطقه گسترش بدهد. اقدامات حوثی ها در یمن بسیار نگران کننده است و باید در این خصوص کاری انجام داد.»
لوئیس فرانکیل (Lois Frankel) یکی دیگر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:« حوثی ها از حمایت گسترده ایران برخوردار هستند. حوثی ها از مدتها قبل در یمن فعال بوده اند. باید به نقش ایران در مسائل یمن توجه داشت. سوال مطرح این است که ایران تا چه اندازه مسائل یمن را در کنترل خود دارد؟ آیا اقدامات ایران فراتر از تامین مالی و تسلیحاتی حوثی ها است؟ آیا اقدامات ایران در یمن همانند اقدامات این کشور در عراق است؟»
تئودور دویچ (Theodore E. Deutch) یکی دیگر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این جلسه گفت:«القاعده درشبه جزیره عربی که در یمن فعالیت دارد تهدیدی جدی برای آمریکا به شمار می رود. این گروه حملات جدی علیه آمریکا انجام داده است. در یک سال گذشته حوثی های شیعه که مورد حمایت ایران هستند، کنترل خود را در یمن افزایش دادند و دولت را در یمن در دست گرفتند. حوثی ها منابع مالی و تسلیحاتی خوب و تجربه بسیاری در امور جنگی دارند. حوثی ها از حمایت ایران برخوردار هستند اما همانند حزب الله ، عامل ایران نیستند. مشخص نیست ایران تا چه اندازه از حوثی ها حمایت می کند. اما کاملا معلوم است که ایران به حوثی ها سلاح می دهد. هواپیماهایی که از ایران به یمن می آید حامل سلاح است. ایران به دنبال گسترش دادن حوزه نفوذ خود در منطقه است. سوال مطرح این است که آیا جنگ یمن، نشانه ای دال بر نزاع قدرت جدی در منطقه است؟ عربستان سعودی عملیات نظامی را با چند کشور دیگر در یمن شروع کرده است. آمریکا از این عملیات حمایت می کند. نکته مهم این است که ایالات متحده با متحدانش در حوزه خلیج فارس علیه اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه همکاری کند. ایالات متحده باید اقدامات خود را درباره یمن افزایش بدهد. ایران حامی تروریسم است. هفته گذشته شاهد آن بودیم که رهبر ایران در شبکه های اجتماعی به عربستان سعودی حمله کرد و وزیر دفاع ایران نیز از این سخن گفته که اقدامات عربستان در یمن وحشیانه است. وضع یمن با منافع ملی آمریکا مرتبط است. نمی توان اجازه داد گروههایی همانند القاعده در شبه جزیره عربی که در سال دو هزار و نه و سال دو هزار و یازده و دو هزار و دوازده کوشید به ایالات متحده حمله و از هرج و مرج در یمن سوء استفاده کند. دولت ایالات متحده در تلاشها برای مقابله با تروریسم و امنیت منطقه ای همراهی خواهد کرد. مردم یمن از مدتهای طولانی قبل به علت مشکلات حاد اقتصادی متحمل مشکلات زیادی بوده اند. در سی سال گذشته جمعیت یمن چهار برابر شده است. درگیری ها در یمن نیز سبب شده است وضع انسانی یمن از گذشته بدتر شود. جامعه بین المللی باید از مردم یمن حمایت کند. باتوجه به خروج نیروهای آمریکایی از یمن، چه وضعی برای آینده این کشور متصور است؟ آیا راه حل نظامی برای یمن قابل اجرا است؟»
اعضای کنگره آمریکا تاکید کردند مسئله یمن برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.
جرالد ام فیریستین (Gerald M. Feierstein) معاون دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاورنزدیک و سفیر پیشین آمریکا در یمن در ادامه جلسه استماع کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا که یکی از کمیته های فرعی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است درباره مسائل یمن گفت: «هدف عملیات طوفان قاطعیت در یمن به رهبری عربستان سعودی، بازگرداندن دولت مشروع و قانونی یمن و احیای مجدد مذاکرات برای رسیدن به راه حل سیاسی و مسالمت آمیز درباره مناقشه داخلی یمن است. ما با مقامات عربستان و مقامات امارات عربی متحده و عمان در این خصوص رایزنی کرده ایم. کشورهای منطقه مصمم هستند عملیات طوفان قاطعیت با سرعت به نتیجه موفق برسد و مناقشه داخلی در یمن پایان یابد. آنها می خواهند قالبی برای بازگشت به مذاکرات بوجود بیاید تا همه کشورهای درگیر در این مناقشه وارد مذاکرات شوند و طرح شورای همکاری خلیج فارس برای گفتگوها و آشتی ملی به نتیجه برسد. نباید یمن میدانی برای مداخله خارجی باشد. نباید همسایگان یمن بتوانند در این کشور مداخله کنند. وضع یمن بسیار نگران کننده است. یمن فقیرترین کشور دنیای عرب است. این کشور از سالها قبل با مشکلات عظیم اقتصادی مواجه بوده است. بی کفایتی دولتهای قبلی به سقوط دولتها در یمن منجر شده است. طرح شورای همکاری خلیج فارس می تواند به تشکیل دولتی فراگیر در یمن منجر شود که نماینده همه گروهها و مردم این کشور باشد. مردم یمن خواهان کشوری شکوفا هستند. فرایند گفتگوهای ملی یمن می توانست به این هدف منجر شود اما اقدامات جنبش حوثی ها این روند را مختل کرد. علی عبدالله صالح و متحدانش به حوثی ها کمک می کنند. آنها به دنبال آن هستند که از طریق زور به قدرت برسند یعنی کاری که از طریق مذاکره نتوانستند انجام بدهند.»
وی در ادامه افزود: «ما به شدت نگران حمایت شدید ایران از بلندپروازی های حوثی ها هستیم. باید بدانیم که حوثی ها به صورت مستقیم در کنترل ایران نیستند. اما در هفته های اخیر شاهد گسترش چشمگیر تعامل ایران با حوثی ها بوده ایم. ایران از حوثی ها به صورت فرصتی برای گسترش نفوذ خود در یمن و تهدید کردن منافع عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استفاده می کند. ایران حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی و اطلاعاتی از حوثی ها دارد. شاهد گسترش فزاینده درگیرشدن ایران در امور داخلی یمن هستیم. ما به شدت نگران نقش بی ثبات کننده علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن نیز هستیم که در سال دو هزار و یازده از قدرت کنار گذاشته شد. وی یکی از عوامل اصلی هرج و مرج در یمن است. ما با متحدان خود در حوزه خلیج فارس همکاری می کنیم تا او را منزوی کنیم و مسئله یمن به صورت مسالمت آمیز و از طریق سیاسی حل و فصل شود. یکی از نگرانی های اصلی درباره یمن، القاعده شبه جزیره عربستان است. فضای وخیم امنیتی در یمن سبب شده است فرصتهای جدیدی برای این گروه بوجود بیاید تا مناطقی را بار دیگر در کنترل خود بگیرد که در گذشته از دست داده بود. فقط از طریق مذاکره می توان مسئله یمن را حل کرد و تهدید القاعده شبه جزیره عربستان را از بین برد.»
خانم ایلینا رُزلهتینن (Ileana Ros-Lehtinen) عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا که رئیس جلسه بود در ادامه گفت:«درباره مسائل یمن باید به مسائل فرقه ای توجه داشت. بی تردید، آمریکا در نگاه راهبردی خود به مسائل یمن باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشد. نقشی که آمریکا تاکنون درباره مسئله یمن ایفا کرده ، حمایت لجستیکی از عملیات عربستان و متحدانش درباره یمن بوده است. درواقع، آمریکا با این کار، اقدامات لازم در این حوزه را برون سپاری کرده است و اجرا سیاستهای خود را به دعوای جاری بین شورای همکاری خلیج فارس و ایران داده است. سوال مطرح این است که آیا آمریکا درباره وضع یمن با ایران یا حوثی ها گفتگو می کند؟ اگر حوثی ها حاضر نشوند راه حل سیاسی برای یمن را بپذیرند، چه وضعی پیش خواهد آمد؟»
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «به نظرما، ایران از مواضع و دیدگاههای درباره مسائل یمن مطلع است. ما دیدگاههای خود را به صراحت و روشنی کامل در این خصوص بیان کرده ایم. درباره حوثی ها نیز باید بگویم که ما علاقه مند هستیم با آنها گفتگو کنیم. اما حوثی ها تاکنون حاضر نشده اند به صورت مستقیم با ما تعامل داشته باشند. البته ما از طریق واسطه های مختلف با آنها ارتباط داشته ایم. حوثی ها نیز کاملا از مواضع ما مطلع هستند و دیدگاههای ما را می دانند. تعامل غیرمستقیم ما با حوثی ها به سالها قبل برمی گردد.»
ایلینا رُزلهتینن پرسید.. تحولات یمن سبب قدرت گرفتن حضور دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در یمن شده است. سوال مطرح این است که دولت اسلامی در یمن تا چه اندازه حضور و قدرت دارد؟ باتوجه به خروج نیروهای نظامی آمریکا از یمن و بسته شدن سفارت آمریکا در یمن و محدود شدن شدید توان اطلاعاتی آمریکا در یمن، چه اطلاعاتی می توان درباره تحولات یمن جمع آوری کرد و اوضاع این کشور را بررسی کرد؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «برای ما بسیار دشوار است که بگوییم دولت اسلامی عراق و شامتا چه اندازه در یمن حضور دارد. این گروه چند ماه پیش چند حمله علیه مساجدی در یمن انجام داد. هنوز هم به نظر ما، القاعده در شبه جزیره عربستان، بزرگترین تهدید و خطر به شمار می رود. گفته می شود شبه نظامیان یمنی که در عراق و سوریه حضور داشته اند به این کشور بازگشته اند و برای دولت اسلامی عراق و شام می جنگند. البته ما هنوز نمی توانیم این مسئله را تایید کنیم. ما به صورت مستمر با یمنی ها تعامل داریم. البته وقتی دولت منصور هادی رئیس جمهور یمن در مسند قدرت نیست، کار ما در یمن دشوارتر شده است.»
ایلینا رُزلهتینن پرسید.. گزارشهایی منتشر شده است مبنی براینکه نیروهای نظامی عربستان در امتداد مرز این کشور با یمن تجمع کرده اند. آیا پیشبینی می شود عربستان در یمن عملیات زمینی انجام بدهد؟ مصر در این زمینه چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ اگر چنین وضعی پیش بیاید، آمریکا چه کاری انجام خواهد داد؟»
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «باتوجه به گفتگوهایی که ما با مقامات عربستان و امارات در ریاض و ابوظبی داشته ایم، هنوز آنها طرحی برای حضور زمینی در یمن ندارند. البته نیروهای نظامی آنها در امتداد مرزها قرار گرفته اند که به نظر ما برای مقاصد دفاعی است. کاملا روشن است که اگر آنها باتوجه به شرایط، صلاح بدانند این گزینه را بررسی خواهند کرد. البته هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. درباره نقش مصر در این بازی باید بگویم که بحثها در جریان است. مصر هنوز هیچ تعهدی نداده است که در عملیات زمینی در یمن مشارکت خواهد داشت.»
دویچ عضو کنگره آمریکا در ادامه جلسه پرسید.. آیا راه حل نظامی برای مسئله یمن وجود دارد؟ آیا احتمال دارد نیروهای زمینی سعودی و ائتلاف همراه آن وارد یمن شوند؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «در شرایط فعلی، چنین گزینه ای مطرح نیست. البته آنها سناریوهای مختلف را بررسی می کنند. اما به صراحت به ما گفته اند که نمی خواهند چنین وضعی پیش بیاید. تاریخ یمن نیز نشان می دهد که حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور، به نفع خارجی ها نبوده است. عربستان کاملا از این مسئله آگاه است. سعودی ها معتقد نیستند که راه حل نظامی برای این مناقشه وجود دارد. آنها همانند ما معتقدند که تنها راه حل مسئله یمن، بازگرداندن طرح مطرح در مناقشه به سر میزمذاکره است. آنها (سعودی ها) با عملیات نظامی خود در یمن نیز می خواهند نشان بدهند عملیات نظامی حوثی ها و علی عبدالله صالح نیز نتیجه ای ندارد و آنها باید به میز مذاکرات بازگردند. آیا امکان دارد با ادامه درگیری ها در یمن، نقش آمریکا در این کشور بیشتر شود؟»
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «در حال حاضر، قصد ایالات متحده حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان است. ما می خواهیم این کشورها را برای انجام دادن این ماموریت، تقویت کنیم. ما به شدت مراقب انتقال تسلیحات به یمن هستیم و اینکه آیا تحریم انتقال تسلیحات به یمن، نقض می شود. ما هرگونه تلاش ایران در این زمینه را نیز مدنظر داریم. باید به تحریمهای تسلیحاتی توجه داشت که از سالها پیش علیه ایران اعمال شده است. تعجب آور است ایران طرح صلح چهار ماده ای را پیشنهاد کرده است که ما به دنبال آن بوده ایم درحالیکه حوثی های مورد حمایت ایران از مذاکرات خارج شده اند و نتیجه آن، بحران انسانی است که در حال حاضر در یمن شاهد آن هستیم. ایران باید به حوثی ها توصیه کنند که به میز مذاکرات بازگردند.»
دویچ در ادامه پرسید: «آیا یمن به میدانی برای جنگ نیابتی بین ایران و عربستان تبدیل شده است؟»
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت:«یمن وضع منحصر به فردی برای سعودی ها دارد. یمن در مرز عربستان قرار دارد. وضع یمن بسیار بیشتر از هر وضع دیگری برای عربستان خطرناک است. کشورهای حوزه خلیج فارس و شرکای ما در این منطقه درباره وضع عراق و سوریه و تحولات لبنان نگران هستند. اما نگرانی آنها درباره اوضاع یمن شدیدتر است و مسائل یمن را خطرناکتر می دانند. ما تحرکات ایران را زیرنظر داریم. ایران می گوید تحرکات دریایی اش بخشی از تلاشها ضددزدان دریایی در دریای عدن است. ما از نزدیک این وضع را زیرنظر داریم.»
ویلسون دیگر عضو کنگره در ادامه پرسید.. با تحولات یمن، پناهگاهی برای افراد و گروههایی در منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا بوجود آمده است که می توانند مردم آمریکا را به خطر بیندازند. مذاکرات هسته ای دولت آمریکا با رژیم ایران چه تاثیری می تواند بر مسائل یمن داشته باشد؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «ما توانسته ایم چارچوبی برای توافق هسته ای بوجود بیاوریم. امیدواریم این چارچوب تا پایان ماه ژوئن تکمیل شود و این توافق به تامین امنیت و ثبات منطقه ای کمک کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار با سران کشورهای حوزه خلیج فارس تا چند هفته دیگر، به صراحت به آنها خواهد گفت که باوجود مذاکرات هسته ای با ایران و باوجود توافقی که امیدواریم به آن برسیم تا مانع از تلاشهای بیشتر ایران برای رسیدن به تسلیحات هسته ای شویم، دیگر نگرانی های ما درباره فعالیتهای ایران ازجمله مسائل یمن تغییر نکرده است و ما همچنان برنامه ای را دنبال خواهیم کرد که هدف از آن به چالش کشیدن و مقابله با هرگونه اقدام ایران برای بی ثبات کردن منطقه است.»
ویلسون پرسید به نظرمن، ارتباط مستقیمی بین مذاکرات هسته ای و مسائل منطقه وجود دارد. وجه مشترک این دو، عدم صداقت ایران است. رژیم ایران نشان داده است که هیچگونه صداقتی ندارد. آیا می توان به گفته های ایران اعتماد کرد که می گوید به دنبال سلاح هسته ای نیست حال آنکه برنامه موشکی دارد. با این اوصاف، آیا مذاکرات و مسائل یمن مرتبط هستند؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «بی تردید، باید از نزدیک رفتارهای ایران را زیرنظر داشت. دولت آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد به گفته های ایران اعتماد نکند. مسئله اصلی این است که نظام بسیار جدی از راستی آزمایی ها وجود داشته باشد تا ما را قادر کند که ببینیم آیا ایران فریبکاری می کند یا مفاد توافق هسته ای را نقض می کند یا خیر. بنابراین، می بینید عامل اعتماد در این زمینه اصلا موضوعیت ندارد.»
سیسیلینی دیگر عضو کنگره آمریکا در ادامه پرسید.. مسائل جاری یمن چه تاثیری بر اقدامات ضدتروریستی ما در داخل یمن داشته است. باید توجه داشت که القاعده شبه جزیره عربستان از این وضع در یمن، سوء استفاده می کند. آیا آمریکا برنامه ای منسجم برای مقابله با القاعده دارد؟
تحولات اخیر چه تاثیری بر این برنامه دارد؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «ما در این زمینه با چالش مواجه هستیم. ما در سالهای اخیر تلاشهای بسیار زیادی در این زمینه صورت داده ایم. بسیاری از این تلاشهای ما متکی به کمکهایی بوده است که از یمن دریافت کرده ایم. ما از این طریق، توانسته ایم توانایی خود را برای مقابله با سازمانهای افراطی خشونت طلب افزایش بدهیم. ما در حال حاضر در یمن حضور فیزیکی نداریم و دولت یمن نیز سقوط کرده است و درنتیجه، همکاری های گذشته، فعلا امکان پذیر نیست. البته ما به تلاشهای مستقل خود برای جمع آوری اطلاعات ادامه خواهیم داد. اما کاملا روشن است که تلاشهای ما در این زمینه به اندازه گذشته، کارایی و تاثیرگذاری ندارد. ما نمی دانیم دولت اسلامی عراق و شام در یمن تا چه اندازه حضور دارد. شاید گروههای دیگری از نام این گروه در یمن برای اقداماتشان استفاده کنند.»
تد یوهو عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در ادامه این جلسه پرسید.. آیا مذاکرات هسته ای و نتایج آن، سبب تشدید اقدامات ایران در یمن شده است؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «به نظرما، عواملی در نوع نگاه ایران تاثیرگذار بوده است مبنی بر اینکه در یمن دست بالاتر را دارد. نقش آفرینی ایران در دیگر کشورهای منطقه و ضعف سنی ها سبب جسورتر شدن ایران شده است. اما به نظرما، مذاکرات هسته ای نمی تواند عاملی برای شکل گیری این نگرش در ایران باشد.»
تد یوهو گفت ایران در شرایطی که مشمول تحریمها بوده است نفوذ خود را در کشورهای مختلف منطقه و حتی آمریکای لاتین افزایش داده است. ایران همه این کارها را در شرایطی انجام داده که با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و در این مدت، نفوذ خود را افزایش داده است. آیا کشوری که مشکلات مالی و اقتصادی داشته باشد می تواند چنین کارهایی را انجام بدهد؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «نظرما این است که اگر توافق هسته ای حاصل شود، این توافق می تواند به تقویت امنیت و ثبات منطقه ای کمک کند. پشتیبانی ما از عملیات سعودی ها یعنی عملیات طوفان قاطعیت به دوستان و متحدان ما نشان می دهد که باوجود مذاکرات هسته ای و چارچوب توافقی ، التزام ما به امنیت و ثبات آنها متزلزل نخواهد شد و ما همچنان با چالشهایی مقابله خواهیم کرد که ناشی از اقدامات ایران است. ایران نقش منفی در منطقه ایفا می کند. اقدام عربستان برای مقابله با نیات سوء ایران در منطقه درست بوده است و ما از آن حمایت می کنیم. در این میان باید به نقش ترکیه و پاکستان نیز توجه داشت. پاکستان مرز طولانی با ایران دارد. روابط مهمی بین ایران و پاکستان وجود دارد. پاکستان روابط دیرینه و مهمی هم با عربستان دارد. همین مسئله سبب شده است پاکستان درباره مسائل یمن در وضع بغرنجی قرار بگیرد و به همین علت است که پاکستان نتوانسته است به صورت مستقیم در عملیات نظامی سعودی ها در یمن وارد عمل شود. مسئله یمن برای پاکستانی ها پیچیده است. از نظر سیاسی، اقدام در این زمینه برای پاکستان بسیار دشوار است.»
ران دیسانتیس (Ron DeSantis) عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در ادامه این جلسه گفت.. در حال حاضر، ظاهرا روابط آمریکا با ایران و کوبا از کشورهای دیگر بهتر شده است! این دیگر چه رویکردی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است؟ کوبا هیچ امتیازی نداده است اما آمریکا به سوی تعامل با این کشور می رود. درباره ایران نیز در حال مذاکره هستیم. این دیگر چه سیاست خارجی است که مبتنی بر رقص با دیکتاتورها باشد؟ این سیاست خارجی موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه سبب خواهد شد ما از بسیاری از متحدانمان دور شویم. سوال من درباره یمن این است که آیا وزارت امورخارجه آمریکا با سخنان باراک اوباما در ماه سپتامبر موافق بوده است مبنی بر اینکه اقدامات علیه القاعده در یمن موفقیت آمیز بوده است؟
جرالد ام فیریستین در پاسخ گفت: «نمی توان در چنین جلسه ای در این خصوص سخن گفت که سخنرانی رئیس جمهور آمریکا با موافقت وزارت امورخارجه بوده است یا خیر. به هرحال، ما علیه القاعده اقدامات جدی صورت داده ایم. ما شماری از سران این گروه را از بین برده ایم. تلاشهای ما در این زمینه همچنان ادامه دارد. اما تحولات اخیر یمن سبب شده است دامنه اقدامات برای این گروه توسعه یابد. این گروه نیز به دنبال تشکیل خلافت اسلامی است. البته خلافت اسلامی مدنظر این گروه با دولت اسلامی عراق و شام تفاوت دارد. به علت حملات شدیدی که ما علیه مواضع القاعده داشته ایم، این گروه تاکتیکهای حملات خودش را تغییر داده است. این گروه شکست نخورده است و همچنان تهدیدی جدی برای آمریکا و کشورهای دیگر در منطقه به شمار می رود. تحولات جاری یمن سبب شده است ما برخی از دستاوردهای گذشته در مقابله با این گروه را در یمن از دست بدهیم. به همین علت بسیار اهمیت دارد که روند گفتگوهای سیاسی در یمن به سرعت شروع شود تا به نتیجه برسد و ما بتوانیم بیشتر بر مقابله با گروه افراطی القاعده متمرکز شویم. ما نگران ارتباطهای منطقه ای این گروه نیز هستیم. ما نگران اقدامات القاعده و ارتباط آن با الشباب در سومالی هستیم. ما اوضاع را زیرنظر داریم و می کوشیم با شدت با این تهدید مقابله کنیم.»